Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Meespelen met de grote jongens

Benoît Soenen en Christophe Wanty (© Frank Toussaint)

Wanty groeide uit tot een belangrijke werkgever in Wallonië. Maar ondanks die groei en diversificatie houdt het bouwbedrijf wel vast aan de familiewaarden van de groep. Op alle niveaus - en ook op sportief vlak.

‘Wanty, een familieverhaal’, zo staat op de webpagina die de geschiedenis van de groep vertelt. Niet zonder reden: in 1998 volgde Christophe Wanty zijn vader Michel op, samen met zijn voormalige schoonbroer Benoit Soenen. Michel was eerder grootvader Maurice opgevolgd, die het Wanty-avontuur 52 jaar eerder was begonnen.

In drie generaties is het bedrijf uitgegroeid van een klein metselbedrijf tot een internationale groep met een omzet van 275 miljoen euro. Wanty is vooral actief in wegenwerken, burgerlijke bouwkunde, grondwerken, prefabgebouwen en afbraak. Het ondersteunt openbare en industriële partners in de sectoren infrastructuur, staal, beton, mijnbouw en energie. Vandaag worden de activiteiten uitgebreid naar recyclage en circulaire economie (ondersteund door R&D-programma’s), elektrische en telecominfrastructuur en de ontmanteling van energiecentrales.

Waalse wortels

Toen de groep in 2018 Ronveaux kocht, werd het een van de grootste werkgevers in Wallonië. Het betekende ook de intrede van SRIW, de regionale investeringsmaatschappij voor Wallonië, in het kapitaal van de holding en nieuwe bestuursstructuren. ‘Toen hebben we de toegevoegde waarde gezien van een veeleisend bestuur’, vertelt Christophe Wanty.

‘En dus hebben we ook op niveau van de overkoepelende vennootschap een dergelijk beleid ingevoerd. Ons familiecharter bepaalt de toegang van nieuwe leden in het bedrijf. Die aanpak heeft een dubbel doel: de familiale en Waalse wortels van het aandeelhouderschap verzekeren en de eventuele komst van een vierde generatie voorbereiden.’ De groep is in gelijke mate in handen van Christophe Wanty en Benoit Soenen.

Het voordeel voor de groep? ‘Voor ons betekent familie “dicht bij de mensen”’, zeggen de bedrijfsleiders. ‘Onze medewerkers weten dat ze voor Christophe en Benoit werken, niet voor een CEO in een toren in Parijs.’ Zo krijg je een sterk gevoel van samenhorigheid. Dat is een sterk motiverende factor voor een organisatie die zo veel mogelijk van haar activiteiten in eigen handen wil houden en zo weinig mogelijk wil uitbesteden.

Toch is een personeelsverloop van minder dan 5 procent een uitdaging. Zeker nu het bedrijf na tal van overnames 1.500 medewerkers telt, vaak in knelpuntberoepen. Ook al kent de directeur niet meer alle voornamen van zijn medewerkers, toch ziet hij er op toe dat zijn filosofie op alle managementniveaus wordt gehandhaafd. Wanty investeert in feestelijke momenten die werknemers samen beleven: van Charleroi-Standard in het stadion van Mambourg tot races op het circuit van Mettet. ‘Dat is essentieel wanneer je teams verspreid zijn over meer dan 100 locaties.’

Wielerwaarden

Een familie draait ook om waarden, die alle medewerkers moeten volgen. Christophe Wanty en Benoit Soenen noemen er drie: jezelf overtreffen, teamgeest en het streven naar prestaties. In dat plaatje past ook de profwielerploeg die de groep sponsort. De bescheiden regionale ploeg is ondertussen opgeklommen naar de tweede plaats in de wereld.

De bedrijfsleiders zien natuurlijk de parallel: ‘Als industriële groep met activiteiten in België en Frankrijk staan we ook in contact met de zwaargewichten in de bouwsector. Als een medewerker een van onze renners ziet winnen, viert hij ook zijn eigen overwinning.’

Samen met BNP Paribas Fortis, De Tijd, L’Echo, FBN Belgium en GUBERNA reikt EY op 28 maart 2023 de 9de ‘Family Business Award of Excellence®’ uit. De drie laureaten voor deze editie zijn Decospan, Reynders Label Printing en Wanty. Ontdek volgende week wie de Belgische ambassadeur van de ‘Family Business Award of Excellence®’ 2023 wordt.

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.