Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze organisatie weerspiegelt de samenleving'

Nicolas Meire, Director Mail and Parcels Operations Belgium bij bpost

Met bijna 25.000 medewerkers is bpost group de grootste Belgische werkgever die zijn talenten voornamelijk on the job traint/opleidt. De sinds enkele jaren ingezette cultuurverandering maakt de organisatie vandaag wendbaarder en sterker dan ooit. ‘Wij zien onze mensen niet als een zware operationele kost, maar als een krachtig wapen in een competitieve sector.’

Nicolas Meire heeft bpost group de voorbije jaren ingrijpend zien veranderen, eerst als HR Expert, vandaag als Director Mail and Parcels Operations Belgium. ‘We hebben ons DNA opnieuw wakker geschud’, blikt hij terug op de doorgemaakte evoluties. ‘Anno 2021 functioneert onze organisatie op een eigentijdse en vooruitstrevende manier. We hebben andere productstromen, slimmere geautomatiseerde operationele processen en duurzamere vervoermiddelen, en geven met onze vakantie- en shiftregelingen invulling aan het nieuwe werken.’ 

Eén grote familie

Al die transformaties zijn het resultaat van gecoördineerde en menselijke  samenwerking tussen de organisatie, de medewerkers en de vakbonden. In se is bpost één grote familie, waarbij collega’s elkaar ondersteunen en de organisatie zijn werknemers begeleidt, ontwikkelt en  ontplooiingskansen en doorstroommogelijkheden biedt. ‘We stellen onze mensen vaak in de regio van hun woonplaats of voorkeur tewerk’, vult Nicolas Meire aan. De meer dan twintigduizend medewerkers van de organisatie hebben verschillende opleidingsniveaus, sociale achtergronden en etnische origines. Ze weerspiegelen heel mooi de Belgische samenleving.

Voetbalstadion

‘Ik vergelijk ons personeelsbestand soms met een voetbalstadion gevuld met 25.000 mensen’, vertelt Nicolas Meire. ‘Ook onze organisatie telt ongeveer een vierde vrouwen en drie vierde mannen. Mensen zonder en mensen met diploma bevinden er zich onder één dak en werken op een georganiseerde en natuurlijke manier samen.’ Dat gebeurt zowel in de vijf grote sorteercentra en transportafdelingen in Antwerpen, Gent, Brussel, Charleroi en Luik, als zeer lokaal, door de medewerkers die zich op het terrein bevinden en instaan voor collect- en distributiewerk. Er werken meer dan veertig verschillende nationaliteiten bij bpost. De organisatie ervaart de kracht van diversiteit en inclusie op de werkvloer.

‘Wij hebben de slagkracht van een multinational, met de lokale verankering van een familiebedrijf’
Nicolas Meire
Director Mail and Parcels Operations Belgium bij bpost

Lokaal, regionaal, nationaal

Dat (h)echte familiegevoel lééft ook echt onder de medewerkers van bpost. Nicolas Meire verwijst daarbij naar de enorme solidariteit die de werknemers lokaal en regionaal getoond hebben tijdens de overstromingen afgelopen zomer in Wallonië?. o Maar ook de eindejaarspiek is daar een mooi voorbeeld van. Door de almaar toenemende e-commerce en de bijbehorende pakketverzendingen doet bpost in het najaar steevast beroep op extra personeel. ‘Uiteraard doen we voor de eindejaarspiek beroep op duizenden interimkrachten, maar daarnaast zal dit jaar zal ook het personeel van de centrale diensten, inclusief het kaderpersoneel en het directiecomité, twee tot drie weken helpen bij de pakjesbedeling’, zegt Nicolas Meire. ‘Als één grote, solidaire ploeg.’

Zoektocht naar nieuw talent

En de organisatie zoekt nog een heleboel nieuwe medewerkers, gemiddeld zo’n 2.500 nieuwe werkkrachten per jaar. Die nood blijft allicht aanhouden in 2022 en 2023. ‘De digitale en culturele transformatie waarin onze organisatie zich vandaag bevindt, komt stilaan op kruissnelheid’, verduidelijkt Nicolas Meire. ‘Al vanaf de rekrutering bekijken we of nieuwe talenten passen en aansluiten bij de duurzame waarden en de maatschappelijke rol van bpost. We selecteren steeds gerichter op die culturele match. Al de rest kunnen mensen leren. Nieuwe medewerkers maken door die match vrij snel deel uit van het DNA van onze organisatie. Dat gebeurt vaak al tijdens hun training op de werkvloer.’

Concurrentieel voordeel

De omvang van bpost biedt vooral potentieel en is geen handicap. Dankzij de lokale en regionale verankering blijft de organisatie heel wendbaar en flexibel. Dat is een concurrentieel voordeel om optimaal in te spelen op wijzigende klantennoden en marktverschuivingen. ‘Wij hebben de slagkracht van een multinational, met de lokale verankering van een familiebedrijf’, illustreert Nicolas Meire. ‘Onze postbodes zijn voor de burger vandaag vaak de eerste of zelfs de énige menselijke schakel bij verschillende activiteiten. Wie bijvoorbeeld iets online koopt, ziet meestal geen enkele menselijke tussenkomst tot op het moment dat de postman of -vrouw met de levering aan de voordeur verschijnt. Onze medewerkers vertegenwoordigen dus ook onze klanten bij hun eindklanten.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.