Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

bpost geeft de wetenschap ogen en oren

©Frank Toussaint

Onderzoekscentra die massa’s plaatsgebonden data verzamelen en verwerken, hebben vaak nood aan ogen en oren ‘in het veld’. In de praktijk is dat niet altijd evident. Een duw in de rug van de grootste voertuigenvloot van het land komt dan goed van pas.

De MOSAIC-onderzoeksgroep van de Universiteit Antwerpen - iMinds voert voortdurend metingen uit, onder andere naar het geluid rondom ons, de luchtvervuiling, enzovoort. ‘We verwerken die data met software en helpen andere organisaties om met die gegevens aan de slag te gaan’, zegt Prof. Dr. Peter Hellinckx van de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen. ‘Ons grootste probleem daarbij is dat we onmogelijk overal tegelijk kunnen zijn. We hebben daar ook niet voldoende medewerkers voor.’

‘Het voordeel van bpost is dat het enorm veel mensen en voertuigen op de baan heeft’
Ingrid Vanden Berghe
administrateur-generaal Nationaal Geografisch Instituut

De voertuigen van bpost leggen dagelijks 700.000 km af en vormen zo de grootste vloot op wielen van het land. Door zo alomtegenwoordig te zijn, is bpost de perfecte datapartner voor iedereen die gegevens wilt verzamelen. Dat beseft ook professor Hellinckx. ‘Als test hebben we twee wagens van bpost uitgerust met sensoren die de luchtkwaliteit meten. Verwerkt in een gps-toestel voor fietsers of lopers kunnen die gegevens zeer nuttig zijn. Zo weten ze waar het gezond sporten is.’

Een enorme bron van gegevens

De test blijkt bijzonder goed geslaagd te zijn. Momenteel zoekt de professor zakelijke partners om zijn idee concreet te maken. ‘De meerwaarde van bpost voor dit project was enorm. Door te doen wat het doet, kan bpost altijd en overal metingen uitvoeren.’

Daarvoor zijn zelfs geen bijzondere sensoren nodig. Elke moderne wagen is tegenwoordig standaard uitgerust met technologie die bruikbare informatie kan opleveren, meent professor Hellinckx. ‘Als de communicatiebus (een onderdeel dat elektronische signalen genereert, red.) van een voertuig een seintje geeft als de ruitenwissers werken, weten we waar het regent of sneeuwt. Andere sensoren kunnen de staat van het wegdek registreren. Een wagen is eigenlijk één blok sensoren, wat van de vloot van bpost een enorme bron van gegevens maakt.’

700.000
Het aantal kilometers dat de bpost-wagens per dag afleggen. Door zo alomtegenwoordig te zijn, is bpost de perfecte datapartner voor iedereen die gegevens wilt verzamelen.

Dat beseft ook Ingrid Vanden Berghe, administrateur-generaal van het Nationaal Geografisch Instituut. Het NGI staat in voor het voortdurend bijwerken van de stafkaarten van het Belgische grondgebied. ‘We halen veel informatie uit luchtfoto’s, maar daarop is niet alles perfect te zien zoals we dat zouden willen om accurate stafkaarten te maken.’

Overal en altijd aanwezig

Het NGI heeft personeel dat op het terrein aanvullende gegevens verzamelt in het gebied dat bijgewerkt wordt, zoals: staat dat kapelletje op de hoek van die weg er nog of waarvoor wordt dat gebouw gebruikt? De plaatsen waar achteraf nog extra controles moeten gebeuren, liggen soms echter ver uiteen, wat het omslachtig en duur maakt om er medewerkers naartoe te sturen.

‘Daarom deden we een test met bpost’, vertelt Ingrid Vanden Berghe. ‘We gaven bpost een lijst met honderd locaties waar iets moest gecontroleerd worden. Het resultaat was bijzonder positief. De mensen van bpost voerden de opdrachten snel en degelijk uit. Het is uiteraard een enorm voordeel om zoveel mensen en voertuigen op de baan te hebben.’

Het NGI plant al een tweede testproject met bpost. ‘Postbodes zijn, door de aard van hun job, perfect geplaatst om na te gaan waar er nog gehuchtnamen worden gebruikt. Zo kunnen we onze toponymie (tak van de taalkunde die plaatsnamen opspoort, red.) aanvullen. Voor zulke projecten zouden we de samenwerking met bpost graag uitbouwen’, besluit Ingrid Vanden Berghe.

‘bpost beschikt met zijn rijdende vloot en postbodes over een zeer uitgebreid fysiek netwerk. Onze sterkte is dat we dat netwerk kunnen inzetten om digitale oplossingen van andere organisaties naar een hoger niveau te tillen. Proefprojecten leren ons dat de digitale wereld de link met de fysieke wereld vaak broodnodig heeft. Het is onze uitdaging om die link zo optimaal mogelijk te leggen’, zegt Kathleen Van Beveren, Managing Director Business Customers and Solutions bij bpost. ‘Omdat we toch altijd op de baan zijn, kunnen we dit ook zeer kostenefficiënt organiseren voor onze partners.’

 

De bpost-oplossing voor uw bedrijf? Contacteer ons innovatieteam op innovation@bpost.be

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.