Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Bedrijven maken digitale kwantumsprong

Zowat alle bedrijven zijn nog volop bezig met het managen van de effecten van de coronacrisis op hun dagelijkse werking. Maar intussen is het al duidelijk dat ondernemingen ook op de lange termijn een nieuw tijdperk ingaan.

Social distancing, gedwongen sluitingen, technische werkloosheid, telewerk: ondernemingen en handelszaken kregen en krijgen door de verspreiding van het coronavirus allemaal op de een of de andere manier een tsunami over zich heen. Het gevolg? Dalende inkomsten en cashflow voor het merendeel van de ondernemingen. ‘Ondernemers werden wakker in een nieuwe realiteit. Haast alle budgetten en prognoses die nog in onverdachte tijden werden opgemaakt, waren goed voor de prullenmand’, zegt Dirk Ector, directeur Ondernemers bij bankverzekeraar KBC. Want intussen is het duidelijk dat de gevolgen van het coronavirus zich nog een tijd zullen laten voelen.

Op het eerste gezicht lijken de meeste ondernemers nog positief over de heropstart van hun economische activiteiten, zo blijkt uit een rondvraag van onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van Tijd Connect en KBC. Zo’n 17 procent van de ondervraagden verwacht dat de economische activiteit van de onderneming zich onmiddellijk zal normaliseren zodra de coronamaatregelen worden opgeheven. Bijna een derde verwacht een terugkeer naar de normale economische activiteit binnen de maand of sneller. Ongeveer de helft verwacht een terugkeer binnen de drie maanden of sneller. Acht op de tien is ervan overtuigd dat binnen het jaar alles weer normaal is. Daarmee tonen ondernemers zich voor de korte tot middellange termijn vrij optimistisch over hun eigen activiteiten. Dirk Ector: ‘Als ondernemers één kenmerk met elkaar delen, dan is het wel optimisme. Ze zijn allemaal heel gemotiveerd om weer voluit aan de slag te gaan.’

Tegelijkertijd legt de rondvraag toch ook grote ongerustheid bloot over  de verdere toekomst. Zo verwacht 40 procent van de ondervraagden dat consumenten door de coronacrisis blijvend minder zullen consumeren en zes op de tien verwachten een algemene prijsstijging. Zeven op de tien ondervraagden voorspellen een sterke daling van de tewerkstelling in ons land en 75 procent meent ook dat belangrijke bedrijfsinvesteringen uitgesteld zullen worden tot 2021. Dirk Ector: ‘De meeste ondernemers verwachten dat ze op vrij korte termijn een doorstart kunnen maken. Dat is toch al positief. Maar voor de rest heeft niemand een glazen bol. Het is nog veel te vroeg om in te schatten wat de macro-economische gevolgen zullen zijn. Daar moeten we eerlijk over zijn.’

Nieuw tijdperk

Het macro-economische plaatje mag dan nog vaag zijn, toch zien ondernemers voor de lange termijn ook positieve effecten. Zo is 72 procent van de ondernemers ervan overtuigd dat de coronacrisis zal leiden tot meer innovatie en de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten. En dat zal ook nodig zijn, want vier op de tien zien zich genoodzaakt om hun businessmodel tegen het licht te houden.

‘Het lijkt nu misschien niet zo, maar we staan aan de vooravond van een tijdperk vol nieuwe opportuniteiten.’
Dirk Ector
Directeur Ondernemers bij KBC

Dirk Ector: ‘Het lijkt nu misschien niet zo, maar we staan aan de vooravond van een tijdperk vol nieuwe opportuniteiten. Ondernemers zijn nu eenmaal ontzettend creatief. De voorbije weken heb ik gemerkt dat zelfs de ondernemers die gedwongen werden om de deuren te sluiten niet hebben stilgezeten. Ze hebben allemaal nagedacht over wat deze crisis betekent voor hun businessmodel. Door de crisis komen er de komende maanden versneld vernieuwende producten en diensten op ons af.’

Tot op zekere hoogte is die evolutie nu al aan de gang. Ector: ‘Het klantengedrag is volledig veranderd. Niet geleidelijk, maar echt heel bruusk. Uiteraard omdat consumenten daartoe worden gedwongen door de lockdown, maar toch. Steeds meer mensen bestellen nu online, ze betalen op afstand en ze halen alleen nog bestellingen af of laten alles thuis leveren. Die verschuiving heeft verstrekkende gevolgen.’ Bijna negen op de tien ondernemers gelooft dan ook dat het belang van webshops en onlineverkoop verder zal toenemen. ‘De voorbije jaren hebben we al onze retailondernemers aangeraden om hun etalage en hun actieradius te verruimen via de digitale kanalen. Retailers die nog geen eigen webshop hadden, voelen door de omstandigheden die sense of urgency nu wel. De voorbije weken hebben veel handelszaken in allerijl een eigen webshop of leveringsdienst opgezet. Als het stof van de gezondheidscrisis gaat liggen, zal de dynamiek van de onlineverkoop zich nog versneld voortzetten.’

Digitale werkomgeving

Door de coronamaatregelen zijn heel wat bedrijven verplicht om hun medewerkers massaal van thuis te laten werken. In ongeveer twee derde van de bevraagde ondernemingen en handelszaken is telewerk van toepassing. Voor de meeste bedrijven was dat ook een nieuwe ervaring, want maar liefst 88 procent van de ondernemingen ziet een stijging van het aantal werknemers, het aantal dagen dat ze thuiswerken of beide. En het ziet ernaar uit dat telewerk ook in het post-coronatijdperk een hoge vlucht zal nemen. Zo verwachten negen op de tien ondervraagde ondernemers dat de coronacrisis zal leiden tot een verdere digitalisering van de werkomgeving. En 88 procent is ervan overtuigd dat telewerk nog zal toenemen.

‘Digitaal wordt steeds meer het nieuwe normaal, niet alleen in relatie tot de klant, maar ook voor de werkomgeving.’
Dirk Ector
Directeur Ondernemers bij KBC

‘Veel ondernemingen hebben een digitale kwantumsprong gemaakt. De voorbije jaren zijn er heel veel tools gecreëerd die digitaal samenwerken mogelijk maken. Daarvan hebben we nu voluit de voordelen ontdekt. Het is een illusie om te denken dat we gewoon kunnen terugkeren naar hoe het vroeger was. Digitaal wordt steeds meer het nieuwe normaal, niet alleen in relatie tot de klant, maar ook voor de werkomgeving’, besluit Dirk Ector.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.