Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze geëlektrificeerde auto’s zijn here to stay’

Hyundai is momenteel hot property in de autosector. Het Zuid-Koreaanse merk bouwde de voorbije jaren een stevige reputatie op binnen de wereld van de professionele fleet solutions. En dat komt niet alleen door het grote succes van de IONIQ 5. ‘Hyundai heeft meer dan 30 jaar ervaring in het ontwikkelen van elektrische auto’s’, zegt Head of Fleet Kaat Van Severen.

Al sinds 1991 is Hyundai pionier op vlak van elektrisch rijden. Denk aan de Sonata Electric Vehicle begin jaren negentig van de vorige eeuw, gevolgd het eerste hybride voertuig enkele jaren later. Vandaag is de NEXO ‘s werelds meest verkochte waterstofauto en de eerste SUV die specifiek is ontwikkeld om te rijden op waterstof.

Transitie naar elektrisch rijden

Ook de impact van de full-electric IONIQ 5 is enorm. Door zijn slimme geïntegreerde technologieën en iconisch design werd hij tijdens de World Car Awards in 2022 uitgeroepen tot EV van het jaar. ‘De IONIQ 5 heeft de elektrische revolutie mee op gang getrokken, zowel voor ons merk als voor de bredere maatschappij’, verduidelijkt Kaat Van Severen, Fleet Manager of the Year 2023 en Head of Fleet bij ASTARA, de verdeler van Hyundai in onze regio.

Advertentie

‘De wagen speelt een belangrijke rol in de transitie naar elektrisch rijden door het grote bereik met een batterij van 77,4 kWh en zijn scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Onze auto’s zijn sowieso standaard goed uitgerust.’ Dat spreekt zowel particulieren als professionelen enorm aan, zeker nu wagens door toedoen van verschillende economische en logistieke factoren duurder worden.

Elektrisch is de toekomst, maar dat betekent niet dat hybrides en plug-in hybrides geen goede optie meer zijn

Kaat Van Severen
Head of Fleet bij ASTARA/Hyundai

IONIQ 6, facelifts en nieuwe KONA

Sinds kort is ook de IONIQ 6 bestelbaar: een elektrische vierdeursberline met een rijbereik tot 614 km, een gestroomlijnd design en een ruim interieur. ‘Ook met deze wagen bewijzen we dat we in de voorlinie staan op vlak van gedurfde looks en baanbrekende technologie’, zegt Van Severen. De komende maanden vernieuwt Hyundai van meer dan 70 procent van zijn huidige gamma naast de nieuwe modellen die gelanceerd werden.

Ook de populaire KONA krijgt een facelift, en groeit aanzienlijk met een grotere kofferruimte en een geoptimaliseerde batterij die zorgt voor een iets verder rijbereik. De KONA blijft beschikbaar in drie verschillende aandrijflijnen: volledig elektrisch (EV), hybride-elektrisch (HEV) en als sportieve N Line.

Hybride en plug-in hybride

‘Het klopt dat elektrisch de toekomst is, maar dat betekent niet dat hybrides en plug-in hybrides geen goede optie meer zijn’, benadrukt Van Severen. Fleetmanagers moeten het profiel van bestuurders goed in kaart te brengen: wie woont dicht bij het werk, wie doet veel en weinig kilometers, wie kan thuis laden, enzovoort.

‘Afhankelijk van die resultaten kun je de best passende aandrijflijn kiezen. Wie binnen een straal van 50 kilometer van het bedrijf woont en thuis kan laden, is misschien nog steeds prima af met een plug-in hybride.’ Ook fiscaal kan het (vóór 1 juli 2023) nog altijd interessant zijn om voor een hybride optie te gaan. ‘Bekijk zeker de Total Cost of Ownership van de wagen’, klinkt het.

Samenwerking met Eneco

Wie elektrisch rijden zegt, zegt ook opladen. Hyundai werkt in België samen met Eneco als partner voor energielevering en de installatie van laadpalen. Van Severen: ‘We ontzorgen onze klanten volledig op vlak van laadvoorzieningen. Bestuurders ontvangen ook een Eneco-laadpas met een vast tarief. Hiermee kunnen ze hun auto vandaag opladen aan meer dan 250.000 publieke laadpunten in Europa.’

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.