Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
In zijn hele geschiedenis ontwikkelde de mens meer en betere vaardigheden. Tot vandaag. ‘We zitten op een keerpunt. Er komt een generatie aan die er cognitief op achteruitgaat’, zegt cognitief psycholoog Wouter Duyck.
Burn-out is een hot topic. Bij AXA willen ze daar op een volwassen manier mee omgaan. ‘We doen alles om het te vermijden. En gebeurt het toch, dan praten we de werknemer zeker geen schuldgevoel aan’, zegt CEO Jef Van In.
De gezondheidszorg staat op een kantelpunt. ‘Met technologie kunnen we de mens gezonder laten leven’, zegt dokter Paul Stoffels, Chief Scientific Officer bij farmareus Johnson & Johnson. ‘Dat maakt onze sector erg aantrekkelijk voor de jongste generatie die echt een verschil wil maken.’
De opvoeding van de volgende generatie is niet alleen een zaak van ouders en onderwijs, vindt kinder- en jeugdpsychiater Peter Adriaenssens. Ook voor het bedrijfsleven is een belangrijke taak weggelegd. ‘Misschien moeten we het onderscheid tussen de wereld van het onderwijs en die van het bedrijfsleven wat minder radicaal in stand houden.’
Met een verregaande duurzaamheidstrategie inclusief een eigen recyclageprogramma draagt Nespresso zorg voor mens, samenleving en natuur. ‘Wij moeten onze maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.’
Nooit eerder in de geschiedenis van ons land waren zoveel verschillende leeftijden samen aan de slag. Generaties Y en Z onderscheiden zich op tal van vlakken in vergelijking met oudere generaties. ‘Het is de kunst om alle generaties in harmonie met elkaar te brengen.’
13 procent van de partners bij Deloitte Belgium is een vrouw, dat is iets meer dan een op de tien. Dankzij een actieplan moeten meer vrouwen doorgroeien. Deloitte wil dat een op de vijf partners tegen 2023 een vrouw is. Tegen 2030 moeten dat er drie op de tien zijn. ‘Vrouwen hebben hier net zoveel kansen. Dat moet vanaf dag één duidelijk zijn’, zegt CEO Piet Vandendriessche.
Minder regels van bovenaf, een duidelijk speelveld en heldere doelstellingen. ‘Samen met meer flexibiliteit en een loonpakket op maat is dat wat de nieuwe generatie werknemers verwacht van hun werkgever’, zegt Katleen Clappaert van Partena Professional.
Onze arbeidsmodellen werken burn-out in de hand. Tot die conclusie komt Saskia Van Uffelen, onafhankelijk lid in de raad van bestuur bij AXA. ‘Bedrijven worden geconfronteerd met verschillende generaties. Die in hetzelfde keurslijf duwen, is vragen om problemen.’
Twintigers zien een job als veiligheidsagent best zitten. Beveiligingsspecialist G4S rekruteerde dit jaar de helft van zijn nieuwe werknemers in deze leeftijdsgroep. ‘Dit is een zinvolle job en dat spreekt jongeren aan.’
Kiezen is verliezen, daar zijn jongeren zich vandaag erg van bewust. Maar liever gaan ze 100 procent voor wat ze echt willen, dan halve ervaringen te verzamelen. ‘Voor bedrijven is dat een kans: bied liever één juist product aan in plaats van duizenden probeersels.’
Ook de advocatuur ontsnapt niet aan de transformatie van onze maatschappij. ‘De nieuwe generatie jongeren dient zich aan bij zowel onze jonge advocaten als bij onze cliënten’, zegt Wouter Ghijsels, managing partner van het advocatenkantoor Stibbe in Brussel. ‘Minder hiërarchie en meer nadenken over win-winsituaties op lange termijn vormen daarbij de sleutelelementen.’
‘De komende generatie wordt wellicht de eerste die dag en nacht paraat zal staan’, zegt Lode Godderis, hoogleraar Arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven. Worden zij dan meteen ook de burn-outgeneratie? Een gesprek over draagkracht en toenemende druk bij onze jongeren.
Veerkracht. Die staat centraal in het beleid van Maggie De Block, federaal minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid. ‘We laten niemand achter. Integendeel, het sociaal vangnet verrijken we met nieuwe, hedendaagse initiatieven en recepten zodat iedereen zich kan ontplooien.’
De betekenis van een verzekeraar? ‘We zijn een extra maatschappelijk vangnet dat heel wat menselijke drama’s voorkomt’, zegt Jef Van In, CEO bij AXA Belgium.
De hersenen zijn het meest onbegrepen deel van het menselijk lichaam. Daar wil hersenspecialist Pierre Vanderhaeghen wat aan doen. Met de steun van de AXA Leerstoel, waar de ULB-professor voorzitter van is.
Volgens een rapport van het Europees Milieuagentschap behoort de Belgische kust tot de veiligste voor zwemmers en andere watersporters. Dankzij de redders aan zee. Maar die veiligheid kost geld. Zonder sponsoring komt die in het gedrang.
Jongeren uit precaire milieus of met een migratieachtergrond doen het slechter op school dan hun leeftijdsgenoten. ToekomstATELIERdelAvenir (TADA) helpt elk jaar honderden Brusselse tieners uit kansarme wijken om het beter te doen. ‘We willen dat ze goesting krijgen om te leren’, zegt initiatiefneemster Sofie Foets.
Na zijn werkervaring bij een multinational richtte de Gentse softwarespecialist Zhong Xu een eigen bedrijf op. Motivatie? Inhoudelijk meer betekenis geven aan zijn werk en leven. Ondertussen vertaalt hij die filosofie naar al zijn medewerkers.
Als de financiële crisis van 2008 iets duidelijk maakte, is het dat geld alleen niet zaligmakend is. Met de economische heropleving kwam ook de roep om zingeving. De balans tussen winst en waarden verschuift, maar worden we daar ook beter van?
Technologie en data zijn onmisbare bouwstenen voor de toekomst van de veiligheidssector. ‘Toch blijven mensen en hun expertise de spil van onze werking’, zegt Ingrid Merckx, CEO van Securitas België-Luxemburg.