Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Vijf topfinalisten voor jubileumeditie

Katoen Natie ©Katoen natie

Vijf ondernemingen voor wie innovatief ondernemerschap geen leeg begrip is. En die alle vijf groeien – onafgebroken en jarenlang. Mogen wij u voorstellen: de vijf finalisten voor de Onderneming van het Jaar®.

KATOEN NATIE

Sterke innovatie en uitgesproken ondernemerschap

Sinds het begin van de jaren 80 heeft Katoen Natie elk jaar groei gerealiseerd. Die groei dankt de logistieke groep aan haar sterke innovatie en het uitgesproken ondernemerschap dat leeft in de organisatie. Ook anno 2014 blijft Katoen Natie geloven in een groeiscenario en blijft het dus continu voort investeren. Katoen Natie is een internationale groep met 181 vestigingen, die geleid wordt door de Antwerpse ondernemer Ferdinand Huts. De groep biedtwereldwijd logistieke en semi-industriële diensten aan de industrie en aan retailbedrijven, en havenactiviteiten aan rederijen. Het bedrijf heeft zich sterk gespecialiseerd in functie van zijn markten: Petrochemicals, Supply & Process Engineering, Specialty Chemicals, Consumer Goods, Industry, Food & Feed, Port Operations, Commodities & Cargo, en Art. Dankzij automatisatie en semi-industriële diensten is de groep vandaag marktleider in veel niches en regio’s. Semi-industriële diensten zijn ingrijpende bewerkingen met producten die zeer hoge waarde toevoegen aan deze producten. De groep bezit een indrukwekkende asset base en opslagcapaciteit, waaronder 7,8 miljoen m² terreinen, meer dan 4 miljoenm² overdekte magazijnen en meer dan 1 miljoen m³ capaciteit silo.

KINEPOLIS

Expansiestrategie

‘The ultimatemovie experience’. Dat biedt Kinepolis aan film- en cultuurliefhebbers in 35 bioscopen in België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Polen. Kinepolis’ innovatief bioscoop- en filmconcept geldt als toonbeeld in de internationale sector. Jaarlijks ontvangen de 2.100 medewerkers zo’n 20 miljoen bioscoopbezoekers.Naast bioscoopexploitatie is Kinepolis ook actief in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer. In maart kreeg Kinepolis de ‘CinemaCon 2014 Global Achievement in Exhibition Award’, een wereldwijde erkenning als beste bioscoopuitbater terwereld. Vandaag legt Kinepolis zich toe op expansie. De overname van twee Spaanse en negen Nederlandse bioscopen dit jaar, is een belangrijke stap in die expansiestrategie. Sinds 2008 staat Eddy Duquenne aan het roer samen met Joost Bert. Sindsdienwerkt die tandem aan een ‘zelflerende’ organisatie, rond een driepijlerstrategie met als doel de beste marketeer worden, de beste cinema-operator en de beste vastgoedmanager. Hierdoor stegen omzet, winst en rendement op tewerkgesteld kapitaal (ROCE) van de groep aanzienlijk. Ook de kapitaaloptimalisatie, in uitvoering sinds 2011, zorgt voor een verdere verbetering van de aandeelhouderswaarde. Sinds 2008 is de beurskoers meer dan verdrievoudigd.

ONTEX

Groeipotentieel

Het Belgische Ontex is uitgegroeid tot een internationale producent van eigen en distributiemerken van hygiënische producten in heel Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Australië. In West-Europa verkoopt Ontex hoofdzakelijk aan detailhandelsbedrijven en helpt het zo eigen merken te vestigen of te versterken. In de rest van de wereld ontwikkelt het bedrijf de laatste jaren vooral zijn eigen merken. Devoorbije tien jaar is de groepsomzet ruim verdubbeld tot bijna 1,5 miljard euro in 2013. De samengestelde jaarlijkse groei bedroeg over die periode 7,2 procent waarvan 4,7 procent organische groei. In België stelt Ontex 1.083 mensen tewerk,wereldwijd ruim 5.300. En daar stopt het nog lang niet. Dankzij zijn omvang, langlopende klantenrelaties en gevarieerde klantenbestand, excellentie in productie en focus opkwaliteit en innovatie heeft Ontex een belangrijk concurrentieel voordeel en groeipotentieel. Als wereldwijde partner in persoonlijke hygiëne biedt het hoogwaardige, innovatieve hygiëneoplossingen voor alle generaties om het leven van mensen over de hele wereld te verbeteren, zorg te dragen voor zijn medewerkers en het milieu, en waarde te creëren voor zowel klanten als aandeelhouders.

VAN DE VELDE

Duurzame en gefundeerde groei

De basiswaarden van Van de Velde zitten in het woord ‘GROEI’: Gedrevenheid, Respect, Ondernemerschap, Efficiëntie en Internationalisatie. Het bedrijf stelt ongeveer 1.450 mensen tewerk, levert aan 5.000 lingeriewinkels in 40 landen en 3 miljoen vrouwen kopen jaarlijks een bh of bikini van hun merken. Van de Velde is een zeer gezonde beursgenoteerde onderneming met een stabiele familiale meerderheidsaandeelhouder. Luxelingerie is het basisvak, maar ondertussen is het bedrijf ook actief in badmode en de uitbating van lingeriewinkels, dat laatste ondertussen al in zes landen.Deonderneming denkt alleen in termen van kwaliteit en service. Van de Velde kan en wil niet anders. De groepsomzet bedraagt 182 miljoen euro, waarvan iets meer dan 80 procent in het buitenland. Die omzet is de laatste 10 jaar met ongeveer 7 procent per jaar gegroeid. Van de Velde zet strategisch in op Europa, Noord-Amerika en sinds kort Azië. De groep is niet bang van risico, maar groei moet gefundeerd en duurzaam zijn. Ze is een Belgische spin in een internationaal spinnenweb: knowhow en de kern van de toegevoegde waarde zijn Belgisch, maar het netwerk van leveranciers, productieateliers en klanten is zeer internationaal.

VYNCKE NV

Ondernemende bedrijfscultuur

Vyncke was al actief lang voor ‘globalwarming’ en ‘Kyoto’ begrippen werden.Het bedrijf bouwt voort op het robuuste businessmodel waar afval- en energie-uitdagingen decentraal worden opgelost. Het businessconcept hangt niet af van politieke beslissingen of subsidies. Vyncke ontwerpt en bouwt industriële energie-installaties die biomassa procesafvalstromen omzetten in groene procesenergie voor de houtverwerkende en de voedingsindustrie. Het is een familiebedrijf opgericht in 1912 door Louis Vyncke, de overgrootvader van de huidige generatie ondernemers. De onderneming uit Harelbeke heeft vestigingen in Brazilië, de Verenigde Staten, Canada, Duitsland, Tsjechië, India, China, Thailand, Maleisië en Singapore. Met 310 Vynckeneers bouwen ze ongeveer 40 projecten per jaar en zetten ze in 2013 67 miljoen euro om. 95 procent van die omzet wordt buiten België gerealiseerd, 70 procent buiten Europa. Vyncke realiseert een jaarlijkse groei van 8 procent. De troeven van Vyncke? Een tijdshorizon op lange termijn, een ondernemende en warme bedrijfscultuur waarin medewerkers en klanten zich goed voelen en een wendbaarheid die continue transformatie tot zijn eerste natuur maakt.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.