‘Jongere generaties vinden familiebedrijven aantrekkelijk’
‘De jonge generatie die stilaan overal de werkvloer bevolkt, voelt zich bijzonder lekker in een familiebedrijf. Ze vindt aansluiting met de familiewaarden, kan gemakkelijk van functie switchen en krijgt vaak de vrijheid om autonoom projecten op te zetten’, vertelt Dean Raymond Davey, Workforce Advisory Lead bij EY.
‘Tegen 2025 bestaat de helft van de werknemers uit millennials’, zegt Dean Raymond Davey, die bij EY bedrijven bijstaat in het coachen van hun talentvolle medewerkers. ‘Als je kijkt naar de pool van high potentials, de jongeren met een academisch diploma die een professionele carrière willen uitbouwen, dan zie je dat ze veel meer dan vroeger geneigd zijn een baan te aanvaarden bij een familiebedrijf. Een heel verschil met de carrièregerichte babyboomers en generatie X’ers, die vonden dat ze alleen bij de big corporates konden klimmen in de hiërarchische structuur.’
Ethisch familiecharter
‘Deze jongelui staan helemaal anders in het leven, denk maar aan de Persoon van het Jaar 2019, klimaatactivist Greta Thunberg. Zij vinden dat de vorige generaties de wereld om zeep geholpen hebben. Bovendien zijn ze opgegroeid in een digitale tijd en geconnecteerd met de hele wereld’, schetst Davey. ‘Wat is voor die mensen belangrijk? Een doel. Ze willen niet zomaar ergens werken, maar bijdragen aan een betere wereld. Vaak vinden ze gemakkelijker aansluiting bij de waarden van een familiebedrijf, omdat die over de generaties heen werken en een gedegen, ethisch familiecharter schreven.’
Daarnaast merkt Davey dat jongeren graag autonoom projecten uitvoeren. ‘Ze willen niet te veel gepamperd worden en werken graag in flexibele structuren zonder al te veel micromanagement. Ook hier beschikken familiebedrijven over een mooi voordeel. Ze zijn vaak erg informeel gestructureerd, je krijgt er gemakkelijker rechtstreeks contact tot de CEO of een andere leidinggevende. Ze kennen de mensen nog bij hun naam en spotten gemakkelijker talent dat ze kunnen uitdagen.’
‘De CEO’s in familiebedrijven kennen hun medewerkers nog bij naam en kunnen talent gemakkelijker opsporen en uitdagen.’
Dean Raymond Davey, Workforce Advisory Lead bij EY
Digitaal connecteren
Tot slot raken jongeren vaak snel verveeld. ‘In familiebedrijven ontsnappen ze gemakkelijker aan hiërarchische lijnen en kunnen ze experimenteren. Voor de bedrijven is het wel belangrijk om de young potentials te blijven wijzen op hun carrièremogelijkheden, anders riskeren ze hun talent te verliezen. Bovendien moeten ze een kans krijgen naast de familieleden. Ik raad familiebedrijven aan hierover helder te communiceren.’
‘En als ik leiders van een familiebedrijf nog een tip mag geven? Verdiep je in de digitale wereld. Ik merk vaak dat ze zelfs apps als LinkedIn niet kennen. Nochtans is zulke technologie onontbeerlijk om talentvolle jongeren op te sporen en te benaderen. Digitaal connecteren is een must om de toekomstige generatie naar je bedrijf te loodsen.’