Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Een betaling is meer dan betalen alleen'

Nathalie Vandepeute, CEO Bancontact Payconiq Company

Uit de cijfers van het Grote Bancontact Payconiq Company Betaalonderzoek editie 2020 blijkt dat de aanpak van ons bedrijf aanslaat. Zo is het aantal mobiele betalingen geëxplodeerd. In augustus noteerden we een record van meer dan 11 miljoen mobiele betalingen, twee keer zoveel als het jaar voordien. We waren daarop voorbereid. De voorbije jaren hebben we alles in gereedheid gebracht voor een sterke toename van mobiele betalingen.

Van januari tot september is onze app 1,37 miljoen keer gedownload. 1,9 miljoen mensen hebben dit jaar de Payconiq by Bancontact-app minstens een keer gebruikt. Als we daar de mensen bijtellen die onze Bancontact en Payconiq betaaloplossingen gebruiken via hun bank-app bereiken we 3,8 miljoen Belgen. Dat succes komt er alleen omdat betalen met de app veilig en gebruiksvriendelijk is. Bovendien is een betaling bij ons meer dan betalen alleen.

Dat zijn geen loze woorden. Als Belgisch bedrijf zetten wij ons in voor de Belgische samenleving. Met het platform Lokaalcestgénial creëerden we een verzamelplaats voor de vele solidariteitsacties die zijn opgezet om de lokale handelaars en horeca te steunen. Wie wil meedoen aan zo’n actie kan daar alle initiatieven vinden. Het is maar een van de vele voorbeelden van hoe wij de Belgische samenleving ondersteunen.

Bij de uitbraak van het coronavirus deelden we informatiepakketten uit aan onze handelaars over hoe ze hygiënisch betalingen kunnen uitvoeren. En voor de actie Scan for change hingen we op publieke plaatsen grote QR-codes op, waar telkens een verhaal en een goed doel achter zat.

Met onze merken Payconiq en Bancontact bereiken we 90 procent van de Belgische bevolking. Daarom denken wij dat onze missie verder gaat dan het aanbieden van betaalmiddelen. We zetten ons ook volop in voor de Belgische samenleving.
Nathalie Vandepeute
CEO Bancontact Payconiq Company

Als dat verhaal je raakte, kon je meteen een klein bedrag mobiel doneren, wat veel makkelijker is dan een overschrijving via een bank. Zo maakten we het voor iedereen mogelijk een gift te doen. Dat soort acties ligt ons nauw aan het hart.

Dat een betaling meer is dan betalen alleen, bewijzen we ook met onze app. Met de Payconiq by Bancontact-app betaal je eenvoudig en veilig in verschillende situaties. Maar je kan ook een rekening delen met vrienden, een getrouwheidskaart scannen... We zullen die diensten blijven uitbreiden.

70 procent van de online betalingen gebeurt vandaag mobiel. Door de coronacrisis is de Belg vertrouwd geraakt met mobiel en contactloos met de kaart betalen. Dat zal hij in de toekomst blijven doen. We maken het ook mogelijk dat je met wearables zoals een armband of een horloge betaalt en dat je zonder je kaart nog boven te halen de parkeergarage uitrijdt. Praktisch, en je hoeft helemaal niets aan te raken.

Innovatie staat centraal in onze aanpak, maar als Belgische speler luisteren we vooral naar de noden van de Belgische markt. Onze innovaties zijn daarom aangepast aan wat de Belgische klant vraagt en nodig heeft. Het grote voordeel dat we hebben als lokale speler is net dat we aangepaste oplossingen kunnen bieden die toegankelijk zijn voor iedereen.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.