Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoog tijd voor de digitale ommekeer

©Accenture

Tussendoor wat digitale toepassingen inpassen in uw bedrijf, dat volstaat niet langer. Elke business ondergaat nu snel een grondige transformatie, die gestuurd wordt door de mogelijkheden van de digitale technologie. Zwaar weer dreigt voor wie de boot mist. Niet alleen voor zij die de kansen missen om te groeien en te differentiëren. Maar ook voor zij die nalaten om hun efficiëntie te verbeteren en hun kosten te verminderen. ‘Ieder bedrijf zou moeten nagaan hoe het zijn businessmodel kan evalueren en hoe digitalisering het bestaande model bedreigt of net kansen biedt’.

‘De samenleving transformeert door de komst van nieuwe technologie. En het gaat enorm snel. Wat tien jaar geleden hooguit op een computer kon, staat nu op uw smartphone. Vandaag zijn er drie miljard mensen verbonden met het internet. Volgend jaar bereiken we zelfs vier miljard. Tegen 2020 zullen er 50 miljard apparaten en 200 miljard sensoren verbonden zijn met het internet. We staan voor een nieuwe golf in de digitale revolutie: wat Accenture ook wel het 'Industriële Internet of Things’ noemt.

Disruptieve spelers zoals Uber en Moven schudden branches door elkaar. Zo kun je zonder een traditionele bank tal van financiële activiteiten regelen. Zo maakt Moven het in de VS bijvoorbeeld mogelijk om actief je budget te beheren over de rekeningen van verschillende banken heen. 'Elke business moet grondig digitaal en geconnecteerd worden’, schetst Frédéric Le Borne, Accenture Strategy Lead (BeLux). 

Bedreigingen vs kansen

In die bedreigingen schuilen net kansen voor bedrijven. ‘De digitale weg maakt het mogelijk om de klantrelatie en zijn service-ervaring te verbeteren. Hij krijgt meer waarde. Een verzekeringsmakelaar hoeft zich niet te laten passeren door directe en andere verzekeraars. Maar dan mag hij niet alleen maar de verkeersleider tussen klant en verzekeringsmaatschappij spelen. Hij positioneert zich als de architect van de beste verzekeringsoplossing voor de klant’, weet Frédéric Le Borne. Zijn collega Wim Decraene, Accenture Digital Lead (BeLux), beaamt: ‘Bedrijven moeten de digitale technologie in elk aspect van hun werking inschakelen, van strategie en klantervaring, over kanalen en markten, tot de volledige werking van het bedrijf.’

“De digitale weg maakt het mogelijk om de klantrelatie en zijn service-ervaring te verbeteren. Hij krijgt meer waarde.”
Frédéric Le Borne
Accenture Strategy Lead BeLux
©accenture

Le Borne geeft nog een voorbeeld. ‘In private banking eist een nieuwe generatie klanten dat de bankier hen persoonlijk begrijpt, een waaier kanalen aanbiedt en eerder adviserend dan sturend optreedt. De klant wil zelf direct en snel zijn portfolio kunnen opvolgen. De bankier-adviseur helpt, als dat gevraagd wordt. Hij kan dat nu ook beter dankzij veel digitale informatie. Hij timet en modelleert zijn producten beter voor de klant. Bedrijven moeten de digitale dimensie benutten om de dynamiek van hun klanten beter te begrijpen, om hun behoeften grondig te kennen en om hun service te personaliseren. Want dan kunnen ze ook beter inschatten hoe de behoeften zullen evolueren en waar ze de klant nog betere oplossingen kunnen aanreiken.’

Samenwerken wordt nog rendabeler

Intern kunnen bedrijven een digitale visie gebruiken om meer efficiëntie en winstgevendheid te creëren. ‘Het omhelst meer dan het uitbesteden van de backoffice. Het digitale bedrijf verandert fundamenteel de manier waarop een bedrijf werkt. Technologie, mobiliteit en analyse worden sleutelwoorden.’, vindt Le Borne nog. ‘Het kan zijn gegevensstromen anders verdelen, zijn waardeketen versterken en het rendement verbeteren. Dit leidt tot betere businessmodellen, met efficiëntere samenwerking met externe partners.’ Voor Accenture is de conclusie duidelijk: ‘De digitale revolutie gooit businesses om. Iedereen moet zich hiervan bewust worden.’

Accenture Digital

De meest fascinerende opportuniteiten? De ontwikkeling van hybride modellen, waarbij productie- of grondstofbedrijven diensten kunnen aanbieden die de waarde van producten verbeteren. Dit stelt bedrijven in staat om resultaten te leveren en een relatie op te bouwen die verder gaat dan de oorspronkelijke overeenkomst. Een voorbeeld: de joint-venture van Taleris met GE Aviation helpt luchtvaartmaatschappijen en cargobedrijven om de onderhoudsinactiviteit te verminderen en tegelijkertijd de prestaties ervan te verbeteren. Hoe? Door data te analyseren van de vliegtuigsensoren en aanbevelingen te geven om het onderhoud te optimaliseren. De kansen die hybride businessmodellen bieden, bespreken we in een recent verschenen rapport over ‘The industrial Internet of Things’.  

Stapsgewijs en grondig transformeren

“Bedrijven moeten de digitale technologie in elk aspect van hun werking inschakelen, van strategie tot klantervaring.”
Wim Decraene
Accenture Digital Lead BeLux
©accenture

Accenture was betrokken bij het Sixdots initiatief van BNP Paribas Fortis en Belgacom. ‘We ontwikkelden samen de Sixdots mobile wallet, een mobiele, virtuele portefeuille voor betalingen, kortingsbonnen, mobiele identiteit en getrouwheidspunten. Sixdots is gewapend met een fundamenteel nieuw businessmodel’, aldus nog Wim Decraene. ‘Belgische bedrijven kunnen nog veel kansen grijpen. Een Facebook-site opzetten volstaat niet langer. Je moet die pagina maximaal gebruiken om een klantenvraag snel en efficiënt te beantwoorden. Je moet dus de hele waardeketen onder de loep te nemen en nadenken over elke stap. Dan breng je een digitaal proces op gang waarbij je weet wat nodig is om de klant een betere ervaring te bezorgen. Maar waak erover dat je geen verwachtingen creëert die je niet kunt waarmaken. Klanten zien sneller en scherper dan ooit wat er bij een bedrijf vlot loopt en wat niet.’

Een ander voorbeeld van digitale transformatie is Nestlé Nespresso. Het koffiebedrijf werkte een multikanaal model uit dat bestaat uit e-commerce, winkelpunten en een callcenter met backoffice. Het resultaat? Een gepersonaliseerde en complete klantenbeleving die steunt op gestroomlijnde en consistente processen en technologie.

Een injectie voor de economie

  1. Onderschat de digitale tsunami niet
    Van alle data die wereldwijd ooit werden ingezameld, werd liefst 90 procent verzameld in de laatste twee jaar. (bron: SINTER)
  2. Kijk uit voor concurrentie uit onverwachte hoek
    Een ‘digital native’ kan een veel gevaarlijkere, want disruptieve concurrent worden dan de klassieke brancheconcurrent.
  3. Maak van de digitale dreiging een gouden kans
    De digitale aanpak kan de klantrelatie serieus verbeteren, als u ze gebruikt om de service-ervaring te verbeteren en meer te weten te komen over iedere klant.
  4. Ga er helemaal voor
    Een beetje digitale technologie hier en daar volstaat niet. U moet strategie en businessmodel grondig herzien om u te positioneren op de markten van de digitale economie.
  5. Gebruik de technologie om beter samen te werken
    Digitaal kunt u makkelijker niet-kernactiviteiten overlaten aan partners. Samenwerken is de boodschap.
  6. Benut de digitale aanwezigheid optimaal
    Veel bedrijven zijn wel digitaal bezig, maar benutten de digitale informatie nog onvoldoende om hun klant beter te bedienen.
  7. Doe het stap per stap
    Bekijk de hele waardeketen en breng een proces op gang dat u stap per stap dichter bij de klant brengt.
  8. Wees proactief met nieuwe businessmodellen
    Wacht niet tot anderen in uw business het voortouw nemen. Doe dat zelf.
  9. Maak gebruik van de volgende groeimotor voor de economie
    De digitale transformatie wordt een groeimotor. Zorg ervoor dat u van die groei profiteert.

Voor meer informatie, contacteer Wim Decraene of Frédéric Le Borne

Er liggen in alle sectoren kansen voor digitale hervormers. ‘Philips positioneert zich nu heel sterk in de digitale wereld. Een mooi voorbeeld hiervan is de recent ontwikkelde proof of concept, ontwikkeld door Philips en het Accenture Technology Lab,  om ALS-patiënten via hersenimpulsen te helpen om hun omgeving te controleren. We hebben ook digital natives, zoals 3D-printingspecialist Materialise in Leuven. Maar er is veel meer nodig, zoals meespelen in de ontwikkelingen van de autonoom rijdende auto. Dit vergt vooral een mentale verschuiving. Wees proactief met nieuwe businessmodellen, ook in kleinere bedrijven. En werk samen.’

Macro-economisch is deze digitale aardverschuiving ook van groot belang. ‘Door een gebrek aan digitale maturiteit mist een land een mooie kans om zijn economische groei aan te zwengelen. De digitale impact kan extra groei opleveren. En dat kan aanzienlijk zijn bij een economische groei van goed 1 procent momenteel’, merkt Wim Decraene op.

De productiviteits-en innovatiewinsten die je behaalt met digitale technologie zijn aanzienlijk op de Europese markt die gekenmerkt wordt door een trage groei. Maar het is niet duidelijk of de opportuniteiten benut worden door een groot aantal bedrijven. Een recente studie van Accenture toonde aan dat bijna tweederde van de Belgische bedrijfsleiders de komende drie jaren zou investeren in het digitaliseren van hun processen, slechts een derde zou investeren in het digitaliseren van hun producten en diensten. Dit vraagt een nieuwe aanpak van de bedrijfsleiders: technologie niet alleen als middel om de efficiënte te verhogen, maar als een hefboom voor nieuwe marktopportuniteiten. En dit vereist dat technologie in het hart van de bedrijfsstrategie komt te staan.

Accenture lanceert vanaf december 2014 hun “Make Belgium Digital” campagne om onze economie een digitale duw in de rug te geven. Meer informatie binnenkort op transform-accenture.com blog.

 

1 CHECKLIST – Bent u een digitale leider of volger?

Organisaties die de digitale transformatiegolf leiden, konden al uitmaken waar digitalisering het grootste verschil maakt. Digitale leiders (organisaties die een volledige of substantiële transformatie van hun sector verwachten) investeren bijna dubbel zoveel in groei (40%) als de digitale volgers (23%). Dat staat in een nieuw rapport over de vooruitzichten van de wereldeconomie en de digitale transformatie. Interessante inzichten voor iedere bedrijfsleider. Lees meer

2 ENQUETE- Ontdek de digitale groei-opportuniteiten van Europa (en België)

De volgende drie jaar zal digitale technologie – samen met innovatie en slimmere wetgeving - een cruciale rol spelen voor de EU. Denk daarbij aan het verhogen van het concurrentievermogen, economische groei en jobcreatie. Dat menen althans de Europese bedrijfsleiders die deelnamen aan een onderzoek van Accenture in samenwerking met BUSINESSEUROPE en de European Business Summit. Zowat 69 procent van de ondervraagden denkt dat digitale technologie hun concurrentievermogen kan verbeteren. Het bewijst dat bedrijven geloven in digitalisering. Toch lijken Belgische bedrijfsleiders minder overtuigd (88%). Ze maken zich ook minder zorgen (53%) over klantenverlies als ze de digitale transformatie niet omarmen. Lees meer

ONDERZOEK - Met welke aanpak wint u de digitale klant?

Accelerate your digital journey on transform-accenture.com ©Accenture

Hoe overtuigt u de technologiegedreven klant? Die weg is niet lineair, maar dynamisch, toegankelijk en continu. Kopers stappen niet langer een winkel binnen, ze zijn er altijd aanwezig. Gemiddeld gebruiken Belgische consumenten vier informatiekanalen bij het shoppen. 84 procent vertrouwt op ten minste één onlinekanaal. Het consumentengedrag evolueert dus en met dat in het achterhoofd, tonen de resultaten van de Accenture Annual Global Consumer Pulse Research (13.000 respondenten, over 10 sectoren in 32 landen, waaronder België) dat … Lees meer

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.