Open innovation, een eigen start-up accelerator: de BESIX-groep houdt zichzelf alert als pionier in een snel veranderende bouwsector. Zo draait de engineeringafdeling van de groep op de waardevolle mix van technische kennis en een sterke interesse voor digitale tools. ‘De ontwikkelingen van vandaag zijn de opportuniteiten van morgen.’
BESIX investeert sinds zijn oprichting in 1909 in ideeën en innovatie. In België is de groep de enige multidisciplinaire onderneming met een Engineeringafdeling. ‘Wij stellen bijna 200 ingenieurs en STEM-profielen (Science, Technology, Engineering & Mathematics) tewerk’, zegt Jan Van Steirteghem, directeur van de afdeling. ‘Dat levert een meerwaarde voor onze klanten, die verder gaat dan het bouwen op zich.’
‘Onze grote kracht is onze flexibiliteit.’
BESIX heeft niet alleen een grote technische expertise, maar is ook een expert in management en projectbeheer. Het bedrijf slaagt erin op het juiste ogenblik de juiste vragen te stellen en de juiste antwoorden te geven. ‘Onze grote kracht is onze flexibiliteit’, vervolgt Loïc Van Durmen, projectmanager Design van de afdeling. ‘Wanneer bepaalde dingen tijdens de bouwwerken veranderen, pikken we daar snel op in met realistische en concrete oplossingen.’
Dankzij technologie
Een van die oplossingen is de BIM-technologie (Building Information Management). Voor BESIX is BIM de hoeksteen die de fysieke en digitale aspecten van de bouwwereld met elkaar verbindt. Als eerste in België en tweede in Europa haalde het bedrijf het BIM-certificaat niveau 2. Die certificering omvat een geheel van methodes en technologie die de ontwerp-, uitvoerings- en beheerfase van een bouwproject optimaliseren. ‘We gebruiken al tien jaar de nieuwe mogelijkheden die BIM ons in de sector biedt’, benadrukt Jan Van Steirteghem.
‘Onze filosofie? Zoveel mogelijk kennis ontwikkelen, nieuwe ideeën stimuleren en daarin investeren.’
Een van de projecten waar BESIX op basis van het BIM-model werkt, is de Mohammed VI Tower in Rabat in Marokko (zie kader). Er werken tussen de 60 en 100 mensen, en het eindresultaat moet het hoogste gebouw van het land worden. Sophie Sibeni is de ingenieur-architect die in staat voor de coördinatie. ‘Wij kregen van de klant een conceptuele maquette. Elk studiebureau waaronder dat van BESIX (architectuur, structuur en speciale techniek, gevels) hielp mee om het model in 3D te hertekenen. Dankzij wekelijkse meetings kunnen we nieuwe vragen van de klant snel verwerken en problemen snel oplossen. Zo winnen we tijd én geld. Want problemen oplossen tijdens de ontwikkeling van een project kost een stuk minder dan wanneer dat op de werf zelf moet gebeuren.’
Veelzijdiger
Het kost tijd om die graad van expertise te bereiken. En een bedrijf moet daarvoor investeren in goede menselijke vaardigheden én in tools. ‘Zoveel mogelijk kennis ontwikkelen, nieuwe ideeën stimuleren en daarin investeren: dat is al ruim 40 jaar de basis van onze strategie’, zegt Jan Van Steirteghem. ‘De bedrijfsresultaten kunnen schommelen, maar de filosofie is altijd dezelfde gebleven. Onze afdeling is daar slechts een klein voorbeeld van. En als individu is het fantastisch om daar deel van uit te maken.’
‘Problemen oplossen tijdens de ontwikkeling van een project kost een stuk minder, dan wanneer dat op de werf moet gebeuren. Het BIM-model maakt die tijdswinst en geldbesparing mogelijk.’
Er is een nieuwe generatie ingenieurs op komst, die veelzijdiger is dan 20 jaar geleden, merkt Jan Van Steirteghem tevreden op. ‘Voor toekomstige ingenieurs volstaat het niet meer om overal ter wereld aan mooie projecten te werken. Zij willen weten hoe de groep bijdraagt aan de maatschappij. Klimaat en digitalisering zijn twee thema’s die hen na aan het hart liggen – en dat is voor ons een erg verleidelijke invalshoek.’
Daarom lanceerde BESIX ‘Unleash’, een programma gericht op open innovation. Het bedrijf verzamelt ideeën van het personeel en zal de meest beloftevolle projecten uitvoeren. Verder gaat een start-up accelerator overal ter wereld op zoek naar volgroeide Contech- (construction technology) en Proptech- (property technology) projecten. ‘Dat is ongelooflijk verrijkend’, besluit Jan Van Steirteghem. ‘Zo ontdekken we kmo’s met fantastische ideeën die we anders nooit hadden ontmoet. Of we nu aan een project in België, het Midden-Oosten of Australië werken, die synergie speelt in een digitale wereld een steeds grotere rol. De ontwikkelingen van vandaag zijn de opportuniteiten van morgen.’
Dynamische architectuur
Oxygen – Oudergem, Brussels
Hoofdstedelijk Gewest
Dit complex in het hart van Oudergem is een mix van 89 luxeappartementen, een commerciële benedenverdieping van 1.000 m², een kantoorruimte en 100 parkeerplaatsen. Het nieuwe complex heeft een dynamische architectuur en voldoet aan de passiefnorm EPB-2015: drievoudig zonwerend hoogrendementsglas en zonnepanelen op het dak leveren energie aan de gemeenschappelijke delen.
Eerste energieneutrale tunnel ter wereld
De Groene
Boog – Rotterdam, Nederland
De A16, de autosnelweg die de toegang tot de Rotterdamse regio moet verbeteren, zal de eerste energieneutrale tunnel ter wereld bevatten. Een netwerk van gelijkstroom staat in voor de energievoorziening van alle installaties. De energie wordt geproduceerd via zonnepanelen met ondergrondse opslag van de restwarmte, zodat die afhankelijk van de energienoden kan worden gebruikt. Geluidsschermen, geluiddempend asfalt en grondwallen beperken de geluidshinder. De weg opent voor verkeer in 2024.
55
verdiepingen
Mohammed
VI Tower– Rabat, Marokko
Met een hoogte van 250m zal de Mohammed VI Tower 50 km in het rond zichtbaar zijn. Verdeeld over 55 verdiepingen biedt deze hoogbouw plaats aan een luxehotel, kantoren, appartementen en een panoramisch terras op de hoogste verdieping. De structuur van het gebouw houdt rekening met factoren als wind en seismische activiteit, maar ook met de hoogste waterstand van de naburige rivier Bouregreg. De stabiliteit wordt verzekerd door een betonkern en door de stalen portieken van de gevel.
20 meter onder de zeespiegel
Haven van Duqm – Oman, Midden-Oosten
BESIX bouwt twee steigers met twee aanlegplaatsen en een kaaimuur van 1 kilometer in de haven van Duqm. Dankzij een ‘droge’ bouwzone afgebakend met grote dijken van zand dat uit de zee gebaggerd werd, kon een werkzone op vaste grond gecreëerd worden op 20 meter onder de zeespiegel. Het project kadert in een grootschalige ontwikkeling van de site. Die zal reuzecontainerschepen ontvangen en afhandelen.
Samen bouwen aan de wereld van morgen? Ontdek onze carrièremogelijkheden op https://www.besix.com/nl/careers