Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Met deze elektrische wagen is range anxiety verleden tijd’

De vrees om de eindbestemming niet te bereiken blijft een obstakel bij de transitie naar een elektrische bedrijfsvloot. De Hyundai IONIQ 5 bewijst dat die ‘range anxiety’ onterecht is.

De Belg woont gemiddeld op 20 kilometer van zijn werkplek en 1 op 3 landgenoten werkt minstens een dag per week thuis. Het klopt dus niet dat elektrisch rijden niet geschikt is voor woon-werkverkeer of andere professionele verplaatsingen. Bovendien neemt de laadinfrastructuur in Europa toe. Ook wie met de elektrische wagen op vakantie gaat, hoeft niet meer bang te zijn om de eindbestemming niet te bereiken.

Bovendien worden de EV- en batterijtechnologieën steeds beter. ‘Een voorbeeld daarvan is de Hyundai IONIQ 5, die met zijn 800-voltbatterijsysteem ultrasnel laadt’, zegt Kaat Van Severen, Head of Fleet van invoerder Astara. ‘U kiest tussen een standaardbatterij van 58 kilowattuur en een long-rangebatterij van 77,4 kilowattuur. Die laatste biedt een maximaal rijbereik van 507 kilometer (WLTP).’

Advertentie

111 kilometer in 5 minuten

De batterij van de IONIQ 5 laadt van 10 naar 80 procent op in 18 minuten. ‘Voor de long-rangeversie betekent 5 minuten snelladen een uitbreiding van de actieradius met 111 kilometer, ofwel 350 kilometer in 18 minuten’, weet Van Severen. ‘Met de standaardbatterij verlengt u het rijbereik per 5 minuten snelladen met 88 kilometer. Hiermee is ‘range anxiety’ verleden tijd.’

De Hyundai IONIQ 5 is uitgerust met een warmtepomp. Die gebruikt de warmte van de elektrische aandrijving, de batterij en de omgeving om het interieur te koelen of te verwarmen. Zo hebben airco en verwarming geen impact op het rijbereik. Via de app kunt u die zelfs vóór uw vertrek (vanop afstand en terwijl de auto nog aan de laadpaal hangt) inschakelen. Zo geniet u van maximaal comfort – inclusief verwarmde zetels en ontdooide ruiten – zodra u begint te rijden, en opnieuw zonder het rijbereik te impacteren.

‘De IONIQ 5 bevat een stopcontact waarmee u onderweg bijvoorbeeld uw laptop of uw e-bike kan opladen’

Kaat Van Severen
Head of Fleet van invoerder Astara

Hyundai richt zich sterk op Vehicle-to-Grid (V2G: energie-uitwisseling tussen de batterij en het net) en Vehicle-to-Load (V2L: energie-uitwisseling tussen de batterij en andere apparaten). ‘Voor V2G is het te vroeg want het stroomnet is hier nog niet klaar voor, ondanks dat de wagen hier wel al op voorzien is. V2L is daarentegen wél al een feit’, legt Van Severen uit. ‘De IONIQ 5 bevat namelijk een stopcontact waarmee u onderweg bijvoorbeeld uw laptop of e-bike kunt opladen, zo werkt de wagen als het ware als powerbank op wielen.’

Volwaardige basisuitrusting

De basisuitrusting bevat alles wat u van een volwaardige bedrijfswagen verwacht: elektrisch inklapbare spiegels, wireless smartphone charging en technologieën die bijdragen tot de veiligheid. Voorbeelden zijn het Lane Keeping Assist-waarschuwingssysteem, de projectie van relevante gegevens op de voorruit, verkeersbordenherkenning met snelheidsaanpassing, adaptieve Smart Cruise Control en detectie van voetgangers en fietsers.

Het ruime interieur van de IONIQ 5 zorgt voor een unieke beleving. Van Severen: ‘Er is een moduleerbaar dashboard met 2 geïntegreerde schermen: een full-touch infotainment screen en een digitaal instrumentenbord. Andere troeven zijn de automatische airco met 2 zones, het panoramisch dak, de stilte binnenin en de royale ruimte vooraan, achteraan én in de koffer.’

Met de Hyundai IONIQ 5 geniet u 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. ‘Dat bewijst het geloof van de autoconstructeur in de kwaliteit van zijn voertuigen. De lithium-ionpolymeerbatterij geeft zelfs recht op 8 jaar of 160.000 kilometer garantie. Deze elementen hebben ook een positieve invloed op de restwaarde na afloop van een leasecontract.’

Op zoek naar de ideale en 100% elektrische fleetwagen?

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.