Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Als je met technologie een probleem van de klant kan oplossen, ontstaat er magie'

Hoe de wereld er over honderd jaar uitziet, kan je moeilijk voorspellen. Toch kan je megatrends opmerken die onze samenleving ingrijpend en structureel veranderen. Daar liggen interessante beleggingskansen, vertellen Jürgen Verschaeve, chief investment officer bij KBC Asset Management, en Karin Van Hoecke, directeur transformatie en data bij KBC Groep.

In de wereld van beleggingen bestaan er directe en indirecte opportuniteiten. ‘De directe opportuniteit zit hem uiteraard in de investering in de trends van het moment’, legt Jürgen Verschaeve uit.

Advertentie

‘De indirecte opportuniteit is belangrijk voor ons als assetmanager. We passen trends toe in het beter maken van de portefeuilles voor onze klanten. Die twee zaken proberen wij in balans te brengen.’

Klant staat centraal

Een trend en een hype zijn niet hetzelfde. ‘Een trend is een langeretermijnvisie die je moet pakken. Smart city is bijvoorbeeld een buzzword. Hoe moeten we onze steden heruitvinden? Daarvoor heb je technologie nodig en je kan kijken welke bedrijven die vandaag aanbieden. Daarnaast zoeken we ook technologie, met name artificiële intelligentie, die ons helpt bij onze taak als assetmanager. Hoe kunnen we enorme hoeveelheden data nog beter opvolgen, ik denk dan aan onze meer dan 10.000 obligaties en 5.000 aandelen die we opvolgen,’ zegt Verschaeve.

Karin Van Hoecke beaamt het belang om trends vast te grijpen. ‘Elke dag opnieuw experimenteren we, leren we bij en passen we aan. Telkens weer zetten we de klant daarbij centraal. Is hij klaar voor een volgende stap? Hoe kunnen we hem begeleiden? Om succesvol te zijn, moet je blijven innoveren. Dat zit in ons DNA.’

We bouwen ons ecosysteem zodanig uit dat je alle belangrijke zaken digitaal kan uitvoeren en op het ogenblik dat het jou uitkomt.

Jürgen Verschaeve
Chief investment officer bij KBC Asset Management

‘Neem nu de energiecrisis. We zijn er niet alleen voor de klant om te bankieren en te verzekeren, maar ook om hem te helpen in zijn dagelijks leven. We werken bijvoorbeeld samen met Mijn Energie en triggeren de klant om naar zijn energiecontract te kijken om te zien waar hij kan besparen. We komen dit jaar ook met energie-inzichten thuis. Waar spendeer je veel energie aan? Kan je daar iets aan doen? En dat kan je ook op onze ondernemers toepassen.’

Meer weten over thematisch beleggen?
Ontdek het op kbc.be/thematisch-beleggen

‘Ontzorging,’ noemt Verschaeve dat en hij pikt in op de beleggingskant. ‘De klant hoeft niet meer naar kantoor te komen om accuraat dagelijks advies te krijgen, hij krijgt die info op zijn telefoon. Op termijn kan hij het ook gewoon aan Kate vragen, onze digitale assistent. We bouwen ons ecosysteem zodanig uit dat je alle belangrijke zaken digitaal kan uitvoeren en op het ogenblik dat het jou uitkomt. Bovendien heb je je telefoon altijd bij, waardoor je snel kan schakelen als er iets gebeurt.’

Kracht van machines

Een digitale assistent als Kate werkt op artificiële intelligentie en dat is een van de trends die Verschaeve ontwaart. ‘De complexiteit van de wereld waarin we werken wordt groter,’ besluit Verschaeve.

Als je met technologie een probleem van de klant kan oplossen, dan ontstaat magie, kan je een proces ontwikkelen waarbij de klant centraal staat.

Karin Van Hoecke
Directeur transformatie en data bij KBC Groep

‘En daardoor krijg je meer en meer informatie te verwerken. Je voelt duidelijk aan dat je die met beperkte menselijke middelen niet meer kan tackelen. Met technologie kan je informatie samenbrengen en die machine op zoek laten gaan naar causale verbanden waardoor je betere voorspellingen kan doen. Bovendien kan je ook veel beter objectiveren dan vroeger. Dat is toch de kracht van machine learning.’

 ‘Van al die trends moet je bekijken welke relevant zijn voor ons,’ aldus Van Hoecke. ‘Wat kan het opleveren voor ons en voor de klant? Als je met technologie een probleem van de klant kan oplossen, dan ontstaat magie, kan je een proces ontwikkelen waarbij de klant centraal staat. Uiteraard na voldoende tests, en dan nog, je moet voortdurend blijven finetunen. Continu verbeteren, dat stopt nooit. Vergelijk het met een computerspelletje. Als je een level wint, komt er weer een volgende met nieuwe monsters of uitdagingen.’

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.