Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Hechte familie, sterk bedrijf

©Alsico

Chocoladefabrikant Libeert, maker van professionele kleding Alsico, modeketen Bel & Bo en producent van slaapoplossingen DesleeClama: vier uitmuntende familiebedrijven die een finaleplaats voor de Family Business Award of Excellence® in de wacht sleepten. Vier portretten van gedreven ondernemersfamilies.

DesleeClama

 

1/ Wat is de missie van uw bedrijf?

Het is onze missie om slaapoplossingen te inspireren, en daarmee klanten te helpen om hun competitief voordeel te verbeteren. We doen dat door te focussen op de klant, te streven naar excellentie en samen met onze klanten te groeien. We vertrekken vanuit een aantal ethische principes: eerlijkheid, vertrouwen, wederzijds respect en transparantie.

2/ Wat onderscheidt u als familiale ondernemer van niet-familiale ondernemers?

Onze reputatie is in verschillende generaties opgebouwd, en we hebben tonnen ervaring in onze onderneming. Aangevuld met extern aangetrokken managers en een raad van bestuur met onafhankelijke bestuurders biedt dat een goede mix. Het resultaat? Een besluitvaardig en dynamisch familiebedrijf.

3/ Wat maakt uw familiebedrijf uniek?

0 jaar geleden waren wij voor velen een ten dode opgeschreven Belgisch textielbedrijf. Dankzij onze kracht en onze familiale samenhang hebben we begin 2000 een aantal moeilijke beslissingen genomen. We hebben onszelf opnieuw uitgevonden door met succes een sterk internationalisatieparcours te rijden. Daar zijn we bijzonder trots op.

4/ Hoe ziet uw familiegeschiedenis eruit?

Begin vorige eeuw had de familie Deslee een tiental weefgetouwen, niet weinig voor die tijd. Maurice Deslee stichtte de onderneming in 1928. In 1968 namen zijn zonen over. Sinds dat ogenblik werkten vijf zonen als zaakvoerder van het bedrijf; twee dochters, twaalf kleinkinderen en twee aangetrouwden als werknemer. In 1990 ten slotte startte Jos Deslee in het bedrijf, sinds 2002 co-CEO met Hans Dewaele, die jarenlang ervaring opdeed in twee grote ondernemingen

5/ Staat u open voor externen in uw raad van bestuur en in uw kapitaal?

We hebben altijd al de kaart getrokken van openheid. We hebben net bekend gemaakt dat we worden overgenomen door Bekaert Textiles. De inkt van de overeenkomst is nog niet droog. We hebben alle aandelen verkocht, het familiebedrijf gaat dus over in slagvaardige grotere groep. Een duidelijker voorbeeld van openheid is moeilijk denkbaar. Belangrijk voor dit proces was dat zo'n situatie voorzien was in het familiecharter en dat alle afgesproken processen werden gerespecteerd. Dat heeft geleid tot deze goed onderbouwde beslissing in het belang van de familie, de werknemers en het industriële project zelf.

We waren goed voorbereid op een overname door middel van ons familiecharter.
Jos Deslee, DesleeClama

Bel & Bo

©Bel&Bo

1/ Wat is de missie van uw bedrijf?

We willen duurzaam en ethisch verantwoord groeien in retail. Daarbij willen we de beste zijn in de verhouding prijs-mode-kwaliteit. Onze kledingketen staat voor een complete collectie kledij en accessoires, voor de volledige familie.

2/ Wat onderscheidt u als familiale ondernemer van niet-familiale ondernemers?

Als familiale ondernemers focussen we op de lange termijn, op duurzame groei, en niet alleen op financiële resultaten op korte termijn. Kijk maar naar Brantano: enkele jaren na de verkoop door de eigenaarsfamilie leek het einde nabij. We besturen het bedrijf met passie voor mode en met respect voor onze medewerkers.

3/ Wat maakt uw familiebedrijf uniek?

We zijn een zeer dynamische familie. Ik denk dat dat ons uniek maakt. We hebben een cultuur van heel snelle en flexibele besluitvorming. In een snel evoluerende retailomgeving is dat een reële troef.

4/ Hoe ziet uw familiegeschiedenis eruit?

Ik ben tweede generatie, maar ik heb het zakenmodel volledig omgegooid. Eerst waren we een productiebedrijf, daarna een discounter in textielgoederen en nu zijn we een fashionretailer geworden. Intussen is de derde generatie ook al aan de slag, en is er een familieraad geïnstalleerd.

5/ Staat u open voor externen in uw raad van bestuur en in uw kapitaal?

In onze raad van bestuur zitten geen externe bestuurders. We hebben wel een raad van advies met externen. Hun adviezen geven een welkome, broodnodige objectieve blik van buitenaf. Voor intrede van private-equityspelers in ons kapitaal staan we vandaag nog niet open.

Een familiebedrijf heeft alleen maar voordelen, maar dan moet je wel handelen als een professionele multinational.
Michel Delfosse, Bel & Bo

 

Alsico

©Alsico

1/ Wat is de missie van uw bedrijf?

We willen wereldwijd de referentieleverancier zijn van kwalitatieve, comfortabele en duurzame professionele kleding. Op die manier bieden we onze klanten de bescherming en de identiteit die ze nodig hebben.

2/ Wat onderscheidt u als familiale ondernemer van niet-familiale ondernemers?

Onze familiale waarden worden gedragen door een langetermijnvisie, waarbij de mens centraal staat. Zoals de meeste familiale ondernemers hebben ook wij een zeer hechte relatie met onze werknemers. Dat resulteert in een sterkere betrokkenheid. Onze 7.000 werknemers zijn onze voornaamste troef.

3/ Wat maakt uw familiebedrijf uniek?

We doen altijd wat we beloven. Dat is ons voornaamste verkoopargument. In tegenstelling tot veel van onze concurrenten houden wij van moeilijke, kleinere orders. De klant die hiervoor een betrouwbare leverancier zoekt, is bij ons aan het juiste adres. En blijft meestal jaren.

4/ Hoe ziet uw familiegeschiedenis eruit?

Leopold Aelvoet stichtte het bedrijf in 1934. Mijn vader Gaston Siau, die huwde met de dochter van de stichter, nam de leiding over in 1947. Ik kwam aan het roer in 1982. Mettertijd kocht ik de aandelen over van mijn broer en zussen, waardoor de derde generatie weer de eerste werd. Vincent en Gauthier Siau, mijn zonen, werken sinds 2015 in het bedrijf.

5/ Staat u open voor externen in uw raad van bestuur en in uw kapitaal?

Er zitten al lange tijd twee externe bestuurders in onze raad van bestuur. Die bieden ontegensprekelijk een ruimere blik. Als private equity een duidelijke meerwaarde biedt, of als er een bepaald project zou zijn waarvoor we extern kapitaal nodig hebben, dan staan we ook daar voor open.

Wij zijn actief in 20 landen, maar voelen ons eerder een faminational dan een multinational.
Bernard Siau, Alsico

Libeert

©Libeert

1/ Wat is de missie van uw bedrijf?

Wij zijn “Belgian Chocolate Creators”. Sinds 1923 maken we bij Libeert met de grootste toewijding premium Belgische chocolade. Een stukje van onze chocolade figuren, tabletten of pralines zorgt telkens weer voor een moment van genot voor elke fijnproever. We bieden totaaloplossingen aan de distributeurs: innovatieve productontwikkeling en verpakking, met logistieke oplossingen die de versheid van onze producten garanderen.

2/ Wat onderscheidt u als familiale ondernemer van niet-familiale ondernemers?

Sinds 1923 werkt het hele bedrijf samen als één familie. Onze familiale waarden zijn niet weg te denken in de onderneming: honderd procent toewijding, open communicatie, wederzijds respect en trots op alle niveaus. Dat uit zich ook in onze omgang met klanten, leveranciers en andere belanghebbenden.

3/ Wat maakt uw familiebedrijf uniek?

Ons familiebedrijf staat garant voor 100 procent Belgische, zeer kwalitatieve chocolade. De combinatie van holle figuren, tabletten en pralines die allemaal op één adres in België worden geproduceerd, zorgen voor een heel divers aanbod. We focussen ons op de retailmarkten, waar we sterk zijn in seizoensgebonden productie voor bijvoorbeeld Sinterklaas, Kerstmis en Pasen.

4/ Hoe ziet uw familiegeschiedenis eruit?

Stichter Joseph Dequeker produceerde op een ambachtelijke manier pralines. Schoonzoon Antoine Libeert en dochter Thérèse Dequeker hebben het bedrijf geautomatiseerd. De derde generatie, Ignace, Luc, Pieter en Myriam, breidden het productassortiment uit en informatiseerden de onderneming. In 2013 werd het bedrijf overgeheveld naar Ignace, gesteund door de vierde generatie, Désirée, Lily, Georges en Jerome.

5/ Staat u open voor externen in uw raad van bestuur en in uw kapitaal?

In een familiebedrijf liggen ratio en emotie heel dicht bij elkaar. Een professioneel klankbord via een directiecomité met een externe CEO en een raad van bestuur met externe bestuurders creëren een juiste balans. We staan ook open voor raad, knowhow en eventuele financiële opportuniteiten die het bedrijf doen groeien.

Het DNA van Libeert stroomt door het volledige bedrijf waardoor we op een gestage manier groeien.
Ignace Libeert, Libeert

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.