Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Advocaten moeten proactief meedenken met cliënten'

©Marco Mertens

Ook de advocatuur ontsnapt niet aan de transformatie van onze maatschappij. ‘De nieuwe generatie jongeren dient zich aan bij zowel onze jonge advocaten als bij onze cliënten’, zegt Wouter Ghijsels, managing partner van het advocatenkantoor Stibbe in Brussel. ‘Minder hiërarchie en meer nadenken over win-winsituaties op lange termijn vormen daarbij de sleutelelementen.’

‘Waarvoor staat Stibbe? Die vraag krijgen we vaak van jonge advocaten én jonge cliënten’, vertelt Wouter Ghijsels. ‘Stibbe is veel meer dan een kantoor waar onze medewerkers hun brood kunnen verdienen. De jonge generatie wil bijdragen aan de maatschappij en voor een kantoor werken dat past in hun wereldbeeld. Ze werken liefst zonder al te veel hiërarchie en rekenen op veel doorgroeimogelijkheden, zodat ze zich ook persoonlijk kunnen blijven ontwikkelen. Stibbe steunt hen daarin. Ook cliënten vragen waarom ze met Stibbe in zee zouden moeten gaan. Ons antwoord? Wij zijn een ‘facilitator’ in het economische proces en hebben tot doel onze cliënten te helpen hun projecten zo goed mogelijk te realiseren. Wij zijn een partner die actief meedenkt over oplossingen.’

Het juridische metier vervang je niet zomaar door een robot.
Wouter Ghijsels
Managing Partner Stibbe Brussel

De toolbox waaruit Stibbe put, is het recht. ‘Nieuwe bedrijven stoten vaak op een regelgevend kader dat niet is aangepast aan de nieuwe realiteit. Wij denken na over hoe we de bestaande regelgeving toch zinvol kunnen toepassen, zodat onze cliënten hun activiteiten verder kunnen ontwikkelen. Ik denk bijvoorbeeld aan nieuwe spelers in de fintechsector. Wij dragen oplossingen aan die beantwoorden aan de noden van morgen, maar die in de regelgeving van vandaag passen.’

‘Om zulke nieuwe oplossingen te kunnen aanbieden, trainen wij onze medewerkers in de skills die ze nodig hebben om proactief met cliënten te kunnen meedenken. Die nieuwe vaardigheden zien wij als een noodzakelijke aanvulling op de klassieke, academische opleiding tot jurist. En dat werkt. Jonge medewerkers zijn gedreven om zich permanent bij te scholen en zich te blijven ontwikkelen.’

Technologische hulpmiddelen

Zoals in alle sectoren doen ook in de advocatuur nieuwe technologische mogelijkheden hun intrede. Dat uit zich volgens Wouter Ghijsels op drie niveaus. ‘In onze interne organisatie zetten we slimme technologie in, bijvoorbeeld om de facturatie te vereenvoudigen, maar ook om processen te digitaliseren. Daarnaast gebruiken onze advocaten technologie in hun werkzaamheden. Denk aan contracten die gedeeltelijk automatisch worden opgemaakt. En tot slot is er het gebruik van technologie in de interactie met cliënten. Bij Stibbe gebruiken we bijvoorbeeld een beveiligd cloudplatform voor projectmanagement. Maar belangrijk is wel dat technologie vooral een hulpmiddel blijft. Het juridische metier vervang je niet zomaar door een robot.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.