Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Kennis is macht

‘Elk bedrijf komt vroeg of laat in aanmerking voor een overdracht.’

Een bedrijfsoverdracht is een ingewikkeld proces dat in de huidige economische context eens te meer de nodige aandacht vergt. Een degelijke voorbereiding en de ondersteuning van experts blijven cruciaal.

Het merendeel van de familiebedrijven in ons land heeft welomlijnde plannen voor de toekomst. Dat blijkt uit een recente studie van PwC. Een overdracht naar de volgende generatie blijft alsnog de meest favoriete optie. In één op vier Belgische familiebedrijven staat dan ook al de vierde generatie aan het roer, terwijl dat in de rest van de wereld slechts het geval is in één op de tien ondernemingen. Maar ondanks de stevige familiale verankering in het Belgische bedrijfsleven, blijkt amper de helft van de betrokken ondernemingen een concreet uitgewerkt plan te hebben voor de successie van de belangrijkste verantwoordelijkheden.

In familiebedrijven waar overdracht naar de volgende generatie niet tot de mogelijkheden behoort, wordt meestal gekozen voor de verkoop aan een derde partij als alternatieve exit strategy. En dat is niet verwonderlijk, als u weet dat maar liefst 95 procent van de Belgische ondernemers ervan overtuigd is dat dit de enige andere optie is. Zo’n verkoop kan zowel gedeeltelijk als volledig gebeuren, al dan niet via een gecontroleerde veiling. Maar er zijn nog tal van andere mogelijkheden, zoals een corporate partnership of een joint venture. Die zijn bijvoorbeeld aangewezen wanneer de huidige eigenaar zijn bedrijf nog niet helemaal van de hand wil doen, of wanneer de overnemer eerst een en ander wil aftasten.

Andere opties zijn de employee stock ownership plan (ESOP, waarbij de werknemers aandelen van het bedrijf kopen) en de initial public offering (IPO, introductie op de beurs). Naar die laatste strategie wordt vaak teruggegrepen wanneer de bedrijfsgroei extern kapitaal vergt dat niet kan opgehaald worden via klassieke kredieten. In ons land werden vrij recent een paar grote IPO’s afgehandeld, waaronder Bpost in 2013 en Ontex in 2014. Bij beide operaties waren bedragen van honderden miljoenen euro’s gemoeid, maar ook voor kleinere bedrijven is zo’n beursgang niet uitgesloten.

Diverse redenen

In principe komt elke onderneming vroeg of laat in aanmerking voor een overdracht. In de praktijk blijken het echter vaak familiebedrijven, ondernemingen in emerging markets en groeibedrijven te zijn. Dikwijls spelen strategische overwegingen mee, zoals de ambitie om globaal te kunnen groeien. Steeds vaker wordt een toekomstige verkoop zelfs al meteen opgenomen in het business plan van start-ups. Maar soms wordt een bedrijf ook noodgedwongen in de etalage gezet wanneer er financiële problemen zijn. Ook de leeftijd van de huidige aandeelhouders, een ziekte, een overlijden of de druk van de concurrentie kan een onderneming in die richting dwingen.

En hoe zorgt u ervoor dat uw eigen exit strategy succesvol afgehandeld wordt? Een goede planning is alvast essentieel. “L'avenir ne se prévoit pas, il se prépare”, zei de Franse filosoof Maurice Blondel ooit, en daarmee slaat hij de nagel op de kop. Kennis is macht: hoe beter u zichzelf voorbereidt, hoe sterker uw positie wordt ten opzichte van potentiële kopers. Uiteraard doet u dit niet alleen: u laat zich best omringen door een team van specialisten die uw taal spreken. Elke bedrijfsoverdracht is uniek, zodat een ‘one size fits all’-helaas niet mogelijk is. De Deals-experts van PwC kunnen u alvast bijstaan in elke fase van het proces: van bij de prille voorbereidingen over de onderhandelingen en de uiteindelijke overdracht tot de afwikkelingen achteraf.

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.