Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Plug-in hybrides zijn nog steeds een slimme keuze’

De vergroening van het Belgische wagenpark zit op kruissnelheid. In 2022 was meer dan één op de drie nieuwe wagens in ons land elektrisch aangedreven. Audi deed het zelfs nog beter: ruim vijftig procent van alle verkochte modellen had toen een stekker. ‘Dit jaar schakelen we als gevolg van de nieuwe fiscale regels nog een versnelling hoger’, vertelt Philip Copmans, Fleet Manager bij Audi.

In de transitie naar een groen wagenpark spelen plug-in hybrides (PHEV), die een zuinige benzinemotor combineren met een elektromotor, nog steeds een belangrijke rol. Door de gewijzigde fiscaliteit zijn de brandstofkosten sinds 1 januari 2023 beperkt tot 50%. ‘Maar wie vóór 1 juli 2023 een PHEV bestelt, blijft tijdens de volledige gebruikscyclus genieten van de maximale fiscale aftrek van de wagen en zijn elektriciteitskosten’, weet Philip Copmans, Fleet Manager bij Audi.

‘Het is dus nog steeds interessant om vóór die deadline een plug-in hybride te bestellen. De datum van de ondertekende bestelbon bepaalt het fiscale regime.’ Audi merkt dat vlootbeheerders inspelen op de nieuwe regelgeving door bestellingen die eigenlijk eind dit jaar gepland waren naar voor te schuiven. ‘Zo kunnen ze nog genieten van de huidige fiscaliteit, en alle personeelsleden die dit jaar een nieuwe bedrijfswagen krijgen gelijk behandelen’, klinkt het.

Advertentie

Rush op elektrisch aangedreven wagens

Als medewerkers de bedrijfswagen ook voor privéverplaatsingen gebruiken, betalen werkgevers een solidariteitsbijdrage aan de RSZ op basis van de CO2-uitstoot van de wagen. Dat bedrag stijgt vanaf 1 juli 2023 met factor 2,25. ‘Ook dit zet bedrijven ertoe aan om de kaart te trekken van plug-in hybrides’, zegt Copmans.

De stijgende interesse voor elektrisch aangedreven wagens leidt mogelijk tot vertraagde leveringen. Om hier geen al te grote hinder van te ondervinden, moeten vlootbeheerders en zelfstandigen nú werk maken van het vernieuwen van hun vloot

Philip Copmans
Fleet Manager bij Audi

EV’s dan: wie dit jaar een 100% elektrische wagen bestelt, zit sowieso goed. Tot 1 januari 2027 blijven full-electric wagens volledig aftrekbaar tijdens hun gebruiksduur. ‘De stijgende interesse voor elektrisch aangedreven wagens leidt mogelijk tot vertraagde leveringen. Om hier geen al te grote hinder van te ondervinden, moeten vlootbeheerders en zelfstandigen best nú al werk maken van het vernieuwen van hun vloot’, benadrukt Copmans.

Total Cost of Ownership (TCO)

Audi vergeleek de TCO van drie modellen: de Q3 Attraction 35 TFSI S Tronic (benzine), de Q3 Attraction 45 TFSI e S Tronic (plug-inhybride) en de Q4 e-tron Attraction 40 (elektrisch). De studie is gebaseerd op een contract in operationele leasing voor 48 maanden, waarbij jaarlijks 25.000 km gereden wordt.

Hoe evolueert de TCO voor en na het kantelmoment op 1 juli 2023? Bestel je ervoor, dan is zowel de plug-inhybride Q3 als de elektrische Q4 e-tron gunstiger dan de Q3 op benzine.

Voor bestellingen na 1 juli 2023 blijft de TCO van de elektrische wagen constant en verliest de plug-inhybride geleidelijk terrein door de afgevlakte aftrekbaarheid. De plug-inhybride Q3 is 7,66 procent goedkoper dan de elektrische Q4 in het huidige systeem, maar 13,25 procent duurder in het nieuwe. Een verschil van 20,91 procent.

Hou je ook rekening met het belastingvoordeel door de aftrekbaarheid van autogerelateerde kosten (de zogenaamde TCO 3), dan worden de verschillen nog groter. Louter door het moment van de bestelling ontstaat een kloof van 39,2 procent. Dit kan zelfs nog verder stijgen tot 41,8 procent.

Klare taal

Copmans raadt werkgevers aan om hun medewerkers te betrekken bij de transitie van het wagenpark. ‘Communiceer met uw mensen. Wat weten ze over elektrische mobiliteit? Willen ze hun verplaatsingen vergroenen? Zijn ze klaar voor de sprong? Met klare taal krijgt u iedereen mee aan boord.’

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.