Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Van familiebedrijf naar bedrijf met familiale waarden’

Pieterjan Desmet, CEO van Decospan

Fineerplatenbedrijf Decospan wist de afgelopen vijf jaar zijn omzet te verdubbelen tot ruim 200 miljoen euro. Ondertussen nam de derde generatie over. ‘Ons succesrecept? Externe ervaring, het bedrijf voorop stellen, en vooral: tijd nemen voor belangrijke evoluties.’

CEO Pieterjan Desmet, kleinzoon van de oprichter van Decospan, heeft er enkele drukke jaren opzitten. In 2018 rolde het fineerplatenbedrijf een nieuw strategisch plan uit, dat ze toepasselijk Evolve doopten. Het was het sluitstuk van drie grote evoluties. ‘Decospan is begonnen als een spin-off van een leemplatenbedrijf’, vertelt Desmet. ‘Vanaf de jaren 1980 hebben mijn grootvader, vader en oom sterk ingezet op operationele efficiëntie. Zo zijn ze erin geslaagd om uit te groeien van een kleine lokale speler tot een Europese leverancier van kwalitatief fineer.’

Na wat ze bij Decospan met een knipoog de ‘Duitse generatie’ doopten, sloeg de crisis van 2008 toe. ‘We waren sterk afhankelijk van klanten uit industrie en handel, wat ons kwetsbaar maakte.’ Het familiebedrijf besloot zich te wapenen met de uitbouw van een eigen merkenstrategie. Evolve vormde een derde, businessgerichte innovatie. ‘We werken, veel meer dan vroeger, oplossingsgericht, op maat van architecten.’ De strategie bleek een schot in de roos. De omzet verdubbelde tot ruim 200 miljoen euro in amper vijf jaar tijd. Decospan telt vandaag 900 werknemers, heeft fabrieken in vijf landen en exporteert naar maar liefst 75 landen.

Duurzaam DNA

Zo’n groeiparcours dwingt respect af, maar houdt ook risico’s in. Hoe maak je dat een familiebedrijf zichzelf niet voorbij loopt? ‘Evolve was niet alleen gericht op groei’, benadrukt Pieterjan Desmet.

‘We hebben ons ook afgevraagd: wat hebben we nodig om onze firma stabiel te houden? Hoe bouwen we een structuur die de groei kan ondersteunen?’ Het bedrijf haalde externe ervaring binnen en zette in op een doorgedreven professionalisering. Naast de bestaande familieraad werd een extra raad van bestuur opgericht, waarin behalve vier familieleden ook drie externen zetelen.

‘We willen evolueren van een familiebedrijf naar een bedrijf met familiale waarden’, zegt de CEO. Die waarden zijn passie, respect, ondernemerschap, duurzaamheid en een streven naar excellentie. In dat rijtje is duurzaamheid zeker geen holle term. ‘Leemplaten worden gemaakt uit een restproduct van de vlasindustrie. Het circulaire denken zit in ons DNA. We verwachten dat van iedereen die hier komt werken.’

Geleidelijke overdracht

Tegen de achtergrond van de professionalisering speelde nog een tweede proces: de overdracht aan de derde generatie. ‘Zo’n overdracht is altijd emotioneel geladen, daarom hebben we er bewust de tijd voor genomen’, zegt Pieterjan Desmet. Het was hun succesrecept.

‘Tussen 2015 en 2018 hebben we de operationele transactie geregeld, met de hulp van externe, neutrale begeleiding. En ondertussen is ook het gevoel gevolgd.’ Nog een bepalende factor in de vlotte overgang: het gedeelde idee dat het bedrijf voorop staat. ‘Decospan vormt echt de lijm van onze familie.’

En de toekomst, wat brengt die? ‘De markt is wat afgekoeld na twee jaar van extreme groei, maar dat geeft ons de ruimte om ons te focussen op stabilisatie.’ Ondertussen werkt de nieuwe raad van bestuur aan een vervolg op Evolve. In de familieraad worden dan weer de lijnen uitgezet voor een familiaal charter, waarin al afspraken worden gemaakt voor de intrede van de vierde generatie. ‘Voorlopig zijn die niet ouder dan 8 jaar’, lacht Pieterjan Desmet. ‘Maar het geeft ons tijd om de dingen goed te doen.’

Samen met BNP Paribas Fortis, De Tijd, L’Echo, FBN Belgium en GUBERNA reikt EY op 28 maart 2023 de 9de ‘Family Business Award of Excellence®’ uit. De drie laureaten voor deze editie zijn Decospan, Reynders Label Printing en Wanty. Ontdek volgende week wie de Belgische ambassadeur van de ‘Family Business Award of Excellence®’ 2023 wordt.

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.