Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Jagen op verborgen kampioenen

©KBC Asset Management

Smallcaps, aandelen van bedrijven met een relatief kleine beurswaarde, haalden de afgelopen jaren een hoger rendement ten opzichte van de brede markt, zonder extra risico. Het geheim achter dat succes? Focus.

Beleggers die de afgelopen jaren alleen aandelen van de grootste bedrijven opnamen in hun portefeuille, lieten heel wat potentieel liggen. ‘Smallcaps haalden de afgelopen twintig jaar meer return ten opzichte van de brede markt’, zegt Leon Cappaert, fondsbeheerder bij KBC Asset Management. ‘Daarbij waren de aandelen minder volatiel. Opmerkelijk, want meer rendement komt doorgaans niet zonder extra risico.’

Smallcaps zijn aandelen van bedrijven met een relatief lage beurswaarde. Een vaste bovengrens is er niet, elk fondshuis heeft zijn eigen definitie. ‘Belgische pensioenfondsen hanteren bijvoorbeeld een bovengrens van 3 miljard euro, terwijl het grootste bedrijf in de Small Cap Index van MSCI groter is’, zegt Cappaert. ‘Maar laten we uitgaan van een gemiddelde marktkapitalisatie van iets minder dan 1 miljard euro.’

Onbekend, onbemind

Smallcaps worden door hun grootte minder opgevolgd door professionele beleggers. Zitten boven elke grote onderneming gemiddeld 15 analisten gebogen, dan zijn dat er bij een smallcap amper 3. ‘Omdat ze minder opgevolgd worden, sijpelt relevante economische informatie minder snel door in de koers’, legt Cappaert uit.

‘Beleggers die hun huiswerk maken, kunnen daar heel wat voordeel uithalen.’ Ook opvallend: smallcaps groeien gemiddeld sneller dan largecaps, hun grote tegenhangers. Dat komt enerzijds omdat er eenvoudigweg meer ruimte is om te groeien, maar anderzijds ook door het gefocuste management van de bedrijven in kwestie.

‘Waar conglomeraten een waaier aan activiteiten hebben in sectoren en gebieden, spitst het management van kleine en middelgrote bedrijven zich veelal toe op één activiteit’, zegt Cappaert. Omdat deze ondernemingen zich toeleggen op één ding, doen ze het ook bijna altijd beter. Ze kunnen sneller en beter schakelen en maken minder fouten. ‘Het zijn heel vaak zogenoemde verborgen kampioenen: onbekend bij het grote publiek, maar dominante nichespelers met een pak groeipotentieel.’

Thematisch beleggen

Omdat smallcaps vaak opereren in een gespecialiseerde markt, kunnen beleggers daarmee inspelen op structurele trends in bepaalde sectoren. ‘Neem bijvoorbeeld de huidige automatisering in China’, zegt Cappaert.

‘Steeds meer grote fabrieken zetten in op robotica om werknemers te vervangen.’ De meest voor de hand liggende methode om in te spelen op die evolutie? Beleggen in Siemens, marktleider in dat segment. Maar schijn bedriegt. ‘Siemens is een conglomeraat. Robotica vertegenwoordigt maar 15 procent van de omzet’, nuanceert Cappaert.

Het positieve effect van de groeiende vraag naar automatisering kan dus negatief gecompenseerd worden door de resultaten van hun andere activiteiten. ‘En dan is Dürr, een relatief kleinere speler die zich volledig toelegt op robotica, een betere keuze.’

INSPELEN OP STRUCTURELE TRENDS

E-commerce

Of consumentengoederen sterk presteren, hangt sterk af van de macro-economische evoluties. Maar de laatste jaren is er een duidelijke constante: een toename van onlineverkopen, ongeacht de economische groei. Grote onlinewinkels als Zalando profiteren van die trend, maar zij zijn niet de enige. Hun logistiek moet ook meegroeien: van magazijnen tot materiaal. “Kion”, producent van vorkheftrucks, doet het sinds de opmars van e-commerce opvallend goed.

Windenergie

Alternatieve energie is al jaren aan een opmars bezig. Zo halen we onze elektriciteit in toenemende mate uit windenergie. Hoewel de exponentiële toename van windturbines achter ons ligt, neemt het aantal windmolenparken op zee wél nog toe. “Vestas”, marktleider in windenergie, profiteert van die evolutie, maar niet voor 100 procent. Want het bedrijf focust zich op meer dan alleen offshore windmolenparken. Enter “Sif”: een Nederlands bedrijf met een bijzondere expertise. Sif produceert de masten die gebruikt worden om offshore windturbines op te plaatsen. Wereldwijd zijn er maar enkele leveranciers die dit noodzakelijk onderdeel van de installatie kunnen maken.

Buitenshuis eten

We eten steeds meer buitenshuis. Die structurele trend is al ruim 100 jaar aan de gang. En daarvan profiteren niet alleen pakweg Starbucks of McDonald’s. Grote restaurantketens hebben ook leveranciers. Een daarvan is “Huhtamaki”: een Fins bedrijf gespecialiseerd in wegwerpverpakkingen. Door de grote nadruk op duurzaam materiaal, scoort Huhtamaki bovendien twee keer: er is niet alleen meer vraag naar wegwerpverpakking, de milieubewuste consument eist ook milieuvriendelijke producten. 

 

Waarom nu?

Maar is het in het huidige beursklimaat goed om te kiezen voor smallcaps? Cappaert meent van wel. ‘ Zowel op korte als langere termijn zijn de omstandigheden positief. Sinds het laatste kwartaal van 2016 zitten we in een fase van economische boom. Kleine en middelgrote bedrijven zijn oververtegenwoordigd in de conjunctuurgevoelige sectoren als industrie en vastgoed, die het historisch gezien beter doen in periodes van groei’, aldus Cappaert.

Maar vooral op lange termijn zijn smallcaps een slimme keuze. ‘We staan aan de vooravond van een lange periode van beperkte groei en lage rente’, zegt Cappaert. ‘In dat klimaat kies je het best voor aandelen van bedrijven die beleggers belonen met een hoog dividend. Of je probeert in te spelen op een structurele groeitrend onafhankelijk van de macro-economische omstandigheden, zoals e-commerce of automatisering.’ En het beste instrument om in te spelen op specifieke trends? Juist, smallcaps.

Stockpicking

‘Smallcaps zijn interessant voor alle aandelenbeleggers’, vat Cappaert samen. ‘Het blijven natuurlijk aandelen, dus er is altijd volatiliteit. Maar voor beleggers met een langetermijnhorizon is er potentieel.’ Een manier om te profiteren van de verborgen kampioenen is investeren in een gespecialiseerd fonds.

‘Zo zet je niet al je geld op één paard, maar investeer je via het fonds in verschillende thema’s’, aldus Cappaert. Small- en midcapfondsen worden bottomup beheerd. ‘Dat wil zeggen dat we echt vertrekken van de bedrijven zelf’, zegt Cappaert.

‘Stockpicking domineert. We doen wel een thematische schifting waarbij we structurele trends in vijf sectoren identificeren: consumentengoederen, industriële applicaties, technologie, lifesciences en vastgoed. Maar dan kijken we van dichtbij welke bedrijven hier net van die trends kunnen profiteren. We selecteren dus op basis van een individuele analyse.

We nemen trouwens ook groeibedrijven op die het goed doen los van de trends die we hebben geselecteerd.’ Na de eerste thematische schifting, gebeurt een tweede selectie op basis van individuele analyse.

‘Een bijkomend voordeel van smallcaps? Het management is toegankelijker dan bij grote bedrijven’, benadrukt Cappaert. ‘Zo kunnen wij ons werk nog beter doen. We gaan voor bedrijven die op lange termijn een mooie return kunnen opleveren.’ 

‘GROTE VISSEN IN KLEINE BOKALEN’

Veel mensen zien smallcaps als de kleine vissen in een grote bokaal. Maar ik bekijk ze liever als grote vissen in een kleine bokaal. Het management van deze bedrijven focust zich bijna altijd op één activiteit. Daardoor zijn ze beter in wat ze doen en hebben ze vaak een dominante positie in een nichemarkt. Via smallcaps kan je inspelen op specifieke beleggersthema’s. De markt van die bedrijven is misschien kleiner dan bij conglomeraten of multinationals, maar dat sluit niet uit dat ze fors kunnen groeien. Integendeel zelfs: door hun focus groeien kleine bedrijven mogelijk sneller. Omdat ze grote vissen zijn in een kleine markt, hebben deze bedrijven bovendien vaak prijszettingsmacht. Dat vlakt de volatiliteit van hun omzet uit.  

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.