Vlaams-Waalse samenwerking opent toegang tot enorme markt
Een Waalse ontwikkelaar van nanotechnologie en een Vlaamse verfproducent ontwierpen samen een nieuw, niet-vervuilend en efficiënt middel om begroeiing te verwijderen van scheepsrompen. Die samenwerking opent een enorme wereldmarkt, van tankers tot jachten.
Voor deze innovatie sloegen twee kmo’s de handen in elkaar. De fusie van laboratoria van de universiteiten van Namen en Luik leidde tien jaar geleden tot de oprichting van Nanocyl, dat uitgroeide tot wereldleider in nanobuisjes van koolstof. ‘Wij maken kunststof elektrisch geleidend. Dat vindt toepassingen in de automobielsector en de elektronica, vaak als vervanging van metaal. Dat materiaal is lichter’, beschrijft Francis Massin, CEO van Nanocyl.
Lippens Paints is een Gentse kmo, een van de laatste onafhankelijke familiale verfproducenten. CEO Jean-Paul Lippens: ‘Wij ontwikkelen verven op maat van de klant, nicheproducten zoals bijvoorbeeld solvent based high solid- en watergedragen verfsystemen voor Landsverdediging, de spoorwegen of bus- en vrachtwagenbouwers,… Lippens Paints heeft bijvoorbeeld ook een succesvolle biologisch afbreekbare watergedragen verf voor de belijning van voetbalvelden in zijn gamma.’ Lippens Paints en Nanocyl vonden elkaar in de zoektocht naar een nieuwe oplossing voor begroeiing op scheepsrompen.
‘Die begroeiing of fouling bestrijding is een complexe materie. En zeker als je de bestrijding ecologisch wil benaderen. Bestrijdingsproducten (antifoulingverven) waren tot vrij recent vaak zeer milieubelastend, vanwege hun actieve bestanddelen. Lippens Paints verrichtte met zijn researchafdeling een aantal jaar intensief onderzoek naar een adequate bestrijding van algen, mossen en andere begroeiingen die zich onder water aan de scheepsrompen hechten’, vertelt Jean-Paul Lippens. Nanocyl werkte al een tijd aan een synergie tussen koolstof nanobuisjes en siliconen.
‘Onze technologie konden we inzetten om in samenwerking met Lippens Paints een verf te ontwikkelen met oneffenheden op nanoschaal, niet zichtbaar voor het blote oog. Gevolg? Fluviale en marine fouling krijgen geen grip meer op het oppervlak van het onderwaterschip zodra het schip vaart’, aldus Francis Massin.
Proper en besparend
Het resultaat van die samenwerking heet Liocyl Fouling Release System. ‘Liocyl bevat biocides noch zware metalen’, vult Jean-Paul Lippens aan. ‘De werking is het resultaat van een combinatie van onze verftechnologie met de meest geavanceerde nanotechnologie. Een niet onderhouden of niet efficiënt behandeld onderwaterschip kan aanleiding geven tot 30 procent meer brandstofverbruik. De scheepvaart kan dus jaarlijks tonnen brandstof besparen en de emissie van CO2 drastisch beperken.’
Liocyl wordt inmiddels onder meer uitgetest op tankers en jachten. ‘Het heeft dus potentieel om een aandeel in deze gigantische markt te veroveren, van zeeschepen en tankers tot jachten, van die laatste alleen al varen er in Europa zo een kleine 7 miljoen rond. Zelfs een paar procent van die markten kan een aanzienlijk productiepotentieel opleveren.’ Liocyl zal werk verschaffen aan een tiental mensen en indirect aan nog eens evenveel, al in 2013.
De innovatie is goed beschermd. ‘Wij namen vroeger al een wereldwijd octrooi op onze synergie tussen siliconen en nanobuisjes. Samen met Lippens Paints hebben we nu een doordachte combinatie opgezet, waarbij ieder zijn keukengeheimen voor zich kan houden’, meldt Francis Massin. ‘Ondertussen vragen we brevetten aan, daar waar we met het product op de markt willen komen. En de merknaam Liocyl, die de samenwerking van onze beide bedrijven mooi weergeeft, is geregistreerd.’
Meest gelezen
- 1 Miljardendeal tussen familietakken boven D’Ieteren
- 2 Familiedeal bij D'Ieteren zadelt kleine belegger met fiscale kater op
- 3 Trump versus Harris: televisiedebat wordt duel 'met handboeien aan'
- 4 Honderden staatsbonbeleggers wachten nog op hun geld
- 5 Advocatenreus A&O Shearman zet wereldwijd tiende van partners aan de deur