Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Duurzame, winstgevende groei is essentieel'

Paul Buysse, juryvoorzitter Onderneming van het Jaar® ©Debby Termonia

‘De Onderneming van het Jaar® heeft een voorbeeldfunctie voor het Belgische bedrijfsleven.’ Dat zegt graaf Paul Buysse, die als juryvoorzitter opnieuw de wedstrijd in goede banen leidt.

Graaf Paul Buysse is al jarenlang juryvoorzitter van de Onderneming van het Jaar®. Hij engageerde zich destijds voor die functie, omdat hij de wedstrijd een belangrijk evenement vindt rond managementtalent en economische ontwikkeling. ‘Dit initiatief heeft een voordbeeldfunctie’, zegt hij. ‘Niet alleen voor grote, beursgenoteerde bedrijven, maar ook voor kleinere ondernemingen. Mooie voorbeelden zijn ex-laureaten zoals Miko en La Lorraine. We beoordelen de kandidaten dan ook niet op basis van hun omvang, maar kijken vooral naar het ‘bedrijf-zijn’.’

Is deze wedstrijd een goede denkoefening?

Paul Buysse: ‘De Onderneming van het Jaar® is een kwaliteitslabel. Elke deelnemende onderneming heeft een uitgebreide vragenlijst ingevuld: een retrospectieve oefening die alle troeven en zwakheden in kaart brengt. Zo’n doorlichting is uiteraard zeer nuttig, en kan mogelijk zelfs een intern schokeffect creëren. Niet alleen voor de winnaar en de laureaten, maar voor álle participanten.’

Waaruit bestaat uw functie als juryvoorzitter precies?

• Geboren op 17 maart 1945 in Antwerpen.
• Studeerde in Antwerpen en Zwitserland.
• Start zijn loopbaan in 1966 bij Ford Motor Company.
• Bouwt een indrukwekkende carrière uit als internationaal zakenman.
• Is juryvoorzitter van de Onderneming van het Jaar®.
• Werd in 2000 voorzitter van de raad van bestuur van Bekaert. Stopte in mei 2014.
• Heeft belangrijke bestuursmandaten bij het VBO, Voka en het VEV.
• Publiceert in 2005 de ‘Code Buysse II’.
• Krijgt in 2014 de titel van graaf.

Paul Buysse: ‘Ik zorg voor discipline bij de jury. Aan het begin van de zittingen leg ik enkele accenten en prioriteiten vast. Ik heb het systeem ook verfijnd: gedurende twintig minuten mag elke deelnemerwerkelijk alles uit de kast halen om de jury te overtuigen. Daarna volgt de moeilijkste klus: de selectie. Het vergt leiderschap en diplomatie om elk jurylid in dezelfde richting te krijgen.’

Welke evoluties stelt u vast door de jaren heen?

Paul Buysse: ‘De sollicitaties worden elk jaar uitgebreider gedocumenteerd. Ik heb zelfs een kruiwagen in een doe-het-zelfzaak gekocht om alle dossiers te kunnen vervoeren. Bij de jury zelf ligt de nadruk vandaag meer op het belang van export en het benutten van wereldwijde markten. Ook het strategisch werk van de kandidatenwordt anno 2014 grondig onder de loep genomen.’

Groei is wellicht nog altijd een belangrijke vereiste?

Paul Buysse: ‘Duurzame, winstgevende groei is inderdaad essentieel. Hieruit ontstaat namelijk de dynamiek voor verdere ontwikkeling. Bovendien zorgt die voor de nodige zuurstof en extra draagkracht in een internationale economie. Alle finalisten zijn succesvol en financieel sterk. En dat maakt de selectie van de uiteindelijke winnaar er niet makkelijker op.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.