Waar heeft Spaas Kaarsen zijn overwinning aan te danken?
Guido Vanherpe (juryvoorzitter en CEO van La Lorraine Bakery Group): ‘Spaas Kaarsen is een mooi en authentiek familiebedrijf, dat al langer dan 150 jaar bestaat. Er is een duidelijk leiderschapsmodel met een uitstekende samenwerking tussen broer en zus. En het bedrijf is een toonbeeld van deugdelijk bestuur door onder meer de aanstelling van externe bestuurders.’
‘Onze ouders leven nog en de zesde generatie is oud genoeg om dit alles te beseffen. Hun levenswerk is af’
Sarah Spaas, salesmanager Spaas Kaarsen
Welke typische kenmerken, waar familiebedrijven vaak om geprezen worden, vind je terug bij Spaas Kaarsen?
Olivier Van Belleghem (Wealth Director BNP Paribas Fortis): ‘De Langetermijnvisie en ook de veerkracht. In de jaren 1980 is de fabriek afgebrand. Op zo’n moment beslissen om toch door te gaan, dan toon je als familie doorzettingsvermogen. Vandaag is het bedrijf in handen van de vijfde generatie, terwijl studies aantonen dat de derde generatie de typische sneuvelgeneratie is. Dat zegt genoeg.’
Eric Van Hoof (Family Business Leader EY): ‘Ik vind ook de sterke waarden sprekend. Je ziet die waarden binnen de familie zelf, maar ook binnen het bedrijf. Ik vind het een goed voorbeeld van een onderneming met een stakeholdermodel in plaats van een shareholdermodel. Ze steken veel energie in de relatie met klanten, leveranciers en ook met hun medewerkers.’
Sarah Spaas (salesmanager Spaas Kaarsen): ‘Bij familiebedrijven merk je vaak een nuchter ondernemerschap. Durven doorzetten, maar wel met de voetjes op de grond. We zijn Belgen he, nuchter en bescheiden. Dat we dan toch op de radar komen voor deze prijs is een mooie bekroning.’