interview

Planet Parfum zocht en vond partner voor razendsnelle opstart webshop

©Frank Toussaint

Planet Parfum, retailer van schoonheidsproducten en cosmetica, wilde vorig jaar zeer snel een webshop opzetten met de bijhorende logistiek, IT en klantenservice. Dat lukte, dankzij de complete aanpak van bpost en de goede samenwerking tussen alle betrokken teams.

Planet Parfum telt 81 fysieke winkels in België en Luxemburg. In april 2014 besliste de keten om met e-commerce te beginnen. ‘In november was onze webshop al operationeel, wat een bijzonder scherpe time-to-market is’, zegt Isabelle Ulysse, e-shopmanager bij Planet Parfum.

De beautyketen deed voor de opstart van haar webwinkel een beroep op de expertise van bpost. Die zorgde voor een snelle en kwalitatieve opzet van zowel de webshop als van de noodzakelijke distributiekanalen.

‘bpost nam meteen de hele fulfillment van onze webshop voor zijn rekening: de ontvangst van de goederen, het voorraadbeheer, de voorbereiding van de bestellingen en de distributie tot de eindklant’
Isabelle Ulysse
e-shopmanager Planet Parfum

‘bpost beschikt intern over expertenteams die het karwei snel en goed voor elkaar konden krijgen. Zij kennen de vereisten qua IT-infrastructuur en integratie met bestaande informatiesystemen door en door. bpost nam meteen de hele fulfillment voor zijn rekening: de ontvangst van de goederen, het voorraadbeheer, de voorbereiding van de bestellingen en de distributie tot de eindklant’, legt Isabelle Ulysse uit.

Volledige afhandeling

Het resultaat is een uitstekende klantenervaring, zoals Isabelle Ulysse die beschrijft. ‘Van zodra iemand online een product bestelt, verzorgt bpost de verdere afhandeling. Het verzamelt de bestellingen en regelt verzending en levering, overal in België. bpost verpakt onze producten zelfs in een geparfumeerd papiertje, dat bij het openen een aangename geur verspreidt. De klant vindt bij zijn bestelling ook een folder met uitleg over het bestelde parfum en een dankwoord; een pakket dat bpost volledig samenstelt.’

De klanten van Planet Parfum weten bovendien zeer goed wanneer ze hun pakje zullen ontvangen. ‘Via het track & trace-systeem is het zeer eenvoudig om perfect te weten waar een pakje zich bevindt’, aldus Isabelle Ulysse.

99 procent
En zelfs iets meer. Zo hoog scoort de klantentevredenheid bij Planet Parfum na één jaar e-commerce in nauwe samenwerking met bpost.

Wie voor 17u bestelt, mag erop rekenen dat hij zijn levering de volgende werkdag ontvangt. Leveringen kunnen op vijf verschillende locaties: in een Planet Parfum-winkel, thuis, op kantoor, op een postpunt of via een pakjesautomaat.

Online groei

Voor een retailer die zijn eerste stappen zet in het omnichannel verhaal is een gespecialiseerde partner zoals bpost geen overbodige luxe. Leveringen en bestellingen efficiënt organiseren vraagt om enige ervaring. ‘Dat wij dit hele proces aan bpost konden uitbesteden, is een cruciale factor voor ons succes geweest’, zegt Isabelle Ulysse.

De cijfers geven haar gelijk. Een jaar na de opstart van de Planet Parfum-webshop scoort de klantentevredenheid meer dan 99 procent. ‘De verwerking van de aankopen loopt over de hele lijn bijzonder efficiënt en de samenwerking met bpost is erg vlot’, getuigt de e-shopmanager. ‘Het resultaat is dat onze online verkoop gestaag toeneemt.’

Die groei zorgt voor pieken in de bestellingen bij Planet Parfum. ‘bpost vangt die perfect op omdat het over het personeel en de skills beschikt die daarvoor nodig zijn’, besluit Isabelle Ulysse.

Het is voor retailketens vandaag niet evident om bestellingen én leveringen via alle mogelijke kanalen tegelijk perfect te organiseren. ‘De grote uitdaging is om de sterkte van een fysiek winkelnetwerk te combineren met de digitale mogelijkheden van een webshop’, weet Kathleen Van Beveren, Managing Director Business Customers and Solutions bij bpost.

‘Planet Parfum had die online knowhow niet in huis. Door die service voor hen snel en volledig op te zetten, maakte het bedrijf geen beginnersfouten, wat voor een starter in e-commerce cruciaal is. We zorgden er zelfs voor dat ze hun leveringen vanuit de webshop konden personaliseren, wat de winkelervaring voor de klant nog sterker maakt.’

 

De bpost-oplossing voor uw bedrijf? Contacteer ons innovatieteam op innovation@bpost.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud