Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Mobiel betalingsverkeer explodeert: Belgen ‘biepen' 11 miljoen keer op één maand

Emmelien (30), leerkracht: 'Ik heb zelden meer dan 25 euro contant geld bij me.'

Sinds de uitbraak van het coronavirus ‘biepen’ – een verwijzing naar de karakteristieke biepjes die een mobiele betaling afronden – Belgen almaar vaker met de smartphone. In augustus werd er 11,5 miljoen keer ‘gebiept’ met de Payconiq by Bancontact-app en de bank-apps.

De mobiele telefoon raakt stevig ingeburgerd als betaalmiddel. Het voorbije jaar is het aantal betalingen via de Payconiq by Bancontact-app of via bank-apps meer dan verdubbeld: van 5,6 miljoen mobiele betalingen in augustus 2019 naar 11,5 miljoen in augustus 2020.

Ongeveer 3,85 miljoen Belgen betaalden in augustus met de app of met een bank-app waarin de mobiele betaaloplossing van Payconiq of Bancontact  geïntegreerd is.

‘Ik verlengde net mijn fitnessabonnement met Payconiq’

Emmelien (30), leerkracht: ‘Ik heb zelden meer dan 25 euro contant geld bij me. Gewoon als back-up. Want de meeste zaken betaal ik contactloos. Meer en meer gebruik ik daar mijn smartphone voor. Zo vind ik bijvoorbeeld de Payconiq by Bancontact-app erg makkelijk en gebruiksvriendelijk. Ik heb de indruk dat steeds meer kleinhandelaars die betaalmanier aanbieden. Gewoon een QR-code scannen, het bedrag intikken en de betaling is gedaan. Zopas verlengde ik via Payconiq mijn fitnessabonnement. Maar ik koop evenzeer op die manier de krant – of deel de rekening op restaurant met iemand. Ook voor onlineaankopen en het betalen van sommige facturen gebruik ik mijn smartphone. Ik kan me niet inbeelden hoe betalen vandaag nog makkelijker kan worden.’

Extra functies

De Payconiq by Bancontact-app werd tussen januari en september meer dan 1,37 miljoen keer gedownload. De app kreeg recent extra functionaliteiten, zoals de mogelijkheid om getrouwheidskaarten te registreren. Gebruikers kunnen ook een overzicht van hun maaltijdcheques Monizze raadplegen.

Ook handelaars erkennen de voordelen van het ontvangen van mobiele betalingen, zeker in coronatijd. Mobiele betalingen gebeuren contactloos, en zijn vanuit gezondheidsperspectief veiliger dan cashbetalingen of transacties met bankkaart en pincode.

Een kwart van de winkeliers die mobiel betalen aanbieden, startte daar in maart mee. 47 procent van de handelaars die nog geen Payconiq aanbieden als betaalmiddel overwegen om dat binnenkort toch te doen. Vier op de tien handelaars bieden al meer dan een jaar mobiel betalen aan.

Roger (73), gepensioneerd

‘Ik betaal overal zoveel mogelijk contactloos’

'Vandaag ben ik op citytrip in Brussel om foto’s te nemen als amateurfotograaf. Je verwacht het misschien niet van iemand van mijn leeftijd, maar ik betaal overal zoveel mogelijk contactloos. Gewoon de bankkaart even naast of boven een betaalterminal houden, en klaar. Dat vind ik sneller en makkelijker dan het tellen van muntstukken en het bovenhalen van mijn portefeuille. Die is zonder al dat wisselgeld trouwens ook een stuk lichter dan vroeger. Ik heb tegenwoordig nog hooguit een briefje van 20 euro op zak. Vaak blijft dat daar wekenlang onaangeroerd zitten. Soms koop ik er al eens iets mee op de markt. Eveneens mooi meegenomen aan contactloos betalen, is dat ik ook nooit meer mijn pincode kan vergeten!’

Ook online betalen we vaker met de smartphone

Steeds meer Belgen betalen online met de smartphone in plaats van met de klassieke bankkaart. In september betaalden we 65 procent van de online aankopen die we deden, met Bancontact of Payconiq via de smartphone.

Wie online betaalt met de smartphone, gebruikt daarvoor meestal de Payconiq by Bancontact-app, of een bank-app waarin de betaaloplossingen van Bancontact of Payconiq geïntegreerd zijn.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.