Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

AI zonder angst: AI-training helpt bedrijven op weg

Jouri Goos, Business Line Manager consulting van Inetum België en Hans Borghgraef, Solution Manager Digital Consulting van Inetum België

AI is een hot topic in de bedrijfswereld. Organisaties willen er graag mee aan de slag, maar hebben er tegelijk wat angst voor. Om de potentiële kracht van de nieuwe technologie duidelijk te maken, ontwikkelde Inetum België het trainingsprogramma Do you speak AI?.

De toepassingen van AI zijn in een stroomversnelling geraakt. ‘Iedereen spreekt erover. Toch zijn er heel wat bedrijven die zich afvragen wat AI precies inhoudt en hoe het ingeschakeld kan worden om efficiënter te werken en klanten beter te bedienen. Dat was voor ons de trigger om het blended learning experience-programma Do you speak AI? te ontwikkelen’, vertelt Jouri Goos, Business Line Manager consulting van Inetum België. Dit bedrijf wil organisaties laten ontdekken wat de toegevoegde waarde van IT en technologie kan betekenen voor organisatorische oplossingen.

Onwetendheid wegnemen

Advertentie
Hans Borghgraef, Solution Manager Digital Consulting van Inetum België

‘De training start met een bewustmaking van waar AI exact voor staat. Zo’n introductie is geen overbodige luxe’, weet Hans Borghgraef, Solution Manager Digital Consulting van Inetum België. ‘Onderzoek toont aan dat 70 procent van de technologische projecten die impulsief gestart zijn geen voet aan de grond krijgt. Vaak stranden ze al halverwege het denkproces door gebrekkige ondersteuning vanuit het management en weerstand van de eigen medewerkers..’

Werknemers ontdekken dat ze onbewust al met AI geconfronteerd zijn.

Hans Borghgraef
Solution Manager Digital Consulting van Inetum België

Om die reden belicht Do you speak AI? bewust het menselijke aspect van de technologie. ‘Het komt erop aan dat je de mensen meekrijgt’, benadrukt Hans Borghgraef. ‘Zoals met alle trends werd aanvankelijk enthousiast gereageerd op AI, maar stilaan borrelt er ook angst op. Werknemers vrezen voor hun job. Met ons programma willen we de onwetendheid wegnemen, de kracht van de technologische oplossingen tonen en de aanvaarding van AI stimuleren.’

 Leerprogramma op eigen tempo

Inetum België biedt het leerprogramma op twee niveaus aan: discovery (beginners) en advanced (gevorderden). Zeker in het eerste niveau krijgen de deelnemers tijdens de masterclass alle ruimte om vragen te stellen en hun bezorgdheden te uiten. ‘Werknemers ontdekken dan dat ze onbewust al met AI geconfronteerd zijn. Denk aan de Viva Insights-toepassing van Outlook die bijvoorbeeld voorstelt om focustijd in de agenda in te plannen. Zodra ze dat beseffen, weten ze dat AI niets is om veel angst voor te hebben’, stelt Hans Borghgraef.

Hoe meer inzicht medewerkers over AI verwerven, hoe spontaner ze reflecteren over hoe de technologie inzetbaar is in hun organisatie.

Jouri Goos
Business Line Manager Consulting van Inetum België
Jouri Goos, Business Line Manager consulting van Inetum België

Het leren verloopt speels, op ieders tempo, ongeacht de functie of technische achtergrond. ‘Mensen haken af als je té technische taal gebruikt’, weet Hans Borghgraef. ‘Het is een uitdaging om de concepten in klare taal te vertalen. Om te meten of iedereen nog mee is, zorgen we voor feedbackmomenten en zelfs een quiz.’

Eigentijdse ideeënbox

Eens de deelnemers ingewijd zijn in de geheimen van AI, komen ze in de juiste mindset om samen aan reële situaties te werken. ‘Klanten kennen hun business beter dan wie dan ook. Hoe meer inzicht ze over AI verwerven, hoe spontaner ze reflecteren over hoe de technologie inzetbaar is in hun organisatie’, zegt Jouri Goos. ‘In de laatste workshop lijsten de deelnemers hun usecases op. Zo krijgt de klant een roadmap voor de verdere uitwerking van AI-oplossingen.’

Hans Borghgraef beschouwt Do you speak AI? als een zichzelf vullende ideeënbox. ‘In plaats van briefjes te deponeren in een ideeënbus, komt via deze aanpak co-creatie op gang. Zo krijgen de usecases een bredere input. Het vormgeven van de ideeën zal daardoor gerichter verlopen.’

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.