Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

XPLUS Consulting zoekt groei in Europa

Wim Vochten, CEO XPLUS Consulting: 'Het vinden van de juiste interne structuur is een van de uitdagingen voor een scale-up zoals de onze.' ©Studio Dann

Bij de start in 2010 richtte XPLUS Consulting zich vooral tot de grote banken. Vandaag is het adviesbureau actief in zowat alle informatie-intensieve sectoren. ‘We groeien jaarlijks gemiddeld 40 à 50 procent’, zegt oprichter en CEO Wim Vochten.

Wat zijn de voornaamste redenen van uw groei?

‘XPLUS is geen typisch consultancybureau dat álles doet, maar is een nichebedrijf dat zich focust op bedrijfs- en ICT-architectuur, digitale transformatie en veranderingsmanagement. We hebben een vlakke structuur en streven naar een transparante, pragmatische en lean aanpak, zowel intern als bij onze klanten. We investeren sterk in langetermijnrelaties: bedrijven die in de beginjaren bij ons kwamen, zijn vandaag nog steeds klant.’

Focus en structuur. Dat zijn de grote uitdagingen voor onze scale-up.
Wim Vochten
CEO XPLUS Consulting

Welke rol spelen de consultants in dit groeiverhaal?

‘We geloven in de kracht van onze community. XPLUS telt ruim honderd consultants. Het zijn voornamelijk hoog gekwalificeerde seniorprofielen. Levenslang leren is een fundamenteel onderdeel van onze bedrijfsfilosofie. Dat leidde tot de XPLUS Academy. Daar scholen onze consultants zich voortdurend bij en delen ze hun ervaringen en best practices. Ook onze klanten kunnen er terecht voor assessments, trainingen en coaching.’

Wat is het grootste struikelblok voor een snelgroeiend bedrijf?

‘De focus vasthouden is een groot aandachtspunt. Een andere uitdaging voor een scale-up als XPLUS is het vinden van de juiste interne structuur. Je wil het persoonlijk contact met klanten en consultants blijven garanderen, maar je wil ook een schaalbaar model creëren dat in andere landen toepasbaar is. Het evenwicht behouden tussen die twee pijlers is essentieel.’

Hoe ziet u XPLUS verder evolueren?

‘We hebben een partnermodel opgezet met enkele andere gespecialiseerde bedrijven. Het is onze ambitie om verder te groeien binnen dit ecosysteem waarin we samen met deze partners grote projecten kunnen realiseren. Intern hebben we competentiecentra uitgebouwd. Die focussen elk op een specifieke service. Eigenlijk zijn dat mini-ondernemingen binnen XPLUS. Die aanpak zorgt ervoor dat we ons makkelijk kunnen aanpassen aan veranderende marktomstandigheden.’

Over XPLUS Consulting

- Activiteit: bedrijfs- en ICT-architectuur, digitale transformatie en veranderingsmanagement
- Omzet: 16,8 miljoen euro (2018)
- Aantal medewerkers: 102

Wat mogen we van XPLUS Consulting verwachten in 2030?

‘We zijn vandaag actief in België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland maar ons bedrijfsmodel is perfect te kopiëren naar andere landen. De komende jaren willen we onze community verder uitbouwen. Zo kunnen we klanten in heel Europa helpen bij hun verdere digitalisering, de verhoging van hun efficiëntie, de reductie van hun kosten en de realisatie van hun strategische doelstellingen. Belangrijk hierbij is dat onze waarden overal dezelfde blijven en dat we erover waken dat iedereen die op de juiste manier uitdraagt.’

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.