Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wij willen de partner bij uitstek zijn van retailers en e-tailers'

Kathleen Van Beveren, CEO Parcels & Logistics Europe & Asia bij bpost group

bpost evolueert van klassiek post- en pakjesbedrijf naar logistieke omni-commerce speler. ‘Wij nemen onze klanten de logistiek uit handen, zodat zij zich op hun klanten en kernactiviteiten kunnen concentreren’, stelt Kathleen Van Beveren, CEO Parcels & Logistics Europe & Asia, één van de 3 bpost Business Units.

‘E-commerce is voor ons dé groeipijler voor de toekomst’, zegt Kathleen Van Beveren. ‘Het is vandaag al goed voor de helft van de omzet en dat belang zal alleen maar toenemen.’ De diensten die bpost wereldwijd uitbouwt rond e-commerce zijn gebouwd op drie pijlers: de last mile-diensten, de levering van pakjes aan huis; fulfilment, diensten zoals opslag, ordermanagement, orderpicking, verpakking en verzending; en ten slotte de cross border diensten zoals bijvoorbeeld de douaneafhandeling voor pakketten uit China. ‘E-commerce boomt enorm. Vorig jaar zijn de volumes met 50 procent gestegen’, weet Van Beveren. ‘En er komt meer bij kijken dan pakjes leveren bij de eindklant. Het hele proces daarvoor moet ook iemand doen. Wij hebben de kennis van de verzenders en van de eindklanten, én we hebben de ervaring. Al onze diensten samen maken van bpost een belangrijke mondiale speler in omnicommerce logistiek.’

Last mile

In België is bpost het meest bekend voor zijn last mile-diensten. ‘We zijn waanzinnig goed georganiseerd’, zegt Van Beveren. ‘Bestellen en de dag nadien aan huis is absoluut geen probleem. We leveren nu ook ’s avonds en in het weekend en we proberen altijd zo goed mogelijk aan te geven wanneer we komen, afhankelijk van wat onze klant vraagt.’

‘We zetten er enorm op in dat leveringen meteen slagen, volgens de voorkeur van de consument. 95 procent van de leveringen aan de deur zijn succesvol bij de eerste afleverpoging.’
Kathleen Van Beveren
CEO Parcels & Logistics Europe & Asia bij bpost group

‘We zetten er enorm op in dat leveringen meteen slagen. Nu worden 95% van de thuisleveringen onmiddellijk succesvol uitgevoerd bij de eerste afleverpoging. We vertrouwen daarvoor op onze My bpost app, waar de klant zijn voorkeuren kan aangeven. Dat werkt erg goed, al meer dan een miljoen mensen gebruiken die app.’

Fulfilment

‘In België zien mensen ons als het bedrijf dat hun pakje brengt. Dat deden we vorig jaar ook, 400.000 tot zelfs 670.000 keer per dag. Dat is een bijzonder belangrijke activiteit. Maar voor een pakje de laatste weg aflegt naar de klant, vindt er nog een heel proces plaats. Daar willen we ons positioneren als een belangrijke mondiale speler. Dat is onze ambitie, daar willen we in groeien’, aldus nog Van Beveren.

Het woord fulfilment – uitvoering of volbrenging in het Nederlands – overkoepelt een brede waaier diensten. ‘We houden onder meer de voorraden van klanten aan in onze magazijnen, maken bestellingen klaar, en verpakken en verzenden ze. Ook hebben wij software die onze klanten toelaat om een duidelijk zicht te hebben op hun stock, zowel in de verschillende magazijnen als in hun eigen winkels. Zodra een bestelling binnenkomt bij een klant, nemen wij het over’, vat Van Beveren de essentie van fulfilment samen.

bpost biedt deze fulfilment diensten aan onder drie merken: Radial US, Radial Europe en Active Ants. Radial legt zich toe op grote en middelgrote bedrijven die veel verzendingen doen. Active Ants richt zich op kleinere webshops of bedrijven die minder verzendingen versturen. Het maakt daarvoor gebruik van sterk geautomatiseerde magazijnen.

Ambitie

De evolutie naar een logistieke omnicommerce speler brengt heel wat uitdagingen mee. Van Beveren: ‘We moeten ten eerste continu investeren, in gebouwen, automatisatie én in mensen. Ten tweede vraagt de last mile op de Belgische markt dat het netwerk aan sorteercentra wordt aangepast en we willen de mogelijkheden voor de eindklant om zijn pakje te ontvangen nog vergroten. En ten derde is er de tendens naar meer duurzaamheid. Wij zetten bijvoorbeeld heel erg in op ecologisch leveren – met zo weinig mogelijk uitstoot dus.’

‘Mensen zien ons als het bedrijf dat hun pakje brengt. Maar daarvoor vindt nog een heel proces plaats. En daar willen we ons positioneren als een belangrijke wereldwijde speler.’
Kathleen Van Beveren
CEO Parcels & Logistics Europe & Asia bij bpost group

Die uitdagingen maken bpost zeker niet minder ambitieus. ‘Wij willen de partner bij uitstek zijn van retailers en e-tailers. Afhankelijk van de vraag, die verschilt van land tot land, willen we de hele of een deeltje van de keten doen’, besluit Van Beveren. ‘Wij steunen onze klanten bij de uitbouw van hun model. Of het nu om e-commerce of omnicommerce gaat, maakt niet uit, wij nemen hun logistiek uit handen zodat zij zich kunnen concentreren op hun klanten.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.