Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De nieuwe digitale ambities van Bridgestone Aircraft Tire

Bridgestone Aircraft Tire EMEA fabriek in Bergen.

Bridgestone is de wereldwijde nummer één in de productie van banden en rubber voor diverse sectoren. Specifiek voor de commerciële luchtvaartsector, breidde Bridgestone Aviation Division vorig jaar zijn productaanbod uit met nieuwe en innovatieve digitale oplossingen. ‘We wilden onze klanten nog meer value bieden’, verduidelijkt Jean-Philippe Minet, COO bij Bridgestone Aircraft Tire EMEA. Het Belgische INNOCOM leidde hun veranderingstraject mee in goede banen.

Naast het ontwikkelen van vliegtuigbanden en mobiliteitsgerichte diensten wil Bridgestone Aircraft Tires met digitale oplossingen de luchtvaartindustrie veiliger, duurzamer en kostenefficiënter maken.

‘Om ons leiderschap op de markt te behouden, moesten we diversifiëren met slimme digitale oplossingen’, legt Jean-Philippe Minet uit, COO bij Bridgestone. Maar de uitrol van zo’n complete digitale transformatie vereist de nodige expertise. Die vonden we bij INNOCOM.’

Hands-on coaching

Jurgen Van De Sompel, Partner bij INNOCOM ©Frank Toussaint

Het Belgische strategieadviesbureau INNOCOM bracht in een workshop eerst de doelstellingen van Bridgestone Aircraft Tires in kaart. ‘Daarna bekeken we de IT-architectuur en het businessmodel’, zegt Jurgen Van De Sompel, Partner bij INNOCOM. ‘Via een stappenplan stippelden we met geleidelijke veranderingen de weg uit naar een doordachte digitale transformatie.’

‘De juiste inspiratie is onmisbaar bij de ontwikkeling van slimme digitale services en nieuwe inkomstenmodellen’
Jurgen Van De Sompel
Partner bij INNOCOM

Hands-on coaching was noodzakelijk. ‘We reikten kaders en technieken aan die het bedrijf doorheen zijn veranderingstraject kan inzetten’, preciseert Jurgen Van De Sompel. ‘Ook de juiste inspiratie is onmisbaar bij de ontwikkeling van slimme services, nieuwe inkomstenmodellen en het uitbouwen van een eigen digital solutions team.’

Nieuwe digitale portfolio

Jean-Philippe Minnet, COO bij Bridgestone Aircraft Tire EMEA

Een succesvol traject, zo blijkt, want Bridgestone biedt binnenkort een eerste digitale dienst aan, rond ‘asset tracking’: ‘Met onze oplossing verdwijnen een heleboel tussenstappen in de identificatie van onze producten. Het hele proces wordt papierloos en gebruiksvriendelijk. Het gevolg? Onze klanten winnen tijd en werken meer kostenefficiënt’, legt Jean-Philippe Minet uit. ‘We ontwikkelden de betaversie van onze oplossing samen met enkele klanten.'

‘Onze nieuwe businessunit werkt digitale oplossingen uit voor de luchtvaartsector’
Jean-Philippe Minet
COO bij Bridgestone Aircraft Tire EMEA

‘Het opzetten van dit innovatietraject en de samenwerking met INNOCOM is een uitstekende investering. Onze nieuwe businessunit komt de komende jaren gegarandeerd nog met talloze moderne innovaties op de proppen’, besluit Minet. En de bandenexpert is ambitieus: ‘We denken bijvoorbeeld aan IT-oplossingen rond predictief onderhoud zodat vliegtuigmaatschappijen hun onderhoudskosten kunnen verlagen. Of aan een veiligheidssysteem dat onbekende objecten op landingsbanen detecteert. Zo bouwen we een complete portfolio met digitale oplossingen voor de luchtvaartsector.’

Digitalisering helpt luchtvaart na coronatijden

De coronapandemie treft de luchtvaartindustrie extra hard. Digitale oplossingen zullen voor een aantal maatschappijen het verschil maken tussen winst of verlies, meent Jean-Philippe Minet, COO bij Bridgestone Aircraft Tire EMEA. ‘Ze zullen hun zakenmodellen kritisch onder de loep houden, en hun manier van werken veranderen. Digitale diensten, zoals die van ons, kunnen vliegmaatschappijen helpen hun kosten te beheersen, zonder daarbij in te boeten op veiligheid.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.