Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De digitale transformatie bij ondernemingen moet in een "flow" blijven'

Johnny Smets, Inetum-Realdolmen

Met de juiste digitale visie kunnen bedrijven hun processen optimaliseren, strategische inzichten krijgen en op diverse manieren meerwaarde creëren voor hun organisatie, medewerkers en klanten. ‘Een standaardoplossing bestaat niet: dit is maatwerk’, zegt Johnny Smets van Inetum-Realdolmen.

Een digitale transformatie mag geen tijdelijk project zijn, maar moet onlosmakelijk deel uitmaken van de algemene strategie van een onderneming. Dàt is de rotsvaste overtuiging van Inetum-Realdolmen, die als een van de grootste ICT-integrators op de Belgische markt klanten ontzorgt op vlak van business- en IT-functionaliteiten, datacenters, werkplekken, netwerken en security. Het bedrijf maakt vandaag deel uit van een internationale groep met 27.000 medewerkers in 26 landen.

‘Organisaties moeten continu in beweging blijven, want de markten waarin ze actief zijn staan evenmin stil’, weet General Manager Johnny Smets.

Dynamische transformatie

‘Zo creëer je een onderneming die klaar is voor veranderingen, en daar optimaal kan op inspelen.’ Bedrijven die beseffen dat het zakenleven volgend jaar misschien helemaal anders kan zijn, kunnen zich daarop voorbereiden. Dat kunnen ze onder meer door hun processen wendbaar en schaalbaar te maken, door trends en data te analyseren én zelfs te voorspellen.

‘Tegen eind 2023 willen we graag uitgroeien naar een onderneming van 500 miljoen euro omzet’
Johnny Smets
General Manager België bij Inetum-Realdolmen

‘Dat kun je alleen maar bekomen door te starten met een digitale transformatie: liever vandaag dan morgen’, zegt Johnny Smets. Bedrijven kunnen dat uiteraard niet alleen. Ze hebben daar een gespecialiseerde strategische partner bij nodig. Die luistert in de eerste plaats naar de noden, wensen en doelen van het bedrijf, en waakt ook over de actuele en toekomstige processen en IT-structuren van de organisatie.

Positive digital flow

‘Onze unieke Positive digital flow-aanpak creëert een continu proces met elementen die bestendigd, veranderd, verbeterd of uitgebreid kunnen worden’, verduidelijkt Johnny Smets. ‘We focussen niet alleen op technologie en innovatie, maar bekijken alles vanuit een businessperspectief.’

Met de 4x4 accelerator-methodologie behoudt Inetum-Realdolmen het evenwicht binnen dit proces, met hulp op vier niveaus. Van het leveren van losse bouwstenen (ontzorging), over kostenoptimalisatie, trainingen, procesaanpassingen en pure technologische updates (optimalisaties), naar inspiratiesessies, workshops en proof-of-concept-oefeningen (inspiratie), tot de uitrol van een compleet project (integratie). ‘Onze medewerkers en klanten zitten bij elke stap samen’, vertelt Johnny Smets.

‘Zo creëren we een allesomvattend digitaal denkproces: dit is een continue dialoog.’

Internationale slagkracht

De ruggensteun van de internationale Inetum-groep opent de toegang tot een karrenvracht nieuwe technologieën en diensten. Daar horen ook zaken bij waar Realdolmen voorheen niet voor gekend was. ‘Zo bieden we vandaag alles aan wat te maken heeft met SAP en Salesforce’, vertelt Johnny Smets.

‘We hebben een netwerk met eigen innovatiecentra, die bevinden zich onder meer in Gent, Lissabon, Madrid, Parijs en Casablanca. We bieden onze klanten ook uitgebreid toegang tot internationale digitale consultancydiensten, en we kunnen ook hele lijvige projecten en outsourcingdossiers aan.’

Verdere groei, met extra focus op Wallonië

Vandaag begeleidt Inetum-Realdolmen meer dan 800 middelgrote tot grote organisaties actief bij hun digitale transformatie. De komende jaren wil het bedrijf nog fors marktaandeel winnen: in Vlaanderen en Brussel, maar zeker ook in Wallonië, waar het vandaag al meer dan 200 medewerkers heeft. ‘Tegen eind 2023 willen we graag uitgroeien naar een onderneming van 500 miljoen euro’, besluit Johnny Smets.

‘We willen die ambitie waarmaken door te focussen op grotere en strategischere projecten. En uiteraard door de digitale transformatie bij al onze klanten top of mind te houden. Klaarstaan voor elke verandering is daarbij essentieel, want digitaal transformeren is een dynamische flow, een Positive digital flow’, besluit Smets.

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.