Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Een werkomgeving moet een wow-gevoel geven'

Dirk Van den Steen, Head of Commercial Excellence bij ISS en Bart Mariman, Chief Commercial Officer bij ISS

Facility management deelde de voorbije maanden in de klappen. Maar Bart Mariman, Chief Commercial Officer bij facility-bedrijf ISS, maakt zich sterk dat de coronapandemie nieuwe kansen biedt. ‘Bedrijven zullen meer dan ooit inzetten op sociaal contact, veiligheid en productiviteit op de werkplek. Onze expertise en nieuwe technologie helpen daarbij.’

Hoe ziet de werkplek van de toekomst eruit? En hoe kunnen bedrijven die beter maken? ‘Met People make places, places make people hadden we net voor de coronapandemie een nieuwe strategie uitgerold om uitgerekend die twee vragen voor onze klanten te beantwoorden’, blikt Bart Mariman terug.

‘In onze visie leunt facility management steeds nauwer aan bij HR. We helpen bedrijven de werkbeleving te verbeteren. Enerzijds zorgen werknemers zelf voor een leuke werkplek. Anderzijds kan de omgeving daar sterk aan bijdragen.’

ISS wil afstappen van het concept waarbij facility management wordt afgerekend per vierkante meter. ‘Wij zien onze rol en toegevoegde waarde breder. We bezorgen de eindgebruiker een prettige werkbeleving en willen dat ook de klanten van onze klanten een ervaring hebben: voldoende parkeerplaatsen, een vlot onthaal, een lekkere tas koffie of een fijne maaltijd’, zegt Bart Mariman.

Technologie speelt daarin een grote rol. Het klassieke voorbeeld is de sensor die meldt dat de zeepdispenser bijna leeg is. ‘Dankzij Internet of Things-toepassingen zorgen we voor steeds meer comfort op kantoor. Een werkomgeving moet medewerkers een wow-gevoel geven en zorgen dat je er met enthousiasme naartoe gaat.’

ISS ondersteunt vooral grotere bedrijven in de optimalisatie van hun werkplekbeleving: van de traditionele schoonmaakactiviteiten over receptiediensten tot catering.

Bart Mariman: ‘We zijn intussen de derde grootste cateraar van het land. De pandemie heeft een grote impact op die activiteit. We hebben het geluk dat we in verschillende sectoren restaurants uitbaten. Naast office omgevingen zijn we ook actief in ziekenhuizen en productieomgevingen. Die werknemers kunnen moeilijk van thuis uit werken, waardoor we daar minder geïmpacteerd werden.’

‘Voor klanten die hun medewerkers iets extra wilden bieden, ontwikkelden we de voorbije maanden aan huis geleverde maaltijdboxen. We hebben onze eigen medewerkers ingeschakeld voor de thuisbezorging, en dat sloeg aan. Als werkgever creëer je zo een speciale beleving voor je medewerkers. En net die beleving zal de komende jaren flink aan belang winnen.’

Als bedrijf zullen wij onze oplossingen meer schaalbaar en flexibeler moeten maken. Grote schommelingen in het gebruik van gebouwen en lokalen zullen vaste prik worden.
Dirk Van den Steen
Head of Commercial Excellence bij ISS

 

Dagwerk

Op de receptiediensten en de schoonmaakactiviteiten had de pandemie minder impact. Die diensten zijn ook in bedrijven met een minimumbezetting nog altijd nodig.

‘In de schoonmaak stellen we een verschuiving vast naar meer dagwerk. Dat is een bevestiging van de trend die zich ook voor de pandemie al aandiende’, zegt Dirk Van den Steen, Head of Commercial Excellence bij ISS.

‘Vroeger werden kantoren schoongemaakt tussen 6 en 9 uur ’s ochtends. Als er personeel opdook, werd er van de poetsploeg verwacht dat ze zich zo onzichtbaar mogelijk maakte en elke vorm van oogcontact vermeed. Dat zorgde voor vervelende situaties, zowel voor onze eigen medewerkers als voor de klant.’

‘Daarom zetten we de jongste jaren in op dienstverlening met een human touch. Echt storende activiteiten, zoals stofzuigen, plannen we zoveel mogelijk buiten de kantooruren. Tegelijk besteden we meer aandacht aan de zogenaamde hospitality. Door meer taken overdag uit te voeren, is er ook bij onverwachte gebeurtenissen altijd iemand van onze mensen aanwezig.’

‘We hebben vastgesteld dat dit soort dienstverlening tijdens de pandemie nog aan belang heeft gewonnen. Onze klanten stellen het echt op prijs dat er overdag regelmatig iemand langskomt om extra vaak schoon te maken of te ontsmetten.’

Aangename werkervaring

Nu thuiswerk alomtegenwoordig is, maakt Bart Mariman zich sterk dat werkbeleving de komende jaren nog aan belang zal winnen. ‘We moeten niet flauw doen: er zal ongetwijfeld meer thuis worden gewerkt dan vroeger, maar ik merk ook dat veel werknemers dolgraag terug naar kantoor willen en dat werkgevers zich zorgen maken over het sociale weefsel in hun bedrijf.’

Inzetten op meer sociale cohesie wordt voor bedrijven een stevige uitdaging. Mensen willen niet in de file staan, maar ook geen vijf dagen per week thuiszitten.
Bart Mariman
Chief Commercial Officer bij ISS

‘Binnenkort zal ook de krapte op de arbeidsmarkt zich opnieuw laten voelen: wil je mensen aan je bedrijf binden, dan moeten die zich betrokken voelen. Voor individuele projecten of taken die een hoge mate van concentratie vereisen, zullen werknemers niet langer naar kantoor komen. Maar als ze naar kantoor komen, moeten wij ervoor zorgen dat ze daar een aangename en stimulerende werkomgeving aantreffen’, zegt Bart Mariman.

‘Het gezondheidsaspect zal een grote rol spelen, maar ik denk ook aan een goed uitgebouwde conciërgerie of aan een take away dienst waar werknemers een maaltijd voor thuis kunnen meenemen. Met het oog daarop zullen wij onze medewerkers wellicht wat moeten heroriënteren, maar voorlopig plannen we zeker geen grote herstructureringen.’

‘De pure catering zal misschien een terugval kennen, maar tegelijk zullen bedrijven andere diensten willen aanbieden. Bovendien zullen ze investeren in ruimtes zodat het bedrijf ook als een ontmoetingsplek voor werknemers kan fungeren. Inzetten op meer sociale cohesie wordt voor bedrijven een stevige uitdaging. Wellicht zullen er meer regionale hubs ontstaan: de meeste mensen willen niet langer urenlang in de file staan, maar ze hebben ook geen zin om vijf dagen per week thuis te zitten.’

Internet of Things

De doorbraak van nieuwe technologie helpt facility-bedrijven de komende jaren om flexibeler te werken. ‘Dankzij IoT-toepassingen kunnen we perfect meten hoe vaak een kantoorruimte of vergaderzaal gebruikt is. Het onderhoud kan daar op afgestemd worden. De tijd van vaste, repetitieve onderhoudschema’s is stilaan voorbij,’ zegt Dirk Van den Steen.

‘Voor onze medewerkers is dit eigenlijk goed nieuws: ze worden ingeschakeld in een groter geheel en kunnen deels afstappen van hun vaste routine. Als bedrijf zullen wij onze oplossingen meer schaalbaar en flexibeler moeten maken. Grote schommelingen in het gebruik van gebouwen en lokalen zullen vaste prik worden.’

‘Eerlijk gezegd vermoed ik dat de impact van IoT op de lange termijn groter zal zijn dan die van covid’, zegt Bart Mariman. ‘Op dit moment maken we beperkt gebruik van IoT-toepassingen. Het gaat voornamelijk om proefprojecten. Maar op termijn zal IoT ons niet enkel helpen om onze dienstverlening te optimaliseren, onze klanten zullen zelf ook meerwaarde halen uit die data. Dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, omdat we in een win-winsituatie belanden.’

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.