Engageer je CEO altijd alsof hij extern is, dat is de goede raad van de jury en de Belgische ambassadeur van de Family Business Award of Excellence®. De aandeelhouders van Cartamundi zijn erg betrokken bij het bedrijf, maar als bestuurder, niet operationeel. ‘Er bestaat zeker geen one size fits all-aanpak, maar een uitgekiende governance vormt altijd de essentie van een succesvol familiebedrijf.’
Onlangs kondigden de Vlaamse captains of industry Martine Reynaers en Françoise Chombar aan dat ze de fakkel van hun familiebedrijf binnenkort doorgeven. Dat zijn geen krasse tachtigers, maar twee vrouwen in de fleur van hun leven. Ze houden niet krampachtig vast aan hun rol als CEO van hun familiebedrijf tot ze erbij neervallen. ‘Daarmee geven ze geen slecht voorbeeld aan de volgende generatie. Laat de familiale CEO’s presteren als ze op hun sterkst zijn’, zegt Guido Vanherpe, zelf CEO van bakkerijgroep La Lorraine en voorzitter van de Belgische Family Business Award of Excellence®.
De andere gesprekspartners knikken instemmend. We zitten rond de tafel om te praten over familiebedrijven, en over Cartamundi, dat dit jaar het prestigieuze predicaat ambassadeur van de Family Business Award of Excellence® mag voeren.