Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Dicht de lekken

©shutterstock

Revenue Leakage bestaat meestal uit een groot aantal op zich verwaarloosbare sommen. Die misgelopen inkomsten vallen individueel niet op, maar knabbelen samen een behoorlijk deel van de inkomsten. Hoe dicht u de lekken?

‘Revenue Leakage is meestal de optelsom van kleine fouten die door de mazen van de vele controles, geautomatiseerde ERP-systemen en audits glippen’, zegt Steve Vandersteen, director Revenue Leakage bij EY. De meest voor de hand liggende oorzaak is een menselijke fout, zoals een dubbele boeking van een inkomende factuur.

Vaak zit er ook een kink in de bedrijfsprocessen, wanneer bijvoorbeeld een leverancierskorting niet in het facturatieprogramma geïntegreerd wordt. ‘Al die kleine lekken maken al snel 1 tot 5 procent van de operationele kasstroom uit’, zegt Vandersteen. ‘Sommige ondernemingen nemen dat risico er gewoon bij, maar het kan ook anders.’

Jacht op omzetlekken

Om de omzetlekken op te sporen, te dichten, te recupereren en voorgoed te vermijden, werkt het team van Vandersteen in vier fases. ‘Eerst sporen we omzetlekken op door historische gegevens over facturen en commerciële relaties te vergelijken met wat in de boekhouding staat’, zegt operationeel manager Sylvie Borremans.

€ 400 miljoen
Door onzichtbare Revenue Leakage verliezen onze 500 grootste bedrijven samen makkelijk 400 miljoen euro per jaar.

‘Vervolgens identificeren we hoe het misgelopen is en brengen we de mankementen van het proces in kaart. We introduceren structurele oplossingen en vernieuwen processen om de verliezen voorgoed te vermijden.’ Dat kan gaan om een nieuw informaticasysteem dat alle departementen toegang geeft tot cruciale facturatiegegevens, of software die waarschuwt bij een mogelijke dubbele boeking. Medewerkers worden getraind om zelf de nodige controles uit te voeren. ‘We gaan uiteraard ook op jacht naar het weggelekte geld’, vertelt Borremans.

‘In driekwart van de gevallen wordt het gemiste bedrag vlot terugbetaald. Grote lekken vragen wat meer onderhandelingen. Dan kunnen we bijvoorbeeld een commerciële schikking uitwerken.’ Het Revenue Leakage proces wordt afgerond met een uitgebreid rapport, waarmee het management de meerwaarde van Revenue Leakage nauwkeurig kan meten. 

Transparantie cruciaal

Om alle lekken te vinden en te dichten, moeten bedrijf en processen volledig doorgelicht worden. Niet alleen de financiële afdeling, maar ook bijvoorbeeld de sales en de logistiek. De bron van het lek kan overal zitten. Misschien een simpele inputfout in de facturatiesoftware. Of onopgemerkte, speciale prijsafspraken die bleven zitten in de mailbox van een inkoper. Of het niet naleven van contractafspraken met een klant of leverancier. Volledige transparantie is een must.

‘Ervaring leert dat haast elk bedrijf met lekken kampt’, zegt Vandersteen. ‘Het loont absoluut de moeite om uw financiële huishouding grondig te laten doorlichten. Alleen zo bent u als ondernemer zeker dat u geen cent misloopt.’

Drie manieren van samenwerken
  • Out-sourced: voor de scan van één bedrijfsonderdeel. U betaalt alleen een percentage op de gevonden inkomsten.
  • Co-sourced: wilt u meer dan een onderdeel controleren, dan werken uw medewerkers samen met onze experts. Er wordt projectkosten aangerekend en een deel van de gevonden inkomsten.
  • In-sourced: onze experts werken ter plaatse onder uw aansturing. U betaalt een dagprijs, aangevuld met een vindersloon

 

Steve Vandersteen director Revenue Leakage T. 02 774 64 34 steve.vandersteen@be.ey.com

Sylvie Borremans operational manager Revenue Leakage T. 02 774 62 35 sylvie.borremans@be.ey.com

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.