Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Innovatie is een onmisbaar wapen om te blijven groeien’

Nicolas Baise ©Frank Toussaint

E-commerce boomt en ook bpostgroup surft mee op de groei. Voor de onderneming is innovatie geen einddoel, maar een middel om nieuwe diensten te creëren, processen te verbeteren, het welzijn van medewerkers te verhogen en de ecologische voetafdruk te verkleinen. Strategische samenwerkingen met internationale start-ups en scale-ups maken van de logistieke speler een pionier in de sector. ‘Wij zijn op vele fronten vooruitstrevend‘, vertelt chief transformation officer Nicolas Baise.

In België blijft de brievenpost dalen en is de pakjesmarkt de laatste jaren enorm toegenomen, daardoor transformeert ook de bpostgroup volop en investeert het internationaal in e-commerce logistics. De komst van digitale giganten dwingt het bedrijf te blijven innoveren om zijn groei en diversificatie van de dienstverlening te waarborgen. ‘Eerst en vooral kloppen medewerkers bij ons aan met nieuwe innovatieve ideeën om onze werking te versterken’, zegt Nicolas Baise.

Interne concepten

‘De collega’s van bpost worden al gedurende ruime tijd uitgenodigd om frisse concepten te pitchen en mee na te denken over optimalisaties en procesverbeteringen. Die oproep heeft al geleid tot de digitalisering van klantinteractietools en de optimalisering van logistieke stromen in onze sorteercentra’, klinkt het. In België, bijvoorbeeld, komen de Ecozones, een netwerk van afhaalpunten en pakjesautomaten in binnensteden dat emissievrij bediend wordt, voort uit een intern incubatieproces. Die verduurzaming heeft opmerkelijke resultaten opgeleverd. Een VUB-studie wijst op een verlaging van de CO2-uitstoot met 97 procent en 49 procent minder geluidsoverlast in vergelijking met klassieke last-mile delivery met bestelwagens en trucks.

‘Beide partijen halen voordeel uit samenwerking. Wij krijgen toegang tot nieuwe innovatie en betrokken partners kunnen hun ideeën en prototypes uitwerken, opschalen en vermarkten’

Nicolas Baise
chief transformation officer bij bpostgroup

Start-ups en scale-ups

‘Uiteraard kunnen we niet in ons eentje innoveren’, verduidelijkt Baise. ‘We kijken voor innovatie voortdurend buiten onze organisatie: naar acquisities en samenwerkingen met andere bedrijven in België en daarbuiten. Vandaar ook onze deelname aan het WAW-initiatief.’ Partnerschappen met start-ups en scale-ups passen perfect binnen die strategie. Jonge bedrijven zijn vaak een kweekvijver voor baanbrekende nieuwe technologie of bieden toegang tot specifieke expertise of kennis over bijvoorbeeld artificiële intelligentie (AI).

‘Beide partijen halen voordeel uit zo’n samenwerking’, meent Baise. ‘Wij krijgen toegang tot nieuwe innovatie. De betrokken start-ups en scale-ups kunnen hun ideeën en prototypes uitwerken, opschalen en vermarkten via een grote internationale organisatie als bpostgroup en zijn vele dochterbedrijven waaronder Radial en Active Ants.’

Luisteren naar feedback

Baise benadrukt het belang van continue zelfevaluatie en het luisteren naar feedback van medewerkers, klanten en de markt. ‘Initiatieven als workshops, hackathons en seminars weerspiegelen het geloof van bpost in de kracht van een innovatief ecosysteem. Zo blijven we niet alleen relevant in een tijdperk van verandering, maar leiden we ook de weg naar een toekomst van logistieke diensten met een minimale ecologische impact.’

Duurzame revolutie voor de laatste kilometer
©RV

De Duitse start-up Nüwiel ontwikkelde voor bpost ‘s werelds eerste elektrische fietstrailer, met zero-force sensor technologie. Die oplossing past bij de ambitie om de leefbaarheid en luchtkwaliteit in steden te verbeteren, onder andere door een verdere vergroening van de voertuigen.

bpost gebruikt bijna 500 innovatieve eTrailers in de Belgische stadskernen. Die kan je in een handomdraai aan elke fiets koppelen en ze kunnen tot 200 kilo aan zware goederen vervoeren. De slimme trailer past zijn snelheid automatisch aan de fiets aan.

Handiger en duurzamer

‘De fietser kan er wel twee keer zo veel extra lading mee vervoeren, zonder in te boeten aan rijcomfort. De trailer zweeft moeiteloos mee’, verduidelijkt Nüwiel-medeoprichter en CEO Natalia Tomiyama. Ze bedacht de trailer toen ze zware meubels in de stad naar haar studentenflat moest vervoeren.

‘Losgekoppeld kan je de eTrailer ook als handkar gebruiken. Zijn kleine draaicirkel en compacte formaat maken het mogelijk om moeiteloos ladingen te verplaatsen in dichtbevolkte gebieden en zelfs in gebouwen.’  Het gecombineerde remsysteem maakt het fietsen bovendien veilig en efficiënt, waardoor de remmen langer meegaan en minder onderhoud nodig hebben.

Blijven verbeteren

De samenwerking tussen bpost en Nüwiel biedt een duurzame oplossing voor de uitdagingen van stedelijke groei en de boomende e-commerce. Nüwiel staat in voor het onderhoud van de eTrailers en optimaliseert zijn oplossingen onafgebroken. ‘Recent konden we het rijbereik van onze trailers met bijna 35 procent vergroten door aanpassingen uit te voeren aan het batterijpakket.’

‘Met de eTrailer kan je moeiteloos ladingen verplaatsen in dichtbevolkte gebieden en zelfs in gebouwen’

Natalia Tomiyama
CEO Nüwiel
AI maakt sorteren efficiënter en nauwkeuriger
©RV

Dankzij een strategische samenwerking met Covariant, de toonaangevende AI Robotics-provider met hoofdkantoor in Silicon Valley, mede-opgericht door de Belg Pieter Abbeel, gebruikt bpost revolutionaire AI-oplossingen om pakjes optimaal te sorteren.

De ultramoderne pakjessorteermachine (PSM) van Brussel X werd anderhalf jaar geleden nog slimmer door geavanceerde artificiële intelligentie. Het systeem beschikt over een soort 'ogen' die elk pakje nog gedetailleerder scannen. ‘Een cameratunnel maakt foto's, scant barcodes en geeft data door over gewicht en afmetingen’, zegt Peter Chen, oprichter van Covariant, dat het systeem voor bpost ontwikkelde.

‘Naast de verbeterde scanning waardoor het aantal miszendingen vermindert, kan het systeem ook de inpakmethode identificeren, zodat pakjes efficiënter worden verwerkt.’ Met het nieuwe systeem kan bpost ook meer informatie over de verwerking aan klanten verstrekken, zoals data over eventuele beschadigingen, waardoor klanten hun verpakkingsmateriaal kunnen optimaliseren.

Wereldwijd leren

Ook bij bpostgroup-dochter Radial, aanbieder van orderfulfilment-oplossingen voor de e-commerce, maken AI en robotica het sorteerproces sneller en betrouwbaarder. In een vestiging in de VS verloopt de sortering van schoonheidsproducten van een bekende retailer door twaalf robots. ‘Elke robot kan 450 tot 500 picks per uur verzamelen. Goed voor 1,2 miljoen items per maand’, zegt Chen. Door de grote verwerkingscapaciteit en nauwkeurigheid vond Radial een oplossing om het tekort aan arbeidskrachten op te vangen. En de medewerkers moeten hierdoor minder repetitieve taken uitvoeren en kunnen ze zich richten op meer betekenisvolle activiteiten.

Het systeem in Brussel X en dat in de VS steunt op het Covariant Brain, een universeel AI platform waarbij robots onderling van elkaar bijleren om nauwkeuriger te werken. ‘Het AI-brein is getraind op miljarden datapunten van verbonden robots over de hele wereld’, verduidelijkt Chen. ‘Hiermee kunnen de sorteerrobots razendsnel bijleren, en inmiddels zowat elk type item detecteren, ongeacht de grootte, vorm of verpakking.’

‘Het Covariant-Brein is getraind op miljarden datapunten van robots over de hele wereld. Hiermee kunnen ze razendsnel bijleren van elkaar en nog beter worden’

Peter Chen
co-Founder en CEO Covariant
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.