Het snelgroeiende consultancybureau XPLUS creëert een community van ervaren consultants. ‘Veel juniors op een project zetten, die dan worden aangestuurd door een enkele senior: in dat model geloven we niet. Wij doen net het omgekeerde, want ervaring is de beste garantie op snelle resultaten.’
CEO Wim Vochten richtte in 2010 XPLUS Consulting op, een bedrijf gespecialiseerd in bedrijfsarchitectuur, digitale transformatie en veranderingsmanagement. Hij startte zijn carrière als universitair onderzoeker en rolde uiteindelijk de consultancywereld binnen. 15 jaar werkte hij als consultant en trainer voor grote ondernemingen zoals Belgacom, Dow Chemicals en Toyota. ‘Toen groeide het besef dat ik een eigen bedrijf wilde oprichten. Als freelance consultant werkte ik meestal alleen. Maar ik voelde dat het ook anders kon. Zo ontstond initieel het idee van een community van gelijkgestemde freelancers met een groot samenhorigheidsgevoel. Ik vergelijk het vaak met een dokterspraktijk, maar dan voor bedrijfsarchitectuur. En onze praktijk telt al bijna 100 consultants, zowel internen als freelancers.’
Bedrijfsarchitectuur is een van de speerpunten van die consultants. Het is een domein waarbij de hele onderneming onder de loep wordt genomen, met de bedoeling die te optimaliseren. De uiteindelijke bedoeling? Efficiëntie verhogen, kosten reduceren en strategische doelstellingen realiseren. Vochten: ‘We vertrekken vanuit een holistische visie die alle bedrijfsprocessen omvat. Van daaruit werken we een masterplan uit, dat de krijtlijnen uitzet voor de komende vijf jaar.’
‘Ik geloof sterk in de kracht van de omgekeerde piramide: vooral ervaren consultants inzetten, die ondersteund worden door één of twee juniors’
XPLUS beperkt zich niet tot het uittekenen van plannen, het helpt die ook mee te realiseren. Het bouwt zelf geen apps of het ontwikkelt geen software, daarvoor zijn er andere gespecialiseerde bedrijven. Maar op het organisatorische niveau zorgt het er wel voor dat een onderneming alle wapens in handen heeft om kosten te reduceren, marktaandeel te winnen of een digitale transformatie te ondergaan. ‘Zeker dat laatste is uitgegroeid tot een belangrijke uitdaging. Elk bedrijf moet bekijken hoe het omgaat met nieuwe technologie, zoals robotica of artificiële intelligentie. Een bedrijf moet niet noodzakelijk een technologische frontrunner zijn. Het moet wel een plan hebben dat uittekent waar het binnen drie jaar wil staan met die nieuwe technologie’, zegt Vochten.
Omgekeerde piramide
Om de strategische plannen uit te tekenen en te realiseren gaat XPLUS anders tewerk dan de meeste consultants. Vochten: ‘We boeken graag snel resultaten bij onze klanten. Daarom geloof ik sterk in de kracht van de omgekeerde piramide. Wij parkeren geen bus vol met junior consultants voor de deur, die dan worden aangestuurd door één of twee senior consultants. Bij XPLUS zetten we vooral ervaren consultants in, die worden ondersteund door één of twee junior consultants. Want alleen met de kennis en ervaring van senior consultants lever je snel meerwaarde.’
Slechts 15 procent van de consultants bij XPLUS heeft een juniorprofiel, met 5 à 8 jaar ervaring op de teller. De rest zijn seniorprofielen of zelfs super seniors. Vochten: ‘De voorbije jaar hebben we ook enkele gewezen topmanagers van boven de 60 jaar aangenomen. Hun gigantische ervaring is een grote meerwaarde.’
‘Niet elk bedrijf moet noodzakelijk een technologische frontrunner zijn. Elk bedrijf moet wel een plan hebben.’
Door die sterke focus op ervaren consultants voelt XPLUS bijna dagelijks dat er een hevige war for talent woedt. Vochten: ‘De profielen die wij zoeken zijn ook heel in trek bij headhunters. Dat dwingt ons om toch ergens het verschil te maken en aantrekkelijk te zijn voor ervaren mensen die probleemloos elders aan de slag kunnen.’
In dat opzicht is het wendbare bedrijfsmodel van XPLUS een troef. De dienstverlener ontstond als een samenwerkingsverband tussen freelancers met heel veel ruimte voor collegialiteit en onderlinge coaching. Vochten: ‘Intussen hebben we natuurlijk ook bedienden in dienst. Maar het community-gevoel is nooit verdwenen. En dat trekt veel consultants aan. We merken dat steeds meer senior consultants er nood aan hebben om in een omgeving te werken waar ze samenwerken en worden uitgedaagd door mensen van hun eigen niveau.’
De academie
XPLUS maakt ook het verschil met een sterke focus op opleiding. Levenslang leren is een fundamenteel onderdeel van de bedrijfsfilosofie, wat uiteindelijk uitmondde in de XPLUS Academy. De consultants worden voortdurend bijgeschoold en maken ook deel uit van een community waarin best practices worden gedeeld.
‘We besteden daarbij veel aandacht aan de ontwikkeling van soft skills. Het volstaat niet om data te verzamelen en daar een uitstekende analyse van te maken. Een goede consultant kan van die gegevens ook een aantrekkelijk en helder verhaal maken. Alleen zo motiveer je mensen door een veranderingsproces of maak je een raad van bestuur warm voor een project.’
‘De profielen die wij zoeken zijn ook heel in trek bij headhunters. Dat dwingt ons om het verschil te maken’
De XPLUS Academy is er niet alleen voor de eigen medewerkers, maar levert ook diensten aan klanten. Zo worden er assessments georganiseerd. Vochten: ‘In een digitale transformatie is het cruciaal dat de juiste mensen op de juiste plek zitten en ook over de juiste vaardigheden beschikken. Daarom hebben we voor uiteenlopende cruciale functies diepgaande assessments uitgewerkt, die we zowel intern als extern gebruiken.’
Daarnaast organiseert XPLUS ook trainingen voor bedrijfsarchitecten. ‘Voor hen bestaan in ons land heel weinig opleidingen. En dus doen we het zelf en samen met onze klanten’, zegt Wim Vochten. Die trainingen gaan bijvoorbeeld over hoe een bedrijf kan worden geoptimaliseerd en over het scherp krijgen van de juiste informatie op strategisch niveau - cruciaal in de context van big data en artificiële intelligentie. Ook cybersecurity is een belangrijk opleidingsonderdeel.
En dan zijn er nog de coachingmogelijkheden. Die coachingsessies zijn heel belangrijk voor ondernemingen die door een veranderingstraject gaan, want vaak vergt het toch enige begeleiding om iedereen op een uniforme wijze te laten samenwerken en van de uitgewerkte architectuur een succes te maken. Uiteindelijk gaat het niet louter over processen, maar ook over mensen.’
Vochten ziet voor de komende jaren enkele grote uitdagingen. De eerste: de huidige focus behouden, wat niet altijd vanzelfsprekend is voor een onderneming die zo sterk groeit als XPLUS. Het bedrijf groeide de voorbije acht jaar uit tot een gemeenschap van bijna 100 consultants. ‘Nu komt het erop aan om alle neuzen in dezelfde richting te houden. Onze waarden blijven dezelfde en die moeten door iedereen dag in dag uit worden beleefd en uitgedragen.’
In een volgende fase komt ook een verdere internationalisering aan de orde. ‘We hebben een bedrijfsmiddel dat heel competitief is. Nu moeten we kijken hoe we ons concept ook in andere landen kunnen uitrollen. We zijn al actief in Nederland en Luxemburg. Maar ik zie zeker ook mogelijkheden in Scandinavische landen – zoals Noorwegen en Zweden – die een hoge maturiteit hebben op het vlak van veranderingsmanagement.'
Zin om bedrijven te helpen bij hun digitale transformatie? Meer info op xplus.consuling/join-us