Vragen die u het best stelt over uw processen

De antwoorden moeten ertoe leiden dat u de efficiëntie van uw bedrijf kunt verhogen.

  • Wie heeft het ownership in bepaalde processen? Ga na wie wat precies doet, welke verantwoordelijkheid hij opneemt en aankan.
  • Wat is de kostprijs van de transactie van bepaalde processen? Niet eenvoudig te bepalen, maar een ernstige poging is al een stap vooruit. Zij maakt zichtbaar wat er echt gebeurt met bv. een schadeclaim of een factuur. Stel objectief vast wat er aan de hand is en u komt veel te weten over de kosten. U krijgt zo een mechanisme om fouten te signaleren.
  • Beschikt het bedrijf over de nodige en de juiste KPI’s? En als die er zijn, worden ze dan ook echt opgevolgd? Stel dat een leveringsbon in twee dagen een proces helemaal moet doorlopen, maar niemand reageert als die bon er drie dagen over doet.
  • Wie kan, mag en durft het status- quo uitdagen? Mensen moeten fouten durven aanklagen en met harde targets werken. Nieuwkomers zijn vaak nog kritisch genoeg. Bij aanwerving mag uw bedrijf dus gerust een paar schenenschoppers kiezen. Externe raadgevers kunnen ook een frisse kijk hebben. Maar altijd is de steun van het management nodig om deze cultuur mogelijk te maken.

Reuzen sneuvelen door procesperikelen

Volgens een onderzoek van Gartner zal tussen vandaag en eind 2014 een gebrek aan aandacht voor de efficiëntie van processen tien van de Global 2000 bedrijven ten val brengen. Het stroomlijnen van processen moet een kerncompetentie van de moderne onderneming worden. ‘De studie legt bloot dat ook in de grootste ondernemingen heel wat procesinefficiënties voorkomen. Zelfs bedrijven die zogenaamd ‘too big to fail’ zijn, zullen wel degelijk over de kop gaan, als ze hun processen niet grondig optimaliseren’, leert Hendrik De Hertogh uit het studiemateriaal.

De studie maakt duidelijk dat bedrijven mensen moeten inschakelen om de blinde vlekken uit hun documentenstromen te halen. ‘Er moet ook meer ‘ownership’ van de processen komen. Wie heeft op een bepaald moment een proces in handen en hoe springt hij daarmee om? Om dat uit te maken en voor elkaar te krijgen moeten mensen hun kop durven uitsteken en verder kijken dan hun beperkte werkterrein om het bredere plaatje in beeld te krijgen. De bedrijfscultuur moet dat dus echt wel mogelijk maken’, stelt de KYOCERA-manager vast. Uit ervaring weet hij dat precies het gebrek aan zulke cultuur hét struikelblok is bij de implementatie van procesvernieuwende projecten.

‘Het management moet serieus dat traject ondersteunen. En het bekijken van de processen mag niet worden uitgesteld tot het de laatste strohalm blijkt waaraan men zich wanhopig vastklampt. De Gartner-studie toont aan dat bedrijven hun processen moeten durven onder de loep nemen wanneer de zaken nog vrij aardig draaien. Ze stellen dan vast dat lang niet alles fout loopt, maar ook dat het tijd was om kritisch te analyseren.’

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud