Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Van young potential tot CEO, dat is realiteit bij ons’

De oorlog om talent woedt heviger dan ooit, en dan vooral in de IT-sector. Daar werken nu zeker elf procent méér mensen dan in 2018. Hoe trek je nog de beste mensen aan? ‘Wij maken het verschil dankzij onze focus op menselijkheid, op talentontwikkeling en carrièremogelijkheden’, klinkt het bij Inetum-Realdolmen.

Inetum-Realdolmen is een van de grootste ICT-integrators op de Belgische markt. Het begeleidt en ontzorgt bedrijven op het vlak van digitale transformatie, automatisatie van bedrijfsprocessen, tot infrastructuurdiensten en -producten voor datacenters, netwerken en alles wat daarbij komt kijken. Meer dan 1.600 medewerkers die vast in dienst zijn en 500 freelancers, werken vandaag voor de Belgische organisatie, die sinds enkele jaren deel uitmaakt van de grote internationale Inetum-groep met 27.000 medewerkers in 26 landen. ‘Corona heeft de digitale ambities bij bedrijven versneld en verhoogd’, zegt HR Directeur Ann De Ryck. ‘Daardoor zijn vandaag zowat alle profielen bij ons een knelpuntberoep, inclusief de backoffice en ondersteunende functies.’

Young academics

Het grootste tekort op de IT-arbeidsmarkt situeert zich bij specialisten als data-analisten, cloud consultants, systeemingenieurs en experts in cybersecurity. ‘Toch slagen we er nog altijd in om die talenten te bereiken en een boeiend carrièrepad aan te bieden’, vertelt Wesley Moreels, Manager HR Business Partners & Development bij Inetum-Realdolmen.

Op lange termijn win je die ‘war for talent’ niet door als werkgever mee te gaan in een opbod van exuberante loonvoorwaarden en extralegale voordelen.
Ann De Ryck
HR Directeur bij Inetum-Realdolmen

Ann De Ryck ©Jim Bella

‘We werken bijvoorbeeld intensief samen met hogescholen en universiteiten.’ Elk jaar werft de organisatie een tachtigtal young acADDemICTs aan met een passie voor ICT. Zij doorlopen vervolgens een uniek opleidingstraject voor pas afgestudeerden. Kort daarna kunnen ze zelfstandig aan de slag gaan bij klanten.

Jobfierheid

Nieuwe mensen aantrekken, is één ding. Hen aan boord houden, is een volgende uitdaging. Inetum-Realdolmen hanteert daarbij een strategie die perfect aansluit bij de bedrijfscultuur: mensen staan centraal. ‘Op lange termijn win je die ‘war for talent’ niet door als werkgever mee te gaan in een opbod van exuberante loonvoorwaarden en extralegale voordelen’, meent Ann De Ryck.

‘Uiteraard bieden wij een competitief en aantrekkelijk loonpakket. Maar wij maken vooral het verschil met een gevarieerde jobinhoud en gepersonaliseerde opleidings- en doorgroeimogelijkheden.’

Onze CEO is het levende bewijs dat alles mogelijk is dankzij onze sterke focus op persoonlijke ontwikkelingskansen en doorgroeimogelijkheden.
Wesley Moreels
Manager HR Business Partners & Development bij Inetum-Realdolmen

Zo krijgen medewerkers de toegang tot projecten in de sectoren op maat van hun interesses en ambities. En ze krijgen een gezonde dosis autonomie en verantwoordelijkheid. ‘Het vertrouwen dat we schenken aan onze mensen vertaalt zich in engagement en jobfierheid’, zegt Wesley Moreels.

‘Onze medewerkers voelen zich geruggensteund door een werkgever die menselijkheid belangrijk vindt. Dat is meetbaar: onze retentiecijfers zijn hoger dan het sectorgemiddelde.’

Mond-tot-mondreclame

Ook bij de permanente opleidingen en de ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden houdt Inetum-Realdolmen rekening met individuele noden en interesses. Dat gebeurt onder andere via inspiratiesessies, communities om intern te netwerken en kennis te delen, webinars, certificatietrainingen en digitale leerplatformen.

Ann De Ryck: ‘Onze mensen kunnen zich volgens hun eigen behoeftes continu bijscholen en doorgroeien naar nieuwe technologieën, andere functies en zelfs managementfuncties.’

De medewerkers zitten bij het bedrijf dus mee aan het stuur van hun ontwikkeling en carrière. Dat zijn geen loze woorden. ‘Onze CEO is destijds in het bedrijf gestart als young acADDemICT’, vertelt Wesley Moreels. ‘Hij is het levende bewijs dat alles mogelijk is dankzij onze sterke focus op persoonlijke ontwikkelingskansen en doorgroeimogelijkheden.’

Dankzij al deze inspanningen slaagt Inetum-Realdolmen erin om jaarlijks gemiddeld 300 nieuwe werknemers aan te trekken. Dertig tot veertig procent van die rekruteringen gebeurt via mond-tot-mondreclame. In 2022 wil de organisatie nog eens 500 mensen extra aanwerven.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.