Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze groei is er geen van grote sprongen, wel van consistentie’

Marc Reynders, CEO Reynders (©Frank Toussaint)

Reynders Label Printing doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar hun etiketten zijn terug te vinden in zowat alle sectoren. Wat ruim 60 jaar geleden begon als een kleine ondernemersdroom van Emile Reynders, groeide uit tot een specialist in label printing met vestigingen in zes landen. ‘We waken erover dat we geen log bedrijf worden.’

Emile Reynders begon zijn carrière als medewerker bij een krant, maar droomde van een eigen bedrijf. In 1956 kon hij zijn droom verwezenlijken: met de hulp van een lening opende hij een kleine handelsdrukkerij in Mortsel. Vandaag is Reynders Label Printing een familiebedrijf met ook vestigingen in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Polen en India. Ze bedienen specifiek sectoren als farmaceutica, cosmetica, chemie, landbouw en voeding en drank.

‘De beginperiode – de jaren 1950 en 1960 – was niet gemakkelijk voor mijn vader. Er was veel concurrentie’, vertelt huidig CEO Marc Reynders. ‘Toen mijn broers en ik in 1979 in het bedrijf stapten, besloten we om ons te specialiseren in zelfklevende etiketten.’ Het was het begin van een gestage, maar consistente groei. Reynders stelt vandaag ruim 600 mensen te werk. Met de laatste overname van dit jaar, zal het bedrijf een jaaromzet draaien van zo’n 170 miljoen euro.

Advertentie

Geen plaats voor ego

Ondertussen staat de derde generatie klaar om het familiebedrijf het volgende hoofdstuk in te loodsen. ‘Mijn broers Jacques en Paul zijn niet langer actief op het operationele niveau, maar ze zijn wel nog aandeelhouder’, legt Marc Reynders uit. ‘Samen met twee, en binnenkort drie onafhankelijken vormen we de raad van bestuur.’ Daarnaast heeft Reynders een vijfkoppig managementteam, waar ondertussen ook Bart en Sebastiaan Reynders, respectievelijk Marc zijn neef en zoon, in zetelen.

‘Ze dragen twee petjes. In het managementteam vertegenwoordigen ze de familie, maar daarnaast rapporteren ze ook aan de financieel verantwoordelijke en salesverantwoordelijke.’ Dat laatste loopt heel goed. ‘Met ego’s hoeven we hier eigenlijk geen rekening te houden. We hebben een horizontale organisatiestructuur: we kijken naar het resultaat, niet naar de persoon.’

Familie en bedrijf lopen al meer dan vijftig jaar door elkaar bij de familie Reynders. Zorgt dat nooit voor wrijving? ‘Integendeel. We komen heel goed overeen. Onze kinderen gaan zelfs samen op vakantie’, zegt Marc Reynders.

‘Mijn broers en ik hebben heel andere karakters: de een neemt graag risico’s, terwijl de andere net voorzichtig is aangelegd. Natuurlijk komt het weleens tot een discussie, maar we hebben elkaar nooit iets in de weg gelegd. We weten dat we hetzelfde doel voor ogen hebben: het bedrijf zo goed mogelijk ontwikkelen. Eens de beslissing is genomen, supporteren we allemaal, zelfs al had een van ons initieel twijfels bij een overname of investering. Dat is ons succesrecept.’

Grondstoffentekort

Marc Reynders is vastbesloten om vast te houden aan die cultuur van vrijheid en respect. Zijn missie? Klein blijven in mentaliteit, maar groot in mogelijkheden. ‘We waken erover dat we geen log bedrijf worden.’ Die aanpak loont, zeker op de moeilijke momenten.

‘Door de pandemie kwamen we in een storm terecht. Plots kregen we te maken met grondstoffentekort en werknemers die  uitvielen. Maar omdat we  allemaal op één lijn zitten, konden we snel schakelen. Door meteen voorraden aan te leggen en degelijke veiligheidsmaatregelen te nemen, zijn we die jaren goed doorgekomen.’

Advertentie

En de toekomst? ‘Onze groei is er geen van grote sprongen, wel een van ieder jaar een paar procenten’, zegt Marc Reynders. Die lijn wil het bedrijf ook de komende jaren doortrekken. ‘Door te doen wat we altijd doen: hard werken met de beste medewerkers en machines, onze klanten centraal stellen en altijd uitkijken naar nieuwe opportuniteiten.’

Samen met BNP Paribas Fortis, De Tijd, L’Echo, FBN Belgium en GUBERNA reikt EY op 28 maart 2023 de 9de ‘Family Business Award of Excellence®’ uit. De drie laureaten voor deze editie zijn Decospan, Reynders Label Printing en Wanty. Ontdek volgende week wie de Belgische ambassadeur van de ‘Family Business Award of Excellence®’ 2023 wordt.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.