Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De toekomst van de autosector zal niet uitsluitend elektrisch zijn’

Het aandeel B2B-verkopen van Kia België is tussen 2020 en 2022 verdubbeld. De kwaliteit, het design, de geavanceerde technologie en het comfort van de wagens verklaren hun populariteit als bedrijfswagen. Ook het uitgebreide gamma en de vele motortypes van Kia, waaronder drie elektrische modellen, zijn zeer aantrekkelijk.

‘Kia-auto's staan in de autowereld bekend om hun kwaliteit’, benadrukt Jean-François Mailleux, Fleet & Remarketing Manager bij Kia België. ‘Het percentage voertuigen dat tijdens de garantieperiode van zeven jaar naar de werkplaats terugkeert, is zeer laag. Een andere troef van Kia-voertuigen is hun design - jong, herkenbaar, premium - gecombineerd met comfort en afwerkingen die niet moeten onderdoen voor die van hun concurrenten. Onze auto's worden geleverd met originele bedrijfsuitrusting en geavanceerde in-car technologie.’

Kia zet een breed scala voertuigen in, van stadsauto’s over familiewagens en stationwagons tot SUV’s en andere crossovers. Er is keuze uit verbrandingsmotoren, drie hybridemodellen, vier plug-in hybrides en een elektrisch gamma dat elk jaar groeit. ‘Tegen 2026 zullen we maar liefst acht elektrische modellen hebben in Europa!’ klinkt het.

Advertentie

Groeiend elektrisch gamma

‘Kia heeft momenteel drie elektrische modellen, waarvan de Soul EV de kleinste is’, legt Mailleux uit. ‘De Niro EV, een crossover die werd verkozen tot Women's World Car of the Year 2023, is ook beschikbaar als hybride en plug-in hybride – een vrij zeldzame eigenschap. Daarnaast zijn er de EV6-crossover, uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2022, en de recent aangekondigde EV9, een klassevolle familie-SUV die standaard als zevenzitter wordt aangeboden.’

De EV6 en EV9 zijn uitgerust met 800 V-technologie, waarmee de batterijen in 18 minuten tot 80% opgeladen kunnen worden. ‘In 2024 komt er een kleinere, betaalbare elektrische stadsauto. En in 2025 lanceren we een reeks van drie 100% elektrische PBV's (purpose-built vehicles), die aangepast kunnen worden aan de behoeften van de markt. De eerste van deze bestelwagens zal een totale inhoud hebben van 3m3’, gaat Mailleux verder.

Met de huidige elektriciteitsprijs lopen de kosten van een plug-in hybride gelijk met die van een elektrische auto.

Jean-François Mailleux
Fleet & Remarketing Manager bij Kia België

Alleen maar volledig elektrische voertuigen?

De fiscale behandeling van niet-elektrische bedrijfswagens die vanaf 1 juli 2023 worden besteld, wordt minder gunstig. Betekent dit dat elektrische motoren de voorkeur moeten krijgen? ‘Onze berekeningen van de total cost of ownership (TCO) van het voertuig tonen aan dat rijden met een hybride of plug-in hybride in bepaalde gevallen interessant blijft, op voorwaarde dat je de juiste berekeningen maakt’, weet Mailleux. ‘Met de huidige elektriciteitsprijs moet je de kosten van een plug-in hybride zorgvuldig afwegen tegen die van een elektrische auto. Bovendien heeft het niet veel zin om iemand die 60.000 km per jaar rijdt en in een flat op de achtste verdieping woont, zonder toegang tot een oplaadstation, een elektrische auto aan te bieden.’

Mailleux denkt dat de toekomst van de auto niet uitsluitend elektrisch zal zijn. ‘Dat zou praktisch onhaalbaar zijn. In de komende jaren zal het autolandschap waarschijnlijk een mix zijn van wat we nu kennen, aangevuld met relevante verbeteringen op het gebied van brandstoffen. Denk bijvoorbeeld aan emissievrije synthetische brandstof en waterstof.’

Het type motor moet dus zoveel mogelijk aangepast worden aan het profiel van de gebruiker. ‘De teams van Kia Belgium beschikken over tools om simulaties en TCO-berekeningen uit te voeren. Hiermee helpen we onze klanten de juiste keuze te maken. Wagenparkbeheerders, KMO-managers en zelfstandigen zijn meer dan welkom bij onze dealers om ons gamma te ontdekken en een proefrit te maken’, besluit Mailleux.

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.