Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Van start-up tot scale-up

©shutterstock

Dankzij de levenscyclus van een start-up krijgt u de juiste focus op het juiste ogenblik, stelt u de juiste vragen en zorgt u voor de correcte financiering in de gepaste fase. Zoek uw positionering. Waar bevindt uw bedrijf zich op het pad van creatie over ontwikkeling tot groei?

Stand-up / start-up

Moov-IT

Moov-IT ontstond uit het verlangen van Griet Vandenhouweele naar een gezonde bedrijfscultuur. ‘In het bedrijfsleven zie je veel te weinig echt gemotiveerde medewerkers’, stelt Vandenhouweele. ‘Moov-IT wil daar iets aan doen, door programma’s en apps die medewerkers inspireren om voldoende te bewegen, gezond te eten, om vooral goed in hun vel te zitten en teamspirit te creëren.’

In 2014 ging Vandenhouweele de boer op om haar basisidee te valideren. Het idee sloeg aan, en amper twee jaar later telt Moov-IT zeven medewerkers, een goed draaiend IT-platform en een gevulde portefeuille Belgische klanten. Moov- IT gaat nog dit jaar internationaal. Het wil wereldwijd het grootste corporate wellnessplatform worden. Door de snelle toevloed van betalende klanten kon de start-up initieel op eigen vleugels vliegen. ‘Maar IT is onze corebusiness’, stelt Vandenhouweele.

‘Om een bedrijfscultuur grondig te veranderen, heb je de juiste ondersteunende tools nodig. En om ons IT-platform een boost te geven, is er nu extern kapitaal nodig.’ Over enkele maanden zou een eerste investeringsronde rond moeten zijn. ‘We zoeken niet alleen geld’, preciseert Vandenhouweele, ‘maar vooral een partner met een netwerk en ervaring. Dat hebben we nodig om internationaal te groeien.’ De belangrijkste succesfactor is voor Vandenhouweele haar team. ‘Je kunt alleen groeien als je team sterk is. Bij Moov-IT bouwen we jobs rond de sterktes van onze medewerkers.’

‘Op termijn is het onze ambitie om wereldwijd het grootste corporate wellnessplatform te worden.’
Griet Vandenhouweele
oprichtster Moov-IT

Early growth

Appiness

‘Met Appiness kunnen we elke video interactief maken, zelfs live uitendingen zodat je met je smartphone acteurs, producten en merken kan herkennen’, vertelt Michel De Wachter. Met de Spott-app kunnen kijkers meteen de jurk kopen die hun favoriete actrice op het scherm draagt. Het bedrijfje werd gesmeed rond een IWT-subsidie, een samenwerking met de Universiteit Gent, Medialaan en BBDO en zaaikapitaal van twee businessangels. Intussen schakelde Appiness al een versnelling hoger.

In totaal werd 3,2 miljoen euro opgehaald bij de grote Belgische ondernemersfamilies. De technologie achter het platform ontwikkelt Apiness stap voor stap samen met Microsoft, het breidt de content uit en versterkt het team. ‘Vandaag hebben we alle Belgische zenders aan boord, we richtten een joint venture op in Brazilië en we hebben kantoren in Londen, Seoel, Rio de Janeiro, Sao Paulo en New York’, vertelt De Wachter.

‘Onze oplossing is heel snel internationaal schaalbaar en we kunnen ze aanbieden als toepassing voor apps en websites van derde partijen.’ ‘Voor mij is focus de belangrijkste succesfactor’, verklaart De Wachter de snelle opmars van Appiness. ‘Op moeilijke momenten moet je niet aan jezelf twijfelen, maar al je energie op het probleem focussen. Dat leidt je vanzelf naar de oplossing. Tijdens die momenten maak je het verschil.’

‘Met de app of de website van Spott kunnen tv-kijkers onmiddellijk kopen wat ze op hun scherm zien.’
Michel De Wachter
medeoprichter Apiness

Expansion/ scale up

Odoo

Odoo verkoopt een reeks geïntegreerde apps voor zowat alle bedrijfstoepassingen. ‘Door het opensourcemodel heeft onze community van ontwikkelaars in enkele jaren tijd honderden apps gecreëerd’, zegt Fabien Pinckaers. ‘Zo kunnen we de meeste professionele IT-behoeften met een extreem eenvoudig en goedkoop platform bedienen.’ Odoo ging tien jaar geleden van start als implementator van bedrijfssoftware. ‘Een wilde rit, en tegelijk een marathon’, zegt Pinckaers.

‘We hebben het zakenmodel twee keer volledig hertekend.’ In 2010 besloot Odoo zich te focussen op de ontwikkeling van één opensourceproduct, waarrond onderhoudscontracten verkocht werden. Er werd 3 miljoen euro extern kapitaal opgehaald, waarmee het een netwerk van partners in 100 landen oprichtte. Vier jaar later kwam er een kapitaalverhoging van 7,4 miljoen euro. ‘We schakelden om van verkoop van onderhoud naar verkoop van een product’, legt Pinckaers uit. Dat legde Odoo geen windeieren.

De in 2015 nog negatieve cashflow werd zes maanden later in zwarte inkt geschreven. Toch staat Odoo nog maar aan het begin van de weg: ‘De markt voor bedrijfssoftware consolideert. Over vijf jaar zullen de spelers nog op één hand te tellen zijn.’ Maar Pinckaers is er rotsvast van overtuigd dat Odoo daarbij zal zijn. Voorlopig kan dat zonder vers kapitaal. ‘Omdat we nu meer inkomsten genereren dan we kosten maken’, legt Pinckaers uit. Odoo telt 300 werknemers, 730 partners en 2 miljoen gebruikers, goed voor een omzet van 15,9 miljoen euro.

‘We hebben ons zakenmodel twee maal volledig omgegooid.’
Fabien Pinckaers
CEO Oodo

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.