Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Een digitale aanpak betekent tijdswinst voor iedereen'

De coronacrisis dwong de organisatoren van het Fund Insider Forum tot een andere aanpak. Hans De Rore, Chief Commercial Officer bij Mediafin vertelt over de uitdagingen van een digitaal evenement met live keynotes en webinars.

Een fysiek event biedt een totaalbeleving. Hoe maak je van een onlineversie een evenwaardig alternatief?

Hans De Rore (Chief Commercial Officer bij Mediafin): ‘Door te focussen op de voordelen. Een digitale aanpak maakt het mogelijk om ons programma te verspreiden over drie dagen. Dat betekent tijdswinst voor de deelnemers. Ze kunnen thuis of op kantoor de sessies volgen die hen interesseren, zonder enige verplaatsing. En dat geldt evenzeer voor de sprekers. Omdat ze op afstand geïnterviewd worden en presenteren, wisten we dit jaar zes grote namen uit de internationale fondsenwereld te strikken. Mensen zoals bijvoorbeeld Marc Faber uit Zwitserland, Terry Smith uit Mauritius en Roelfien Kuijpers uit Nederland kun je op een fysiek evenement nooit allemaal samenbrengen.’

Hoe verloopt zo’n online-event in de praktijk?

Hans De Rore: ‘Vanuit een regiekamer werden de camerastandpunten en presentaties van de sprekers vloeiend afgewisseld, om de deelnemers/kijkers betrokken te houden. We gebruikten in de studio ook een videowall om de live-ervaring te accentueren. En we lanceerden een online-eventplatform.’

Interactie, netwerken en gedachten uitwisselen is cruciaal in de fondsenwereld. Welke oplossingen hebben jullie daarvoor uitgedokterd?

Hans De Rore: ‘Enerzijds was er Mix & Match: een systeem waarbij de deelnemers met één muisklik met andere aanwezigen konden praten. Dat maakte een gesprek starten zelfs aangenamer voor mensen met drempelvrees. Anderzijds introduceerden we Meet the Expert. Op elke companybooth-pagina van de FIF-partners voorzagen we een netwerkbox, waarin de experts van het bedrijf in kwestie zaten. Deelnemers konden hen vragen stellen over specifieke onderwerpen, producten en strategieën.’

En tot slot de standenruimte, ook een belangrijk onderdeel van een event. Hoe hebben jullie die vervangen?

Hans De Rore: ‘We ontwikkelden daarvoor de Fair Square: een portaalpagina met logovisibiliteit van onze partners. Tijdens de pauzes konden de deelnemers daarop doorklikken. Bij elke partner kwamen ze terecht in een bijbehorende virtuele companybooth. Daar konden ze keyfacts en andere content lezen, video’s bekijken én een gesprek aanknopen met specialisten van elk bedrijf. Kortom: we maakten ook in 2020 van FIF een niet te missen evenement voor fondsenprofessionals.’

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.