Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De werkplek van de toekomst is flexibel én duurzaam

©Nespresso

Digitalisering, het toegenomen belang van flexibiliteit en veranderende verwachtingen van werknemers: het zijn maar enkele factoren waardoor de manier waarop mensen werken fundamenteel is veranderd. Dat stelt bedrijven niet alleen voor nieuwe HR-uitdagingen, maar het vergt ook een volledige make-over van de werkplekken.

Hoe ziet de werkplek van de toekomst eruit? Dat was de centrale vraag van ‘Future of Work’, een congres georganiseerd door Nespresso Professional. In de showroom van de Zwitserse designmeubelenproducent Vitra belichtten experts verschillende aspecten van de toekomstige werkplek. Want de werkplek van de toekomst draait om veel meer dan enkel het creëren van hippe werkomgevingen in architecturale parels. De nieuwe manier van werken vergt ook een nieuwe visie op leiderschap, een doordacht beleid rond duurzaamheid en het creëren van flexibele werkplekken.

Oliver Perquy, Managing Director van Nespresso België en Luxemburg: ‘Het is niet zo vreemd dat we hierover als koffiebedrijf een event organiseren. Studies tonen immers aan dat koffie, na ergonomie, de op één na belangrijkste factor is in het evalueren van de werkplek. Koffie speelt dus een belangrijke rol in de toekomst van het werk. Daarom is het belangrijk voor ons om de huidige en toekomstige behoeften van bedrijven goed te begrijpen.’

Flexibele werkruimtes

‘Koffie is, na ergonomie, de op één na belangrijkste factor in het evalueren van de werkplek.’
Oliver Perquy
Managing Director van Nespresso België en Luxemburg

Sinds 2006 kent het plaatsonafhankelijk werken een stijging van 103%. Intussen werkt 53% van de wereldwijde professionals minstens de helft van hun werkweek op afstand, terwijl 69% van de millenials een deel van het loonpakket zou inruilen voor een betere werkplek. ‘Deze veranderingen gaan gepaard met enkele groeipijnen, denk maar aan het isolement door thuiswerken of het gebrek aan ondersteunende faciliteiten. Flexibele werkruimtes zijn goed gepositioneerd om de kloof tussen de veranderende werkwereld en de traditionele kantoorruimtes te dichten’, verkondigde Armand Stuivenwold, Sales Director Belgium bij IWG, wereldwijd de grootste aanbieder van flexibele kantoorruimtes.

De werkomgeving is ook onlosmakelijk verbonden met de bedrijfscultuur. Dat is alvast de rotsvaste overtuiging van Raphael Gielgen. Als trendscout reist hij voor Vitra de hele wereld rond om de vinger aan de pols te houden van de nieuwe trends die bepalend zullen zijn voor de werkomgeving van de toekomst.

Hij streek ook in Brussel neer om op het Future of Work-congres zijn visie te delen: ‘De architectuur van de werkplek speelt een hele belangrijke rol. De juiste omgeving bevordert de creativiteit, stimuleert samenwerken en zorgt ervoor dat mensen zich goed voelen. Maar architectuur alleen lost niet alles op. Je kan een bedrijf dat jarenlang een hiërarchische structuur had, niet ineens naar een nieuw gebouw verhuizen waar mensen ineens alle vrijheid krijgen. Veel mensen moeten nog leren omgaan met die nieuwe manier van denken en werken. Daar is een belangrijke taak weggelegd voor het management.’

Oog voor een betere wereld

‘Veel mensen moeten nog leren omgaan met die nieuwe manier van denken en werken. Daar is een belangrijke taak weggelegd voor het management.’
Raphael Gielgen
Trendscout bij Vitra

Om nieuwe talenten aan te trekken moeten bedrijven ook meer dan ooit oog hebben voor een betere wereld. ‘Millenials willen werken voor duurzame bedrijven. Wat ze aan de buitenkant zien, willen ze ook aan de binnenkant van het bedrijf ervaren’, was de boodschap van Marie Delvaulx, directrice van het Belgische verzamelpunt voor duurzame ontwikkeling The Shift. En dat ervaart Oliver Perquy intussen ook in de praktijk: ‘Dankzij de jongste generatie medewerkers is het voor elk bedrijf een must aan te geven waar het voor staat en hoe het een duurzaam, sociaal en milieuvriendelijk beleid voert.  Mijn belangrijkste succescriterium voor de toekomst is niet alleen om de beste, duurzame koffie te maken maar om dit ook toe te passen op onze hele bedrijfsvoering.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.