ING, uw rechterhand in meer dan 40 landen

Nico Himpe en Sébastien D'Hondt

Belgische bedrijven die exporteren, een dochteronderneming opstarten in het buitenland of zich lokaal willen laten financieren, kunnen maar beter met een bank in zee gaan die van wanten weet. Bij ING staat in meer dan 40 landen een ploeg paraat voor de cliënten van ING België. Via hun Belgische relatiebeheerder krijgen ze toegang tot dit wereldwijde netwerk voor advies en bancaire diensten.

Wie in België lucratief zaken wil doen, moet snel over de grenzen kijken in deze geglobaliseerde economie. We zijn nu eenmaal een klein en heel exportgericht land. 84 procent van het bbp wordt uitgevoerd, en bedrijven die willen groeien, moeten ook steeds vaker hun heil zoeken buiten de eurozone. De uitvoer naar Oost-Europa en Azië neemt steeds meer toe. Zo is onze export naar China de voorbije tien jaar verviervoudigd, en die naar India verdubbeld. Ook de uitvoer naar de Centraal-Europese landen is verdrievoudigd over de afgelopen tien jaar.

Groeiambities van cliënten volgen

Bedrijven willen meer dan ooit een financiële partner die hun groeiambities volgt, die de lokale exportmarkt grondig kent en er aanwezig is. Een les die ING goed begrepen heeft. Haar netwerk omvat meer dan 40 landen, waarbij de bank vooral in de Benelux, Duitsland, een aantal Oost- Europese landen, zoals Polen, Rusland en Roemenië, maar ook Turkije en Azië een toonaangevende speler is. Nico Himpe, teammanager International Business Clients: ‘Cliënten willen één aanspreekpunt voor al hun bancaire behoeften, zowel nationaal als internationaal. Via hun Belgische relatiebeheerder maken onze cliënten gebruik van het internationale netwerk van ING. Op die manier wordt de lokale kennis van de cliënt in België gebundeld met onze lokale marktkennis in al die landen.’

De behoeften van een bedrijf dat internationaal groeit, kunnen sterk verschillen naargelang de fase waarin de groei zich bevindt. Nico Himpe: ‘Als bedrijf wil je in de beginfase correct betaald worden voor de producten die je levert in het buitenland. Het is dus belangrijk dat de export vanuit België gefinancierd kan worden, dat de buitenlandse cliënten vlot op de rekening van de Belgische exporteur betalen, en dat de risico’s maximaal ingedekt worden.

Wanneer de exporteur in het buitenland een lokale dochteronderneming gaat oprichten, is er ook vaak lokale financiering van het werkkapitaal of investeringen nodig. Je zal maar een Belgische ondernemer zijn die voor het eerst in een Pools kantoor binnenstapt. Doordat we onze informatie delen met onze internationale ING-collega’s, zal die ondernemer zich welkom voelen in dat land.’

Expertise delen en vorming geven

Maar ING gaat veel verder dan pure bancaire diensten verlenen via zijn uitgebreide internationale netwerk. Het bedrijf wil ondernemingen ook ondersteunen in het grijpen van groeimogelijkheden door in België elk jaar een International Business Week te organiseren, waarop zich alle vertegenwoordigers en productspecialisten uit meer dan 40 landen verzamelen. Sébastien D’Hondt, hoofd Corporate Clients Belgium: ‘Onze cliënten kunnen een beroep doen op ons Belgische expertisecentrum rond internationaal zakendoen. Dat expertisecentrum zorgt voor kennis- en ervaringsoverdracht, maar zet ook in op vereenvoudiging.

Een voorbeeld hiervan is dat onze set van documenten om een rekening te openen vandaag uniform is voor 19 landen. We bieden ook vorming aan. Zo steunen we het International Business Institute van het VBO, waar ING-specialisten hun expertise delen via gastcolleges.’ Nico Himpe vult aan: ‘We volgen ook de evolutie van onze cliënten op en geven ook advies over de subsidiemogelijkheden vanuit de Europese Unie. We bekijken wat de mogelijkheden per regio zijn. Vaak moeten we subsidies voorfinancieren, omdat eerst het project moet worden uitgevoerd.’

Rusland en Turkije: grote groeimarkten

Twee markten waar ING zich meer dan thuis voelt, zijn Rusland en Turkije. Het eerste land is zopas toegetreden tot de Wereldhandelsorganisatie (afgekort WHO). Nico Himpe: ‘Dat is geen faits divers. De toetreding van Rusland tot de WHO zal vele deuren openen voor onze bedrijven. Importheffingen zullen verminderen en administratieve barrières zullen verdwijnen. Rusland heeft een sterke, lokale bedrijfscultuur, maar het is zeker niet onmogelijk om er zaken te doen. Een mooi voorbeeld hiervan is dat ING al actief is in Rusland sinds 1993 en zo de lokale markt als haar broekzak kent.

Sébastien D’Hondt: ‘Onze Belgische collega Luc Truyens, die Head of Midcorporates & Institutional Clients was, is nu CEO van ING Commercial Banking Rusland. Wij zullen er ook ondernemingen adviseren in de structurering van hun financiering en zelf mee participeren, zoals in de joint venture tussen Solvay en Sibur, een dochteronderneming van Gazprom.’ Turkije is al even aantrekkelijk voor groeibedrijven en buitenlandse investeerders. Het heeft een jonge bevolking en een grote markt van 70 miljoen inwoners. Nico Himpe: ‘Bovendien is de bevolking er grotendeels geconcentreerd in de grote steden. Op die manier kan je als ondernemer met een minimum aan logistieke middelen je producten afzetten.’

Turkije is niet enkel een aantrekkelijke afzetmarkt voor Belgische bedrijven, maar is ook een aantrekkelijk productieland. Soudal, Ravago, maar ook ArcelorMittal hebben de weg gevonden naar dit groeiland. ING is zelf al heel lang - sinds 1991 - aanwezig en telt er meer dan 350 kantoren, waardoor het de lokale markt goed kent. Sébastien D’Hondt: ‘Het is van cruciaal belang dat je als bank telkens die lokale cultuur kent en je ter plekke een uitgebalanceerd team hebt. Heel wat Belgen van ING België werken nu in onze buitenlandse kantoren.

Daarnaast kan een nauwe dialoog met ons internationale netwerk tot heel creatieve en concrete oplossingen leiden voor onze cliënten. Voor de Belgische kranengroep Sarens, wereldwijd actief in zware horizontale en verticale transporten, hebben we bijvoorbeeld dit jaar de volledige groepsfinanciering gestructureerd. Een onderdeel hiervan hebben we in nauwe samenwerking met onze collega’s uit Frankfurt uitgewerkt en is grotendeels afgedekt door de Duitse exportkredietverzekeraar Euler Hermes. Hierdoor konden we niet alleen de financieringscapaciteit van de bestaande relatiebanken verhogen maar ook bijkomende Duitse banken aantrekken, en dit alles aan een competitief totaaltarief.’

Een laatste voorbeeld dat aantoont dat ING zich niet beperkt tot pure betaaldiensten van zijn cliënten, is zijn zogenaamde Financial Supply Chain-benadering. ‘Daarmee brengen we de volledige waardeketen van de cliënt in kaart en denken we met hem mee om zijn business te laten groeien, werkkapitaal te financieren, cliënten risico’s in te dekken, maar ook het betaalverkeer naadloos te verbinden met dat van de groep.’

Louis Delhaize en ING: een vruchtbaar partnership

De distributeur Louis Delhaize is actief in verschillende landen met onder andere Match en Cora. Sebastien D’Hondt: ‘Louis Delhaize had ook activiteiten in Hongarije en besloot dat het voor hen geen strategische markt meer was. De distributiegroep heeft toen aan ING gevraagd hen te adviseren bij de verkoop van de hypermarktactiviteiten. Wij waren dus ‘joint advisor’ bij de verkoop die begin dit jaar is afgerond.’

Daarnaast had Louis Delhaize plannen om zijn activiteiten uit te breiden in Roemenië. Sebastien D’Hondt: ‘Louis Delhaize had belangrijke investeringsplannen om haar hypermarktactiviteiten in Roemenië uit te bereiden. Samen met de EBRD (European Bank for Reconstruction and Development – Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling) was ING één van de twee banken om dit belangrijke project te financieren. Daarnaast hebben retailers cashdiensten nodig en die kon ING ter plekke aanbieden.

Naast deze lokale betalingen en cashmogelijkheden heeft ING ook het interest- en valutarisico ingedekt. De sleutelfiguur in dat project was de Belgische relatiebeheerder, die nauw samenwerkt met de Belgische en Roemeense productspecialisten.’

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud