Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

bpost group pioniert met artificiële intelligentie en robots

Radial heeft in 2020 op zijn testlocatie met de robots sterke resultaten neergezet op het gebied van productiviteit, kwaliteit en veiligheid.

Het raakvlak tussen technologie en innovatie bij bpost group zorgt ervoor dat het bedrijf zijn activiteiten nog sneller en efficiënter uitvoert, fouten voorkomt, kosten reduceert en een uitstekende ervaring voor klanten en werknemers creëert. Twee voorbeelden.

‘Visuele AI-technologie bewaakt onze pakjesstroom’

Door camerasystemen te combineren met artificiële intelligentie wil bpost group zijn processen nog slimmer en beter maken. Een eerste toepassing wordt vandaag voltijds in gebruik genomen, na een uitvoerige testperiode in BX, het grootste sorteercentrum van bpost in Brussel. ‘Door onze sorteerinstallatie realtime te monitoren met visuele AI-technologie detecteren we snel een anomalie en voorkomen zo problemen’, zegt Marc Sorgeloos, manager Automation & New Equipment. ‘Met deze technologie kunnen we de exacte oorzaak achterhalen van bijvoorbeeld een geblokkeerde uitgang van de machine. Zo weet een medewerker meteen waar die een pakje moet verwijderen om het probleem op te lossen.’ Resultaat? Een efficiënter sorteerproces met minder onderbrekingen. Een tweede toepassing waar we volop aan werken, is het beheren van de stock met pakjes afkomstig van onze e-commerceklanten . ‘Door camerabeelden slim te verwerken, gaan we zien wat er in voorraad is’, vertelt Marc Sorgeloos. ‘We zullen weten welke dozen en paletten er staan, hoe groot die zijn en hoeveel vrije stockzone er nog over blijft.’ Zo kan ook de belading van de sorteermachine geoptimaliseerd worden. De technologie hierachter ontwikkelt bpost met partners, maar ook inhouse, met eigen ingenieurs. Later worden de innovaties opgeschaald en wereldwijd gedeeld met andere entiteiten in de bpost group.

‘Dankzij visuele AI kunnen we problemen snel detecteren en zo erger voorkomen’

Marc Sorgeloos
manager Automation & New Equipment bij bpost group

Collaboratieve robots verbeteren de ergonomie en maken het proces efficiënter

 Radial vervangt volop traditionele pickkarren door mobiele robots die de orders door het fulfilmentcenter verplaatsen. Handscanners en zware karren zijn daardoor niet meer nodig. ‘De robots, volledig uitgerust met meertalige, handvrije scanapparatuur, verzamelen en vervoeren de orders in bakken’, verduidelijkt Stuart Zurn, Senior Director Innovation & Optimization Technologies Radial Future Lab. Radial heeft in 2020 op zijn testlocatie met de robots sterke resultaten neergezet op het gebied van productiviteit, kwaliteit en veiligheid. Zo werd het orderpicken er tussen de 38 en 54 procent efficiënter, afhankelijk van de meetweek. Ook kunnen nieuwe medewerkers zich tot 40 procent sneller inwerken. Trainingen die vroeger twee weken duurden, worden nu op drie tot vier uur doorlopen. ‘Onze mensen kunnen zich nog meer focussen op kwaliteit en orders sneller en efficiënter op de juiste plaats krijgen.’ Autonome Mobiele Robots (AMR) passen uitstekend bij de behoeftes van verschillende klanten. ‘We hebben een duidelijke strategie om deze innovatieve technologie verder op te schalen’, besluit Stuart Zurn. ‘We installeren dit jaar nog 350 extra robots bij verschillende bedrijven. De robots verhogen niet alleen de operationele productiviteit, maar ook de totaalervaring van medewerkers en het behoud van talent op lange termijn.’

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.