Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

bpostgroup faciliteert faire concurrentie voor Europese webshops

Jan Van Roey (links) en Peter Smet van Landmark Global

Europa heeft midden vorig jaar de btw-vrijstelling voor goederen van buiten de Europese Unie van 22 euro of minder afgeschaft. ‘Vaak gaat het om producten van Chinese webshops. Meestal zijn het kleine objecten met een lage waarde die postbodes in de brievenbus deponeren’, zeggen Jan Van Roey en Peter Smet. ‘De invoering van de nieuwe regeling had enorme praktische gevolgen. We hadden en hebben de belangrijke taak om de consument hierover te sensibiliseren.’

De opgang van e-commerce is al jaren een onmiskenbare trend en de coronapandemie heeft die alleen maar versneld. Dat is ook Europa niet ontgaan. ‘Om Europese bedrijven de kans te geven met gelijke wapens te strijden, moeten ook bedrijven van buiten de EU voortaan btw betalen op goederen die 22 euro of minder kosten’, legt Jan Van Roey uit. Hij is Sr Vice President van Landmark Global, internationale dochteronderneming van bpostgroup. ‘Concreet moet op alle goederen van niet-EU webshops sinds 1 juli btw en mogelijk invoerkosten worden betaald. Trouwens, niet alleen op pakjes die via bpostgroup bezorgd worden, ook door andere pakjesbezorgers en ook in de andere lidstaten van de EU.’

Postpakjes van buiten de Europese Unie
  • Dagelijks tussen 5.000 en 10.000 zendingen
  • De helft daarvan gaat via IOSS
  • Van de niet-IOSS zendingen wordt ongeveer driekwart betaald, de rest wordt geweigerd of niet betaald
  • Totaal aantal zendingen (IOSS en betaalde niet-IOSS) in januari: 111.000

‘Verkopers van buiten de EU hebben dus geen concurrentieel voordeel meer, maar online aankopen werden wel duurder omdat voortaan extra btw- en inklaringskosten moeten worden betaald die de douane of koerierdienst aanrekent om de nieuwe formaliteiten af te handelen’, vult Peter Smet aan, Sr Director Trade Services Europe, ook bij Landmark Global. ‘Gelukkig heeft de Europese overheid enkele vereenvoudigingen mogelijk gemaakt. De voornaamste is de Import One-Stop Shop of IOSS.’

Extra kosten betalen voor levering

Niet-Europese webshops kunnen zich via het éénloketsysteem IOSS in één van de 27 EU-lidstaten registeren om de btw vooraf te verrekenen in hun webshop. ‘De meeste grote webshops zoals Amazon, AliExpress, E-bay en Wish hebben zich al geregistreerd. Zo’n geregistreerde webshop is makkelijk te herkennen: als er in het winkelmandje staat dat de btw inbegrepen is, dan zit de koper safe. Je moet dan geen invoerkosten betalen en ook geen kosten voor douaneformaliteiten en btw daarop. Bovendien moet je niet langer op je pakje wachten’, zegt Van Roey. ‘Let wel, voor goederen die meer dan 150 euro waard zijn, moet je altijd invoerkosten betalen omdat je ze niet kan betalen via de webshop.’

‘Als er in het winkelmandje van de niet-Europese webshop staat dat de btw inbegrepen is, dan zit je safe als koper.’

Jan Van Roey
Landmark Global

‘Helaas hebben veel, vooral kleinere webshops, meestal uit China, zich niet bij IOSS geregistreerd’, gaat Smet voort. ‘Als postbedrijf moeten wij dan de btw en mogelijk de invoerkosten innen bij de geadresseerde en dan afdragen aan de Belgische Staat. Uiteraard proberen we dit voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. We vergemakkelijken het betalingsproces door de koper te informeren via e-mail, sms, een notificatie in de My bpost-app of een brief met betalingsuitnodiging. Je kan die veilig uitvoeren via onze app of website. En als wij de betaling ontvangen hebben, wordt je pakje geleverd.’

Logistieke en administratieve investering

Een concreet voorbeeld. Je koopt een nieuw hoesje voor je smartphone bij een kleine Chinese webshop. Als die is geregistreerd bij IOSS betaal je meteen de btw, wordt het hoesje opgestuurd en komt het zoals gebruikelijk in je brievenbus terecht. ‘Als de webshop niet is geregistreerd, komt dat pakje bij ons terecht. We moeten immers alle pakjes individueel inscannen, de inhoud controleren en als info ontbreekt, moeten we die opvragen bij de verkoper of de koper, en de btw berekenen. Het pakje blijft bij ons tot het ogenblik dat de geadresseerde de betaling heeft verricht. Dat vergt uiteraard een enorme logistieke en administratieve investering. De IT gebeurt automatisch, de afhandeling gaat nog semiautomatisch. De hele investering heeft ons 3 miljoen euro gekost’, zegt Smet.

‘We moeten alle pakjes individueel inscannen, de inhoud controleren en de btw berekenen. Dat vergt uiteraard een enorme logistieke en administratieve investering.’

Peter Smet
Landmark Global

Ondertussen is gebleken dat de belangrijkste internationale webshops – ook die uit het Verenigd Koninkrijk – zich hebben laten registreren voor IOSS. ‘De verhouding tussen IOSS en niet-IOSS zendingen die wij ontvangen is momenteel 50/50. Voor de helft van de inkomende zendingen moeten wij dus flink wat extra handelingen doen en die kosten rekenen we door aan de klant, die ook wat langer op zijn pakje moet wachten’, gaat Van Roey voort. ‘Zowat 75 procent van onze klanten begrijpt de extra kosten en betaalt ze op tijd. Van het overige kwart wist de overgrote meerderheid niet dat ze die extra kosten moest betalen. Sommigen reageren niet en dan moeten wij het pakje terug naar de verzender sturen. Sinds de invoering van de nieuwe regelgeving moeten we 5 tot 10% meer pakjes terugsturen. Vandaar dat we uiteraard fel inzetten op sensibilisering van de klant.’

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.