Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Verkoop als beste oplossing

©Shutterstock

Bij een verkoop van de familiale onderneming hebt u veel tijd nodig en vooral veel deskundigheid: de vennootschap in orde brengen, de juiste koper zoeken en de prijs maximaliseren. Een professionele, multidisciplinaire begeleiding is daarbij onontbeerlijk. Het gaat er om dat de eigenaar zijn bedrijf en zijn personeel met een gerust gemoed kan achterlaten. Terwijl de verkoop van een familiebedrijf meestal in verband wordt gebracht met een gebrek aan opvolging, is het vaak ook gewoon de beste oplossing voor de aandeelhouders én voor het bedrijf:

• Ondernemen betekent meestal groeien en inspelen op marktomstandigheden. Maar ook ondernemers hebben hun grenzen en willen of durven vaak niet verder te groeien zodra ze zich niet meer comfortabel voelen. Soms is een volgende stap, bijvoorbeeld internationalisatie, net de stap te ver. Dat kan de hele vennootschap in gevaar brengen. Een verkoop brengt soelaas: onderneming en personeel komen bij een grotere groep terecht en kunnen onder nieuwe vleugels verder evolueren.

• De ondernemingswereld verandert razendsnel: wat vroeger een generatie duurde, kan nu in een decennium. Ook jongere ondernemers begeven zich tegenwoordig vaak al snel op de overnamemarkt. Ze bouwen een bedrijf en aarzelen niet om het weer te verkopen. De opbrengst wordt vaak meteen opnieuw geïnvesteerd in andere projecten.

• Een gezonde spreiding blijft de gulden regel bij beleggen. Toch zit bij ondernemers vaak méér dan 90 procent van hun vermogen in het eigen bedrijf verankerd. Vanaf een bepaalde leeftijd is het aan te raden om een deel van het persoonlijk vermogen te beveiligen. Door een volledige of gedeeltelijke verkoop wordt het risico beter gespreid.

• Een verkoop kan het management de gedroomde kans bieden om de vleugels uit te slaan via een managementbuy-out.

Afstemming

Bij een gespreid aandeelhouderschap in een familiebedrijf staan de aandeelhouders steeds vaker ter discussie. Zijn de belangen van iedere aandeelhouder nog wel afgestemd op de belangen van de onderneming? Stille aandeelhouders staan niet zelden onder druk om te verkopen aan actieve of nieuwe aandeelhouders, die wél een bijdrage kunnen betekenen. Private-equitypartners kunnen bijvoorbeeld de verdere groei financieel ondersteunen. Er bestaat een grote verscheidenheid aan dergelijke fondsen en ze zijn zeer actief, ook in het middensegment.

De gedeeltelijke of volledige verkoop van een familiebedrijf hoeft geen negatieve zaak te zijn, integendeel. Bij de juiste keuze kan het een oplossing betekenen en een reële toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf en zijn belanghebbenden. De economische omgeving is er gunstig voor: veel geld is op zoek naar rendement, en in België worden maar liefst drie transacties per dag gefinaliseerd.

Verkoop familiale onderneming


CONTACT:
Guy Goossens
Director EY M&A Advisory
T. +32 2 774 61 55
Email: guy.goossens@be.ey.com

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.