Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Radial zet groeibedrijf Zinzino op de Wereldkaart

‘Dankzij Radial waren we in staat om heel snel na het eerste project in Polen ook andere distributiecentra te integreren.’ - Jakob Spijker, COO van Zinzino Europe

Het Zweedse Zinzino groeit in een verschroeiend tempo en breidt zijn activiteiten continu uit naar nieuwe landen. ‘Dat kan alleen met de juiste e-commercepartner, die ons groeiritme kan volgen.’

‘Noem ons gerust een hypergroeibedrijf’, zegt Jakob Spijker, COO van Zinzino Europe. Het Zweedse direct-salesbedrijf ontwikkelt en verkoopt voedings-, huidverzorgings- en lifestyleproducten. ‘De voorbije negen jaar is de verkoop jaarlijks gestegen, vorig jaar zelfs met bijna 50%. We verkopen onze producten in meer dan 100 landen wereldwijd en we zetten nog altijd in op nieuwe markten.’ Maandelijks gaan er wereldwijd gemiddeld 100.000 pakjes de deur uit. Ongeveer de helft daarvan wordt behandeld en bezorgd door bpost-dochter Radial.

Zinzino en Radial sloegen vorig jaar de handen in elkaar om vanuit het logistiek centrum in Polen pakjes te verdelen naar tien Europese landen. Spijker: ‘Voor een bedrijf als het onze is het cruciaal dat klanten ons product zo snel mogelijk en in goede staat thuis bezorgd krijgen. Daarvoor moeten we kunnen terugvallen op een netwerk van lokale warehouses.’ Amper enkele weken na de ondertekening van het contract werden de eerste pakjes verzonden vanuit het warehouse in Polen. ‘We maakten toen ook kennis met de groeidynamiek van Zinzino’, zegt Mariusz Mozdzynski, Sales Director van Radial Poland. ‘We waren nog maar net bezig met het project in Polen, toen we al een vraag kregen over onze capaciteit in de Verenigde Staten.’

Amerika en Azië

‘Niemand is een expert in elke markt ter wereld. Daarom is het waardevol om deel uit te maken van een groep die wereldwijd actief is. Zo kun je klanten snel bij de juiste mensen brengen’, zegt Mozdzynski. Hij bracht Zinzino al snel in contact met Tammy Niemier, Director of Sales-International van Radial US. ‘Vanuit Europa kregen we meteen een heleboel informatie over de operationele processen. Door die samenwerking konden we snel schakelen: we slaagden er snel in om vanuit het warehouse in Richwood pakjes te verdelen voor de Amerikaanse markt’, zegt Niemier. Die operatie herhaalde Radial nog eens in Hong Kong, waar het voor Zinzino intussen een distributiecentrum operationaliseerde voor de Aziatische markt.

‘Door de samenwerking met de Europese collega’s konden we in enkele weken tijd ook de Amerikaanse markt bedienen voor Zinzino.’
Tammy Niemier
Director of Sales van Radial US

Toen Zinzino voor het eerst overwoog om in zee te gaan met Radial, keek het daarvoor naar de volumes die de pakjesbezorger kon verwerken en de referenties die het kon voorleggen. Maar ook het technologisch platform kon overtuigen. Mozdzynski: ‘Bij Radial ontwikkelden we heel gebruiksvriendelijke software die de link legt tussen de IT-systemen van de klant en het distributiecentrum. Het volstaat om de software één keer te integreren. Daarna kunnen ook andere warehouses moeiteloos worden gekoppeld binnen dezelfde interface, ook als die warehouses in de achtergrond op verschillende technologieplatformen draaien.’ Dat betekent bijvoorbeeld dat medewerkers van Zinzino op dezelfde manier connecteren met het distributiecentra in de Verenigde Staten, als in Europa of Azië. ‘Dat is echt uniek, want meestal is het niet zo simpel om warehouses te integreren in een netwerk. Zo zijn we er toch in geslaagd om de uren werk in IT-integratie te minimaliseren en aan het einde van de rit ook geld te besparen’, zegt Niemier.

Voor Zinzino maakt de Radial-software een wezenlijk verschil. Spijker: ‘De kwaliteit is van een heel hoog niveau. Het is niet alleen een hele gebruiksvriendelijke en flexibele tool, maar ook de integratie met onze eigen cloudgebaseerde software verliep moeiteloos. Daarmee waren we in staat om na het eerste project in Polen heel snel andere distributiecentra te integreren. Dat was echt een motor van onze uitbreiding naar andere groeimarkten.’ 

‘20 miljoen klanten tegen 2035’

Ook de komende jaren bouwt Radial verder aan het groeipad van de Zweedse onderneming. Zinzino wil in de loop van dit jaar nog acht à tien nieuwe markten bedienen, waaronder India, Maleisië, Singapore, Taiwan, Zuid-Afrika, Mexico en Rusland. Er staan ook nog andere landen op de radar. Jakob Spijker, COO van Zinzino Europe: ‘Voor het einde van 2025 willen we dat minstens 1 miljoen klanten onze producten gebruiken, tegen 2035 moeten er dat zelfs 20 miljoen zijn. We zullen dus samen met Radial nog veel pakjes versturen.’ 

 

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.