Door de grote export naar groeilanden is weefmachinebouwer Picanol zeer gevoelig voor wanbetalingen. ‘Geen enkel order wordt afgehandeld zonder dat het verzekerd is.’
‘Als ik mij niet vergis, waren wij meer dan 75 jaar geleden de eerste klant van wat toen nog de Nationale Delcrederedienst was’, zegt Luc Tack, CEO en hoofdaandeelhouder van de Ieperse weefmachinebouwer Picanol. ‘Dat we vandaag nog altijd klant zijn, geeft aan hoe tevreden wij zijn. Credendo Group is voor ons een onmisbare partner.’
Als een uitgesproken exportbedrijf – meer dan 90 procent van de productie gaat buiten Europa – is Picanol actief in een heel volatiele wereldeconomie, met extreme pieken en dalen en een belangrijke rol voor China. Maakt Tack zich zorgen over de groeivertraging in het meest bevolkte land ter wereld? ‘Absoluut niet. Wij laten ons niet leiden door de waan van de dag, maar denken op lange termijn. De groeiende middenklasse wereldwijd is een feit. Wie rijker wordt, wil meer kleding, gordijnstoffen, handdoeken, enzovoort. En technisch textiel zie je ook steeds meer in auto's, zoals in airbags. Dat doet de vraag naar onze machines alleen maar toenemen.’
Waarschuwingslampjes
Picanol doet vooral een beroep op Credendo Group voor kredietverzekeringen, maar maakt ook gebruik van het forfaiting-product. ‘Geen enkel order wordt afgehandeld zonder dat het eerst verzekerd is’, legt de ondernemer uit.
‘We wachten niet tot er waarschuwingslampjes opflikkeren om stil te staan bij de verzekeringsmogelijkheden.’ Dat impliceert ook dat Credendo Group al van bij het prille begin bij een project betrokken is. ‘Dat klopt’, zegt Tack. ‘Het heeft geen zin om aan een bestelling te beginnen werken als je grote twijfels hebt over de kredietwaardigheid van de klant. Dat is puur tijdverlies.’
We wachten niet tot er waarschuwingslampjes opflikkeren om stil te staan bij de verzekeringsmogelijkheden.
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat er pas onderweg vragen rijzen over de financiële gezondheid van de klant. ‘Wij zijn er bijvoorbeeld zeer alert voor als een klant ons plots om financiering vraagt, omdat hij die op zijn lokale markt niet meer kan krijgen’, illustreert de CEO van Picanol. ‘In dat geval leggen we ons oor te luisteren bij Credendo Group, dat daar altijd een goed beargumenteerde beslissing over kan maken.’
Komt het soms voor dat Picanol geen kredietverzekering kan krijgen voor de export naar een bepaald land? ‘Dat gebeurt’, geeft Tack toe. ‘In dat geval vragen we dat de klant op voorhand betaalt, of vragen we een door een Belgische bank bevestigde “letter of credit”.’
Professionalisme
Tack looft het professionalisme bij Credendo Group. ‘Wij hebben er altijd te maken met heel enthousiaste, ervaren mensen die het belang van hun job beseffen. ’Een relatie houdt niet zo lang stand als de partners niet gelukkig zijn met elkaar, maar zoals in elke relatie zijn er puntjes waar het toch nog beter kan. ‘Voor onze commerciële mensen lijkt het soms nogal lang te duren voordat we een beslissing krijgen over een kredietaanvraag’, geeft Tack aan. Toch kan hij er ook begrip voor opbrengen: ‘Credendo Group is vaak ook afhankelijk van de informatie van correspondenten of lokale overheden. Dat vraagt tijd.’
Door hun hulp bij de export van Belgische bedrijven naar het buitenland, helpt Credendo Group ook hier in eigen land jobs creëren, besluit Tack. ‘Ik kan het belang daarvan niet genoeg onderstrepen.’
Keynotes van topsprekers!
- Pascal Lamy, voormalig Directeur-Generaal van de Wereldhandelsorganisatie (WTO)
- Jonathan Holslag, professor aan de VUB en Azië-expert
- Aziz Mebarek, stichter-partner AfricInvest
Deze internationaal gerenommeerde sprekers delen hun visie op 'the new world of trade', de gevolgen voor de internationale handel en de impact daarvan op uw organisatie.
Lezers van De Tijd krijgen de unieke kans om deze conferentie bij te wonen. Stel u vandaag nog kandidaat. De geselecteerde lezers ontvangen een persoonlijke uitnodiging en bevestiging.