Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We zijn atypisch en daar zijn we trots op'

Mark Michiels, Chief Human Resources Officer bij bpost group

‘Kansen en kennis bieden aan iedereen die dat wil, dat moet de mantra zijn van ons bedrijf’, stelt Mark Michiels, Chief Human Resources Officer bij bpost group.

Met haar strategische visie zet bpost de lijnen uit voor een duurzame toekomt voor de groep en al haar werknemers. Die visie is gebaseerd op een aantal ambities, waaronder bijdragen aan de sociale cohesie en een inclusief bedrijf zijn dat levenslang leren biedt. ‘We investeren veel in opleiding en ontwikkeling. We zeggen weleens dat wij geen C4’s geven, maar cv’s bouwen’, zegt Mark Michiels, Chief Human Resources Officer. ‘Wij werven niet alleen aan voor een job, we bieden een loopbaan aan, in België maar ook in het buitenland. Bij bpost teken je voor een carrière.’

Wat maakt van bpost group een aantrekkelijke werkgever?

Mark Michiels: ‘Mensen willen vandaag weten waarom ze voor een bepaald bedrijf zouden werken: ze willen purpose. Wel, bpost heeft een rol in de samenleving. De coronacrisis heeft dat nog eens duidelijk gemaakt. Mensen vinden het motiverend om nuttig te zijn, om het verschil te maken. Daar wordt te weinig over gesproken.’

‘Een tweede aantrekkingskracht is wat ik het laboratoriumeffect noem. We zijn een onderneming in volle transformatie, van klassiek postbedrijf naar een internationale omni-commerce logistieke groep die haar activiteiten uitbreidt in heel Europa en ver daarbuiten. Dat is een ontzettend boeiend proces, zeker voor jongeren. Mensen die bij ons solliciteren, zijn verbaasd en nog meer geïntrigeerd over de mogelijkheden die wij bieden.’

Wat onderscheidt bpost group van andere werkgevers?

Michiels: ‘Hoewel we een transformatie ondergaan, blijven we onze waarden hoog in het vaandel dragen. Zo bieden we bijvoorbeeld nog altijd contracten van onbepaalde duur aan. In de logistieke sector zijn we daarmee heel atypisch en daar zijn we ontzettend trots op. We willen bewijzen dat we op die manier ook concurrentieel kunnen zijn in een sector waar de sociale regels niet altijd worden nageleefd.’ ‘Maar ik wil ook geen vertekend beeld geven. De war for talent komt terug. Wij zijn ervan overtuigd dat het goed is voor ons bedrijf om de opleiding en ontwikkeling van mensen zelf in handen te nemen.’

‘Mensen die bij ons solliciteren, zijn verbaasd over de mogelijkheden die wij bieden.’
Mark Michiels
Chief Human Resources Officer bij bpost group

Welke inspanningen levert bpost group om mensen op te leiden en te ontwikkelen?

Michiels: ‘Onder bpost boost vallen verschillende programma’s om mensen beroepskansen te geven. Met Future Me bijvoorbeeld bieden we mensen zonder diploma diploma - zoals 90 procent van de jongeren die bij ons starten - de kans om hun middelbaar onderwijs af te maken. Er wordt ook veel meer gewerkt op laterale mobiliteit en niet op alleen promoties.’

Hoe communiceert bpost group dat alles naar de arbeidsmarkt?

Michiels: ‘We investeren sterk in employer branding. Want er bestaat een groot verschil tussen de aantrekkelijkheid van de jobs bij bpost en de perceptie. We worden nog altijd te veel gezien als een overheidsbedrijf, vrij gesloten en archaïsch, terwijl we een van de weinige internationale groepen zijn met hoofdzetel in Brussel. Te weinig mensen zijn zich daar van bewust.’ Met De gezichten van bpost bereiken we bijvoorbeeld heel wat jongeren op sociale media. Met die campagne willen we ook onze diversiteit benadrukken. Diversiteit in de vele mogelijke jobs die we aanbieden, maar ook diversiteit in mensen. Onze troef is onze inclusieve aanpak en dat is ook een waarde die we als bedrijf willen uitdragen. Wij willen een evenbeeld zijn van onze klanten.’

Jullie hebben net een grote welzijnsenquête achter de rug in België. Wat heeft die geleerd?

Michiels: ‘Jaarlijks checken we bij onze mensen hoe het staat met hun enthousiasme en engagement. De resultaten dit jaar waren verrassend. Tijdens de covidperiode is een soort van solidariteit ontstaan in de samenleving, waardoor postmannen en -vrouwen gezien werden als helden, mensen die ondanks alles toch hun diensten bleven leveren. Dat heeft een gevoel van trots gecreëerd, wat we ook zien in de resultaten. Toch mogen we niet ontkennen dat onze mensen zwaar onder druk hebben gestaan.’

‘We willen bewijzen dat we concurrentieel kunnen zijn in een sector waar de sociale regels niet altijd worden nageleefd.’
Mark Michiels
Chief Human Resources Officer bij bpost group

Wat gaan jullie doen om het welzijn van de medewerkers een boost te geven?

Michiels: ‘Uit de rondvraag zijn vier prioriteiten gekomen. De eerste is gelijke kansen. Die waarde zit ook in onze groepsstrategie. De tweede prioriteit is de doorstroming van ideeën. Dat vinden we van goudwaarde voor het bedrijf. De derde is stimulering van alles wat te maken heeft met opleiding. Kansen en kennis bieden aan iedereen die dat wil, dat moet de mantra zijn van ons bedrijf. De vierde en laatste prioriteit zijn carrièremogelijkheden. We willen veel meer ook nadruk leggen op de mogelijkheden van interne mobiliteit.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.