Volg samen het traject om op elektriciteit en aardgas te rijden

Zodra een bedrijf nog maar overweegt om de mobiliteit van haar medewerkers duurzamer aan te pakken, komt deskundig advies bijzonder goed van pas. Met haar ervaring én recentste diensten en producten kan Electrabel een globale oplossing aanbieden, van diagnose tot realisatie van een omschakeling naar voertuigen op aardgas of elektriciteit.

Een leek in deze materie vraagt zich al gauw af wat de beste aanpak is om elektrische of aardgasvoertuigen in het bedrijf in te voeren', zegt Bruno Defrasnes. 'Wij helpen bedrijven en particulieren daarbij van begin tot einde, vanaf de analyse van het vraagstuk tot de installatie van de infrastructuur.'

Stel dat u of uw medewerkers een elektrische wagen thuis willen opladen, dat probeert men best niet via een gewoon stopcontact. Het vergt enkele voorzorgen. ‘Idealiter beschikt de woning over een beveiligde stekker, die speciaal is ontwikkeld voor de lange oplaadbeurten van het voertuig. De beveiligde stekker is het best rechtstreeks via een aparte lijn op de elektriciteitskast aangesloten. En dat is precies wat onze CarPlug Home oplossing doet.

U kunt de CarPlug Home uiteraard in de garage plaatsen, maar ook gewoon buiten, want hij is regenbestendig. Maar de CarPlug Home heeft nog belangrijkere troeven. Hij laadt 60 procent sneller op dan via de standaard bij het voertuig geleverde kabel. En u kunt via uw smartphone of via internet het laden programmeren en opvolgen. Hierdoor kunt u instellen om bijvoorbeeld enkel te laden tijdens de daluren en kunt u de hieraan verbonden kosten online opvolgen', legt Bruno Defrasnes uit.

De CarPlug Home communiceert ook met het voertuig en de elektrische installatie. 'Bij een probleem schakelt hij automatisch het opladen uit en waarschuwt hij de gebruiker. Daar komt bij dat Electrabel nagaat hoe de installatie het beste bij u thuis wordt uitgevoerd. Wij plaatsen bovendien alles.'

De vlootbeheerder bespeelt alle mogelijkheden

Speciaal voor bedrijven bouwde Electrabel dat systeem uit tot de CarPlug Office. 'Onze eerste stap in een bedrijf is een kleine studie van de behoeften uitvoeren om zo de beste oplossing uit te werken. Wij berekenen kosten en terugverdientijd, zodat het bedrijf een volledige businesscase gepresenteerd krijgt. Indien deze positief is, wordt daarna overgegaan tot installatie van de CarPlug Office, die ofwel aan de muur bevestigd wordt, ofwel in een solide laadpaal geïntegreerd wordt. Ook wordt uw elektrische installatie aangepast, als dit nodig blijkt. Onze partner Cofely Services staat voor deze installatie in.’

‘Een tweede aspect is dat we zorgen dat de vlootbeheerder in het bedrijf het opladen kan beheren, zodat hij vat heeft op het verbruik en het online kan opvolgen. Uiteraard kan een bedrijf ook de CarPlug Home bij medewerkers thuis laten installeren. Die oplaadpunten kunnen communiceren met onze CarPlug Office software, zodat de vlootbeheerder het overzicht en de controle op de kosten behoudt. Dit geeft bedrijven de mogelijkheid om hun medewerkers te vergoeden voor hun oplaadbeurten.'

Het bedrijf kan er ook voor kiezen om de voertuigen met groene stroom op te laden. Voor de omschakeling van voertuigen naar aardgas berekent Electrabel graag elke businesscase. Als deze positief is, biedt Electrabel haar klanten een tankkaart aan om in een van hun CNG-stations te tanken of kan men zelfs overgaan tot de installatie van een CNG-station op de site van de klant.

Zelf het voorbeeld geven

Op die manier maakt Electrabel haar ambitie waar om bedrijven toegevoegde waarde te bieden bij duurzame mobiliteitsprojecten. Groene mobiliteit stimuleren is dan ook een van de tien engagementen die Electrabel al in 2008 aanging in het kader van “Samen voor minder CO2”. Het energiebedrijf gaat daarin al behoorlijk ver met de eigen medewerkers. ‘Wie zijn wagen niet gebruikt voor woonwerkverkeer en dus geen parking nodig heeft, krijgt een incentive in ons systeem. 70 procent van de medewerkers met bedrijfswagen gebruikt deze niet meer om naar het werk te komen. En er staan in diezelfde parking tien elektrische voertuigen klaar voor dagelijks gebruik.' Het goede voorbeeld geven, heet dat.

Electrabel past zelf toe wat ze haar klanten aanbeveelt

1 De nood aan verplaatsingen verminderen

Om het aantal verplaatsingen in te perken stimuleerde Electrabel in haar nieuwe hoofdzetel vlakbij het Brusselse Noordstation het openofficeprincipe, in combinatie met decentraal werken, videoconferences en conferencecalls. Niet toevallig zijn de nieuwe Electrabel-gebouwen in de buurt van treinstations ingeplant.  

2 Medewerker wint bij groene keuzes

 Om medewerkers ertoe aan te zetten meer vormen van gemeenschappelijk vervoer te gebruiken voor het woon-werkverkeer, dokterde het energiebedrijf een cafetariaplan uit. Daarin beschikt elke medewerker over een mobiliteitsbudget. ‘Wie zijn wagen niet meer neemt om naar kantoor te komen en dus geen parkeerplaats nodig heeft, kan het parkeerbudget aan wat anders besteden dan parkeren, bijvoorbeeld aan een treinabonnement voor eerste klasse, aan autodelen of aan een fiets of een elektrische scooter.

Bovendien kan elke medewerker die tijdens de werkuren van de ene vestiging van het bedrijf naar de andere of naar een klant moet, gebruikmaken van een pool van elektrische wagens’, illustreert Bruno Defrasnes.  

3 De milieu-impact van de resterende verplaatsingen tot een minimum beperken

De milieu-effecten van verplaatsingen die onvermijdelijk blijven, reduceert Electrabel in dat programma op heel wat manieren. Zo biedt Electrabel een breed gamma van energiezuinige leasingwagens en moedigt ze haar medewerkers aan te kiezen voor een wagen die minder uitstoot. Een deel van de accountmanagers rijdt zelfs met bedrijfswagens op CNG (Compressed Natural Gas). Intussen leverden we de eerste elektrische leasingwagens aan wie hierin interesse toonde. Het blijft altijd de vrije keuze van de medewerker, maar de aanmoedigingen in groene richting zijn sterk.

‘Zo kan een bedrijfswagengebruiker binnen zijn cafetariaplan bijvoorbeeld een heel goede zaak doen. Wie kiest om naar het werk te komen met een elektrische fiets in plaats van de auto (en dan niet voor een parkingplaats kiest), kan cheques krijgen om tijdens weekends voor uitstappen met het gezin tijdelijk een auto te leasen. Er zitten heel wat mogelijkheden en combinaties vervat in het programma. En wat overblijft van het cafetariabudget komt in een budget voor vijf goede doelen terecht.’

‘De impact van die duurzame aanpak zal nog toenemen naarmate meer medewerkers hun intrek nemen in de nieuwste gebouwen van Electrabel. Op de Brusselse hoofdzetel werken nu zowat duizend medewerkers. Tegen 2014 worden het er drieduizend, die allemaal van een station en veel ander gemeenschappelijk vervoer binnen handbereik zullen kunnen genieten. Vast staat dat tegen die datum de groene mobiliteitsprogramma’s, die de naam “Let’s choose” meekregen, nog zullen verrijkt worden met een aantal innovatieve verrassingen.’  

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud