Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Nog veel vragen over verzekeringen

De uitdagingen die ondernemers nu op hun bord krijgen en de nieuwe manieren waarop ze moeten werken, dwingen hen ook om hun verzekeringsportefeuille opnieuw te bekijken.

‘Veel ondernemers zijn in eerste instantie bezig met de kapitaalsnoden van hun onderneming. Hun verzekeringsportefeuille is zeker niet top of mind. Nochtans zijn aan de huidige uitdagingen ook belangrijke verzekeringskwesties verbonden’, zegt Dirk Ector, directeur Ondernemers bij bankverzekeraar KBC.

Neem nu de massale uitrol van telewerken. 67 procent van de ondernemingen heeft telewerk ingevoerd, zo blijkt uit een rondvraag van onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van Tijd Connect en KBC. Bij iets meer dan de helft is telewerk van toepassing op alle of toch zeker een meerderheid van de werknemers. Dirk Ector: ‘Dan is het natuurlijk belangrijk om te weten - zowel voor de ondernemingen als voor hun werknemers - dat thuiswerkende werknemers nog altijd verzekerd zijn voor arbeidsongevallen.’

Groepsverzekering

Er blijft nog veel onduidelijkheid over de verzekeringsdekkingen tijdens de coronacrisis, zo blijkt ook uit de enquête. Dat geldt bijvoorbeeld voor de indekking van overlijden, ziekte en ongevallen in de groepsverzekering bij werknemers die tijdelijk werkloos zijn. In normale omstandigheden wordt deze bescherming tijdens zo’n werkloosheid stopgezet, wat voor veel menselijk leed kan zorgen. Daarom besliste de verzekeringssector dat werknemers gewoon verzekerd blijven als de werkgever de premiebetalingen verderzet. Voor de betaling van deze premies tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid kan de werkgever wel uitstel krijgen tot 30 september. Maar wat blijkt uit de enquête? Bijna een vijfde van de ondervraagden weet dat niet en nog eens 11 procent geeft verkeerdelijk aan de premiebetalingen te mogen stopzetten, wat kan, maar wel met verlies van de bescherming bij overlijden, ziekte en ongeval door de werknemer. Een belangrijke keuze die de werkgever best heel bewust maakt.

‘Onze raad aan de ondernemers? Ga in gesprek met uw verzekeringsagent om een oplossing op maat uit te werken.
Dirk Ector
Directeur Ondernemers bij KBC

Ook over de verzekering gewaarborgd inkomen is er onduidelijkheid. Zo weet een derde van de ondervraagden niet of de verzekering gewaarborgd inkomen een coronabesmetting dekt. Dat is nochtans het geval, wat slechts 21 procent van de ondervraagden ook weet. ‘Zowel ondernemers als hun werknemers worden op verschillende fronten geconfronteerd met grote onzekerheid. Als je beseft welke risico’s gedekt zijn, kan dat toch al voor een beetje gemoedsrust zorgen. Net daarom hebben we via diverse kanalen onze klanten de voorbije weken geïnformeerd over hun verzekeringen, de modaliteiten en de dekkingen’, zegt Dirk Ector.

Betaalmoeilijkheden

13 procent van de ondervraagden ondervindt door hun precaire financiële situatie al moeilijkheden om hun professionele verzekeringspremies te betalen. Nochtans kunnen ondernemers tot 30 september daarvoor uitstel krijgen. Van de ondervraagden die moeilijkheden ondervinden, geeft 27 procent aan dat ze al betalingsuitstel hebben gevraagd en 61 procent is dat van plan. Dirk Ector: ‘Wij raden onze ondernemers aan om hierover in gesprek te gaan met zijn of haar verzekeringsagent om een oplossing op maat uit te werken. Uitstel van betaling is daarbij een mogelijkheid maar zeker niet de enige en niet altijd de beste optie.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.